• Anonym (Kaffedraken)

    Kan någon spionera på min telefon?

    Jag har ett ex som förföljt mig en längre tid. Snart fem år. Aldrig fysiskt utan alltid via teknologin. Datorn, mejl, mobilen osv. Han är en typisk Flashbackman, kränkt och stor i munnen bakom internets anonymitet. Senaste gången jag hörde från honom så skrev jag att jag inte tillåter detta längre och att jag kommer polisanmäla honom nästa gång. Sedan dess har det varit tyst. Skönt. Men han finns alltid som en skugga i min själ. Jag har bytat mejl, facebook, instagram. Ja allt. Jag är rädd varje gång jag öppnar mejlen för att jag tror att han ska ha fått reda på min mejl på något sätt.

    Han är kortfattat en hemsk och empatilös människa som ljugit och misshandlat mig under många år innan jag tog mitt förnuft till fånga och lämnade honom. Men han accepterade inte det.

    Han är tyvärr väldigt tekniskt kunnig. Han programmerade en hel del och höll på med både telefoner och datorer och bytte kort hit och dit och programmerade. Jag förstod aldrig riktigt vad han gjorde men på senaste tiden har jag varit orolig för att han ska ha kommit in i min telefon.

    Jag har en Androidtelefon som är köpt efter jag lämnade honom. Jag har ny mejl och nytt nummer som i och för sig finns på nätet.

    Finns det möjlighet att han kan ha kommit in i min telefon? Jag tycker den är långsam och ibland blinkar det en konstig symbol högst upp i kontrollpanelen och då blir mobilen långsam. Jag känner mig inte trygg alls. Han har inte haft tillgång till min telefon fysiskt, jag har nya lösenord överallt.

  • Svar på tråden Kan någon spionera på min telefon?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jobbar han med teknik och spårning? I så fall har han ju tillgång till spårningsutrustning, annars är det svårt att spåra en telefon som man aldrig har haft tillgång till. Det enda jag ens kan tänka mig är ju om han har skickat skadlig kod till dig via mail eller liknande som du har öppnat och därmed fått in i telefonen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Hyllemor skrev 2021-02-07 12:22:53 följande:

    Jobbar han med teknik och spårning? I så fall har han ju tillgång till spårningsutrustning, annars är det svårt att spåra en telefon som man aldrig har haft tillgång till. Det enda jag ens kan tänka mig är ju om han har skickat skadlig kod till dig via mail eller liknande som du har öppnat och därmed fått in i telefonen.


    Hur vet man vad en skadlig kod är och hur ser den ut? Är avsändaren hans mejl eller någon helt annan mejladress?

    Kan man via en sådan här kod spionera på någons mobiltelefon?

    Han jobbar inte med spårning, mer med programmering.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Hyllemor skrev 2021-02-07 12:22:53 följande:

    Jobbar han med teknik och spårning? I så fall har han ju tillgång till spårningsutrustning, annars är det svårt att spåra en telefon som man aldrig har haft tillgång till. Det enda jag ens kan tänka mig är ju om han har skickat skadlig kod till dig via mail eller liknande som du har öppnat och därmed fått in i telefonen.


    Och om jag nollställer min telefon, försvinner då möjligheten för någon att spåra mig?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det skadar inte att installera ett av de bästa skyddsprogrammen till mobiltelefoner.. 

    "Intercept X for Mobile


    Device
    Intercept X for Mobile continuously monitors for and alerts users and IT administrators to signs of potential compromise so they can rapidly remediate issues and automatically revoke access to corporate resources. Compliance checks detect jailbreaking, rooting, encryption status, and more, informing users and IT administrators of necessary operating system updates. Device health check recommendations further guide security settings.


    Network
    Intercept X for Mobile monitors network connections for suspicious activity in real time, warning users and IT administrators of potential Man-in-the-Middle (MitM) attacks. Web filtering and URL checking also stop access to known bad sites, and SMS phishing detection spots malicious URLs.


    Apps
    Intercept X for Mobile detects malicious and potentially unwanted applications installed on devices, protecting against malware, ransomware and fleeceware.

    finns GRATIS på: secure2.sophos.com/en-us/products/free-tools.aspx

    Glöm inte att "Man-in-the-Middle (MitM) attacks" kan utföras om angriparen kan komma åt din router t.ex. via standard-admin lösenordet.. Så i ditt fall skulle jag göra en reset (anges i manualen) samt ändra Adminlösenordet till ett starkt sådant.. T.ex. baserat på den sk. "WinGuider-metoden" winguider.se/tips-och-trix-f%C3%B6r-windows-10.html 
    samt byta SSID i routern och ge även det ett starkt lösenord via ovan lösenordsmetod..
    Helst gör du ovan ifrån en dator som är kopplad till routerns LAN-uttag via kabel! 

Svar på tråden Kan någon spionera på min telefon?