• Mon 8 Feb 2021 21:57
    1799 visningar
    38 svar
    38
    1799

    Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt

    Jag är gravid i v 20 med vårt första gemensamma barn(graviditeten var planerad). Vi bor nästan grannar så är fortfarande särbos med separata ekonomier. Jag tjänar ca 25.000 och han 30.000 efter skatt. När vi nu ska börja fundera kring föräldraledighet så vill han att jag tar all föräldraledighet utom hans låsta dagar. Jag är ok med att göra denna kompromiss. Dock så tycker han att det är orimligt av mig att begära att han då bidrar ekonomiskt och vi kommer inte alls överens. Jag vill vara hemma 14 månader(bebis kommer födas på sommaren och svårt att I skola mitt i sommaren) samt ha 30 dagar per sommar samt 14 till jul första 4 åren. Detta lämnar mig med en inkomst efter skatt på 8500kr och även med en tight budget kommer jag inte så mkt lägre än 13000 i utgifter(hyra mat räkningar). Han är inte alls med på att bidra ekonomiskt mer än att betala hälften av bebisens saker och tycker att jag ska lösa problemet med att antingen använda alla dagar första året eller hårdspara ihop en större summa under resten av graviditeten. Jag tycker att detta är oerhört snålt från hans sida och även om jag kanske kan trolla så jag överlever ekonomiskt vet jag inte hur min kärlek till honom ska göra det. I detta scenario har jag det tom sämre ställt(mer än 4000kr/mån)än om jag skulle vara själv med barnet(då jag skulle få underhåll samt 90 dagar till med hög ersättning att använda första året). Hur ska jag hantera detta(utom att lämna honom)?

  • Svar på tråden Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt
  • Anonym (//)
    Mon 8 Feb 2021 22:43
    #11

    Ja alltså, som jag skrev tidigare. Brukar inte råda folk till att vägra skriva på för gemensam vårdnad, eftersom att jag anser att man är jämställda som föräldrar. MEN beter man sig sådär och resonerar som att man vill behålla dagarna bara för att ha dom UTIFALL ATT, när det är mer än uppenbart att du behöver dom NU, ja då kan man lika gärna vara utan. Verkar inte som att han tänkt vara speciellt närvarande ändå.

    Har egen erfarenhet av ansvarslösa män och jag pissar på sånt rent ut sagt. Hade jag kunnat göra om så hade jag vägrat skriva på det där pappret, det har inte gjort annat än att förstöra för oss. Skaffar man barn så gör man, vill man ha det jämställt så får man ta halva ansvaret med. Man kan inte förvänta sig en jävla massa om man inte gör ett smack. Man har inga rättigheter när det gäller barn (vilket många verkar tro), men man har en hel del skyldigheter - vilket folk verkar ha svårt att förstå. Hatar hatar hatar män som lägger allt ansvar på kvinnan, medvetet eller omedvetet. (Hatar kvinnor som lägger allt ansvar på män också, men det ser jag ju inte lika ofta.) eller en (s.k) förälder som inte har något intresse av att ta hand om barnet men ändå ska leka ihop någon gång ibland, nej fy. Äe, se till att ordna delad ekonomi eller vägra skriv på och behåll alla dagar, samt begär underhåll. Skulle jag gjort.

  • Anonym (Weto)
    Mon 8 Feb 2021 22:49
    #12

    Jag tycker också det spelar roll vad ni hade kommit överens om. Ni måste ju ha haft en plan innan ni bestämde er för att få barn som särbos. Om ni var överens då känns det väl mest rimligt att göra som ni sagt.

  • Anonym (Enski­ld)
    Mon 8 Feb 2021 22:51
    #13

    Jag kan inte annat än att stämma in i kören. I ditt (ert) fall hade jag inte skrivit på för gemensam vårdnad på barnet.

    Han uppträder redan nu både oansvarigt och oengagerat. Och till råga på allt även snålt. Ge honom inte allt genom att skriva på nå

  • Anonym (Enski­ld)
    Mon 8 Feb 2021 22:53
    #14
    Anonym (Enskild) skrev 2021-02-08 22:51:07 följande:

    Jag kan inte annat än att stämma in i kören. I ditt (ert) fall hade jag inte skrivit på för gemensam vårdnad på barnet.

    Han uppträder redan nu både oansvarigt och oengagerat. Och till råga på allt även snålt. Ge honom inte allt genom att skriva på nå


    ... något papper. Du måste se till ditt och barnets bästa. Den blivande pappan får växa upp och inse att han nu måste ta ansvar både rent fysiskt och väldigt mycket ekonomiskt.
  • Mon 8 Feb 2021 23:02
    #15

    Antigen får han kompensera dig ekonomiskt för inkomsten du förlorar inkl pensionsinbetalningar eller så får han ta ut lika mycket föräldraledighet som du. Och då menar jag faktisk ledig tid, inte antal utplockade dagar. Han kan inte hålla på och tönta sig och ta fredag-söndag som en mansgris om du är ledig på helgen.

  • Anonym (Du har hela svaret här)
    Mon 8 Feb 2021 23:47
    #16
    Mama Susi skrev 2021-02-08 22:22:22 följande:

    Nej, vi är tillsammans men bor inte ihop. Eller han sover alltid här men har kvar sin lägenhet och betalar hyran där. Min kärlek är inte bunden till hans pengar, om han var arbetslös eller väldigt lågavlönade skulle jag inte klaga på detta upplägg men känns väldigt orättvist att jag både ska bära det fysiska ansvaret och det ekonomiska ansvaret I princip ensam och vet inte hur jag ska göra det utan att bli bitter med tiden. Jag har lyft detta med att behålla vårdnaden tillfälligtför att kunna använda även hans 90 dagar, men det vill han inte då han vill spara dem ifall han senare Skulle vilja ha dem.


    Tycker du resonerar helt rätt i din trådstart och än mer i detta inlägg. Han vill äta och ha hela kakan kvar. Lite hyfs får han nog börja lära sig. Känns som en otroligt egoistisk person på många plan... Som du säger så kommer du inte bara att få bära det fysiska ansvaret (både innan och efter förlossningen) utan även dra den ekonomiska nitlotten. Tycker du bör fundera ordentligt kring vad du är beredd att acceptera.

    Som min morfar brukade säga; Bättre ensam än i dåligt sällskap...
  • Anonym
    Mon 8 Feb 2021 23:58
    #17
    +2

    Skriv inte på gemensam vårdnad
    Gå via försäkringskassan för att få underhåll

  • Tue 9 Feb 2021 00:01
    #18

    Vill och vill och vill. 
    Ta ut fulla dagar så du kan klara dig ekonomiskt, och se till att han tar hälften av tiden (det borde vara lagstadgat). Och som tidigare sagt, bor ni inte ihop men barnet bor med dig ska ju han betala underhåll. Ni verkar ju inte alls ha planerat ekonomin for detta "planerade" barn.

  • Tue 9 Feb 2021 05:51
    #19

    Man kan ju på förhand förutspå att han inte kommer bli särskilt mycket att hänga i granen som pappa. Förklara det orimliga i situationen för honom och antingen hjälper han till eller tar hälften av FL.

    Går det ändå inte in så är det väl inte så dumt att vara singel kanske..


    Ride it like you stole it
  • Tue 9 Feb 2021 07:12
    #20

    Men pratade ni inte om detta när ni planerade graviditeten?

    Du är i en himla dålig förhandlingsposition nu när du redan är gravid. Det enda är att inte skriva på för gemensam vårdnad. Om han får det senare ryker dock de dagar du har kvar så att du ska kunna spara dagar mot hans vilja går inte.

Svar på tråden Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt