• Mon 8 Feb 2021 21:57
    1799 visningar
    38 svar
    38
    1799

    Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt

    Jag är gravid i v 20 med vårt första gemensamma barn(graviditeten var planerad). Vi bor nästan grannar så är fortfarande särbos med separata ekonomier. Jag tjänar ca 25.000 och han 30.000 efter skatt. När vi nu ska börja fundera kring föräldraledighet så vill han att jag tar all föräldraledighet utom hans låsta dagar. Jag är ok med att göra denna kompromiss. Dock så tycker han att det är orimligt av mig att begära att han då bidrar ekonomiskt och vi kommer inte alls överens. Jag vill vara hemma 14 månader(bebis kommer födas på sommaren och svårt att I skola mitt i sommaren) samt ha 30 dagar per sommar samt 14 till jul första 4 åren. Detta lämnar mig med en inkomst efter skatt på 8500kr och även med en tight budget kommer jag inte så mkt lägre än 13000 i utgifter(hyra mat räkningar). Han är inte alls med på att bidra ekonomiskt mer än att betala hälften av bebisens saker och tycker att jag ska lösa problemet med att antingen använda alla dagar första året eller hårdspara ihop en större summa under resten av graviditeten. Jag tycker att detta är oerhört snålt från hans sida och även om jag kanske kan trolla så jag överlever ekonomiskt vet jag inte hur min kärlek till honom ska göra det. I detta scenario har jag det tom sämre ställt(mer än 4000kr/mån)än om jag skulle vara själv med barnet(då jag skulle få underhåll samt 90 dagar till med hög ersättning att använda första året). Hur ska jag hantera detta(utom att lämna honom)?

  • Svar på tråden Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt
  • Tue 9 Feb 2021 08:59
    #21
    Limeblad skrev 2021-02-09 07:12:55 följande:

    Men pratade ni inte om detta när ni planerade graviditeten?

    Du är i en himla dålig förhandlingsposition nu när du redan är gravid. Det enda är att inte skriva på för gemensam vårdnad. Om han får det senare ryker dock de dagar du har kvar så att du ska kunna spara dagar mot hans vilja går inte.


    Plus att om de har gemensam vårdnad men inte är överens så är det ju inte bara 90 dagar han kommer att ha som hon inte kan få utan att han godkänner det (som jag fått intrycket att TS tror) utan halva dagarna dvs 240 av 480 dagar. Då blir det väldigt svårt för TS att spara dagar till senare om han ska hålla på 240 dagar som han kanske vill ta ut någon gång i framtiden när det passar honom.
  • Tue 9 Feb 2021 09:02
    #22

    Eller jag rättar mig själv: TS vet att det bara är 90 låsta dagar och att han tänkte ge henne resten av hans dagar, men om han ändrar sig/de blir ovänner så har han ju 240 dagar om de har gemensam vårdnad.

  • Tue 9 Feb 2021 09:10
    #23
    Seven Costanza skrev 2021-02-09 09:02:02 följande:

    Eller jag rättar mig själv: TS vet att det bara är 90 låsta dagar och att han tänkte ge henne resten av hans dagar, men om han ändrar sig/de blir ovänner så har han ju 240 dagar om de har gemensam vårdnad.


    Yes. Tänkte att om ts tar ut delar av hans dagar om hon börjar med ensam vårdnad (efter att hon tagit ut alla sina dagar, ex om hon måste ta ut 7 dagar i veckan) så kan han inte ta tillbaka fler dagar än vad som finns kvar. Ts står dock utan dagar hur som helst.
  • Anonym (genom­FK)
    Tue 9 Feb 2021 10:37
    #24
    Mama Susi skrev 2021-02-08 21:57:12 följande:

