• Anonym (Vågar inte berätt­a)
    Sat 6 Feb 2021 23:18
    1308 visningar
    40 svar
    40
    1308

    Hemlighålla graviditet för partner

    Jag är jättetidigt gravid med fjärde barnet. Så oplanerat som det kan bli. Men jag är så lycklig! Har alltid velat ha många barn och älskar att vara mamma.

    Problemet är att min man absolut inte vill ha fler barn. Samtidigt vägrar han göra vasektomi och tömmer glatt sin säd i mig, trots att jag blivit gravid trots både p-piller och spiraler tidigare.

    Jag blev oplanerat gravid förra året och ville behålla barnet, men maken tvingade mig till abort. Pressade och tjatade tills jag inte orkade stå emot. Han lämnade mig ensam hemma ?för han kunde inte vara ledig? så jag fick ta mig igenom den fysiska it psykiska smärtan ensam utan något som helst stöd. Det var enormt traumatiskt och jag fick en krasch efteråt och blev sjukskriven i ett halvår för PSTD. Barnet skulle kommit i december och jag grät hela den månaden.

    Nu är jag alltså gravid igen med BF i oktober och vågar inte berätta av rädsla för att maken ska pressa mig till abort igen. Jag överväger att hålla tyst tills det är för sent för abort, eller i alla fall så länge det går, och sen spela förvånad.

    Jag fyller dessutom 35 i år så jag är inte purung längre och vill inte kasta bort den här chansen, som kanske är min sista med tanke på min ålder. Vi bor i stor villa och har både plats och råd med ett barn till.

    Men jag vill ju kunna gå till mvc för barnets skull. Lämna blodprover, göra kub osv. Visst kan inte maken begära ut mina journaler i efterhand? Behöver jag berätta för mvc att jag hemlighåller graviditeten för maken?

    Observera att jag inte har dåligt samvete gentemot min man. Jag vill ha det här barnet och kommer göra det som behövs för att det stannar i min mage.

    Mvh,

    Gravid, lycklig och livrädd

  • Svar på tråden Hemlighålla graviditet för partner
  • Anonym (Samma här)
    Sat 6 Feb 2021 23:25
    #1

    Har bf 5 oktober,3:e barnet.Inte heller purung.fyller 33 i sommar. Vi använder inte heller något skydd och har aldrig gjort.Är nu visp tidigt gravid, tänker kontakta mvc i v 9-10 för KUB. Ska boka tid hos Gyn nästa vecka ( privat med annat journalsystem som ligger utanför landstinget)..tänkt också berätta senare eller när det syns.. maken vill ha fler barn så det är av andra skäl.

    Nej han kan INTE begära ut din journal,den är DIN.

    Grattis till plusset och stå på dig.Kram !

  • Anonym (Samma här)
    Sat 6 Feb 2021 23:26
    #2

    Nej du begraver inte berättat för MVC alls..har har samma BM som jag har förtroende för så hon är väldigt stöttande efter mitt tidigare MA så överväger att hinta om det .

  • Anonym (H)
    Sat 6 Feb 2021 23:27
    #3

    Självklart kan han inte begära ut dina journaler. Det kan bara du göra.

    Tycker inte planen om att hålla graviditeten hemlig låter särskilt smart.

    Du får berätta och stå fast vid att du inte gör abort

  • Anonym (V)
    Sun 7 Feb 2021 00:00
    #4

    (Off topic:) Vad ledsen jag blir varje gång jag läser om män som pressar sin fru/partner till att göea abort. Och som sedan dessutom inte ens kan vara där som stöd och därefter på samma sätt fortsätter att strunta i att ansvara för sina spermier. Jag skulle känna mig så fruktansvärt besviken att jag inte skulle kunna fortsätta se den mannen i ögonen om dagarna i fortsättningen.

    OnT: Jag tror inte han kan begära ut journaler och jag tror inte du behöver berätta din plan för MVC. Men jag tycker det låter lite riskabelt att låtsas att du upptäcker graviditeten sent. Tänker om det skulle kunna komma fram senare på något sätt? Om han exempelvis är med vid ett senare besök på MVC, att du varit där tidigare. Men jag vet inte, han kanske inte måste vara det.

    Som någon sa kanske det bästa är att berätta och göra det klart för honom att det inte blir någon abort. Hänvisa till hur illa det blev sist och hur det påverkat dig. Han måste ju i vilket fall få veta om graviditeten någon gång och om det blir tidigare kanske han får mer tid att vänja sig vid det tänker jag?

  • Anonym (F)
    Sun 7 Feb 2021 00:09
    #5
    -1

    Det heter faktiskt ?min person som identifierar sig som man?!

  • Sun 7 Feb 2021 00:22
    #6
    Anonym (F) skrev 2021-02-07 00:09:43 följande:

    Det heter faktiskt ?min person som identifierar sig som man?!


    ?
  • Anonym (Lill)
    Sun 7 Feb 2021 00:24
    #7

    Vänta med att skriva in dig på mödravården!

    Gå till en privatklinik och gör KUB-test osv i största hemlighet. 

    Sen skriver du in på på mödravården sent om sider. Spela förvånad och du har såklart ingen koll på när du hade senaste mens. Då får helt enkelt göra ett dateringsultaljud där - då först kommer det fram hur långt gången nu är. Även om du inte lyckas hålla ut till det juridikst är för sent för fri abort (v17+6) så är det för sent för dig  (oop, du hann precis börja  känna fosterrölerser). 


    Timingen är fel och barnet oplanerat, men nu när du har gått så här långt så är det som det är, säger du.

  • Sun 7 Feb 2021 00:25
    #8

    Han tömmer sin säd i dig för atr DU tillåter det. Nu har du satt dig i en sits där du förmodligen kommer bli ensamstående. Sjukt oansvarigt när du har flera barn att tänka på.

  • Sun 7 Feb 2021 00:27
    #9
    +1

    Tror du på riktigt att din man vill fortsätta ert förhållande när 1. Han får ett barn han inte vill ha (han får dock skylla sig själv) 2. Du undanhållat en sådan grej för honom.

    Det där fina huset och äktenskapet kan du glömma, kommer aldrig hålla. Börjar instället planera för hur du ska leva som ensam med dina barn varannan vecka.

  • Anonym (Lill)
    Sun 7 Feb 2021 00:28
    #10
    Anonym (Samma här) skrev 2021-02-06 23:25:21 följande:

    Har bf 5 oktober,3:e barnet.Inte heller purung.fyller 33 i sommar. Vi använder inte heller något skydd och har aldrig gjort.Är nu visp tidigt gravid, tänker kontakta mvc i v 9-10 för KUB. Ska boka tid hos Gyn nästa vecka ( privat med annat journalsystem som ligger utanför landstinget)..tänkt också berätta senare eller när det syns.. maken vill ha fler barn så det är av andra skäl.

    Nej han kan INTE begära ut din journal,den är DIN.

    Grattis till plusset och stå på dig.Kram !


    Självklart kan han inte begära ut journalen. Men om han följer med kan det hända att barnmorksan råkar försäga sig, det går inte att gardera sig mot sånt. Eller så sittar han med när bm har journalen öppen på skärmen.......
Svar på tråden Hemlighålla graviditet för partner