    Jag är gravid i v 20 med vårt första gemensamma barn(graviditeten var planerad). Vi bor nästan grannar så är fortfarande särbos med separata ekonomier. Jag tjänar ca 25.000 och han 30.000 efter skatt. När vi nu ska börja fundera kring föräldraledighet så vill han att jag tar all föräldraledighet utom hans låsta dagar. Jag är ok med att göra denna kompromiss. Dock så tycker han att det är orimligt av mig att begära att han då bidrar ekonomiskt och vi kommer inte alls överens. Jag vill vara hemma 14 månader(bebis kommer födas på sommaren och svårt att I skola mitt i sommaren) samt ha 30 dagar per sommar samt 14 till jul första 4 åren. Detta lämnar mig med en inkomst efter skatt på 8500kr och även med en tight budget kommer jag inte så mkt lägre än 13000 i utgifter(hyra mat räkningar). Han är inte alls med på att bidra ekonomiskt mer än att betala hälften av bebisens saker och tycker att jag ska lösa problemet med att antingen använda alla dagar första året eller hårdspara ihop en större summa under resten av graviditeten. Jag tycker att detta är oerhört snålt från hans sida och även om jag kanske kan trolla så jag överlever ekonomiskt vet jag inte hur min kärlek till honom ska göra det. I detta scenario har jag det tom sämre ställt(mer än 4000kr/mån)än om jag skulle vara själv med barnet(då jag skulle få underhåll samt 90 dagar till med hög ersättning att använda första året). Hur ska jag hantera detta(utom att lämna honom)?


    Jag håller med de flesta i tråden, du ska inte skriva på papper om delad vårdnad. Du ska ha underhåll och barnbidrag. Vad håller han på med egentligen, vilken ignorant man du skaffat barn med, eller egoistisk om inte annat. Typ som att han vill ha alla fördelar som man t.ex. har om man är gifta, fast UTAN att gifta sig och dela allt med dig.. Han kommer vara sur ett tag, men du kanske ser hans äkta personlighet nu och inte ens vill ha romantik med honom igen, men ha tålamod när han är sur och ge inte efter. Han får barnet han ville ha, men han måste följa moral och lag. Vi är inte ett tredjevärldsland där man kan välja att inte delta i civila traditioner .. 

    Ditt barn och du, förtjänar att leva bra. Du behöver ekonomi till det. punkt 
  • Anonym (Ö)
    Tue 9 Feb 2021 11:08
    #25

    Han är dum i huvudet. Och du också om du inte gör slut...

    Begär enskild vårdnad så får du alla dagarna, och så begär du underhåll.

  • GGN
    Tue 9 Feb 2021 11:10
    #26

    Har ni separata ekonomierna får han betala underhåll helt enkelt.

  • Anonym (Prick­en...)
    Wed 10 Feb 2021 11:44
    #27

    Såklart kommer du att förlora en del av din kropp, jättemycket pengar, ev arbetsmöjligheter, pansionssparande osv... o sen full med alla hormoner o allting ska du ha eget ansvar över barnet o sköta om en helt ny människa o klura ut allt sånt medan han jobbar o tjänar pengar o har bara dom roligare stunderna med barnet o sen gör vad? Hans tankar om den fördelningen enligt mig låter ju faktiskt lite snål o sne. Men det är bara min åsikt utifrån mina erfarenheter med folk som man känner som gjort liknande mot bla tjejkompisar osv. (Din snubbe behöver inte va lika men är de inte bättre ta sånt som e säkert före osäkert, bara utifall?)

    Hur ska ni kunna bilda familj när han tydligt visar att han ser allt i ditt vs mitt samt hur kan han visa att han älskar dig när han verkar prioritera *sitt bästa* o inte ert bästa? Varför ska hans vilja komma igenom? Är det inte lika viktigt för barnet att knyta an till honom också eller har han räknat med att ungen ska hänga i kragen på dig tills den är ur blöjor? Nej då borde han antingen ta sin halva av ansvaret, eller kompensera dig respektfullt för det du tar över åtminstone :) ... Tycker ni ska se vad du förlorar åtminstone i den uppläggningen innan du ger dig med på hans förslag för om ni nu vid senare skede skulle separera eller liknande (även om ni inte skulle det) så är det bra att ha egen offert o dra egna känslan av själv värde o begränsningar inför senare skeden. Tänk på vad du själv vill först tycker ja o låt han inte pressa för mycket i vad han vill.

  • Anonym (Disa)
    Wed 10 Feb 2021 15:52
    #28
    +1
    Mama Susi skrev 2021-02-08 22:22:22 följande:

    Nej, vi är tillsammans men bor inte ihop. Eller han sover alltid här men har kvar sin lägenhet och betalar hyran där. Min kärlek är inte bunden till hans pengar, om han var arbetslös eller väldigt lågavlönade skulle jag inte klaga på detta upplägg men känns väldigt orättvist att jag både ska bära det fysiska ansvaret och det ekonomiska ansvaret I princip ensam och vet inte hur jag ska göra det utan att bli bitter med tiden. Jag har lyft detta med att behålla vårdnaden tillfälligtför att kunna använda även hans 90 dagar, men det vill han inte då han vill spara dem ifall han senare Skulle vilja ha dem.


    Men varför vill han inte ta halva ansvaret för er bebis omsorg? Det skulle jag aldrig acceptera. Hur motiverar han själv att han inte ska vara föräldraledig men inte hjälpa till med kostnaden av detta? Varför tycker han det är rättvis att du ska gå på knäna ekonomiskt och inte ha några föräldradagar kvar men han ska ha lika mycket pengar som vanligt och ha tre månader att ta ut när han vill? Tre månader som han kanske ska ta ut när det passar honom inte när det är bäst för barnet?

    Jag förstår inte heller hur din kärlek ska överleva detta om han inte skärper sig och tänker om illa snabbt.
  • Anonym (Johan­na)
    Thu 18 Feb 2021 15:04
    #29

    Du bör veta att han kan ta tillbaks sina dagar när som helst.

    Jag hade nog försökt spara dagar även tills barnet är äldre. Studiedagar, sportlov osv.

    Inte 15 dagar vi jul när där ändå är röda dagar osv..

    Jag har inte skrivit på papper ang gemensam vårdnad för mig 1.5 åring.

    Min sambo har ut 29 000 och jag 17000 efter skatt.

    Han kan inte ta ledigt förutom på sommarn. Inga studiedagar eller liknande.

    Jag vägrade därför skriva på och behöll alla dagar till mig själv så att jag ska kunna vara hemma med henne på lov mm.

    Vi har inte gemensam ekonomi och därför tyckte jag det var helt ORIMLIGT att min sambo skulle använda dagarna ISTÄLLET för semester varje sommar.

    En annan sak vore det om han tänkt förlänga sin semester så att barnet kan vara hemma.länhre!

    Nej, han skulle använda det istället för semester och därmed få ut semester i pengar. Pengar som gått till HONOM.

    Jag sa att han kan SJÄLVKLART få dagarna om han tänker använda dom för att vara med vårt barn.

    Men om hantänker använda dem enbart för att tjäna pengar och istället skaffa barnvakt till vårt barn på studiedagar (som han gör med sitt barn från tidigare förhållande) så kommer vi ha feta problem.

    Han sa OK till att jag får ensam vårdnad då han vet att han aldrig skulle prioritera sitt barn över jobb och sin ekonomi...

  • Anonym (F)
    Thu 18 Feb 2021 15:24
    #30
    Mama Susi skrev 2021-02-08 21:57:12 följande:

    Jag är gravid i v 20 med vårt första gemensamma barn(graviditeten var planerad). Vi bor nästan grannar så är fortfarande särbos med separata ekonomier. Jag tjänar ca 25.000 och han 30.000 efter skatt. När vi nu ska börja fundera kring föräldraledighet så vill han att jag tar all föräldraledighet utom hans låsta dagar. Jag är ok med att göra denna kompromiss. Dock så tycker han att det är orimligt av mig att begära att han då bidrar ekonomiskt och vi kommer inte alls överens. Jag vill vara hemma 14 månader(bebis kommer födas på sommaren och svårt att I skola mitt i sommaren) samt ha 30 dagar per sommar samt 14 till jul första 4 åren. Detta lämnar mig med en inkomst efter skatt på 8500kr och även med en tight budget kommer jag inte så mkt lägre än 13000 i utgifter(hyra mat räkningar). Han är inte alls med på att bidra ekonomiskt mer än att betala hälften av bebisens saker och tycker att jag ska lösa problemet med att antingen använda alla dagar första året eller hårdspara ihop en större summa under resten av graviditeten. Jag tycker att detta är oerhört snålt från hans sida och även om jag kanske kan trolla så jag överlever ekonomiskt vet jag inte hur min kärlek till honom ska göra det. I detta scenario har jag det tom sämre ställt(mer än 4000kr/mån)än om jag skulle vara själv med barnet(då jag skulle få underhåll samt 90 dagar till med hög ersättning att använda första året). Hur ska jag hantera detta(utom att lämna honom)?


    Du kan börja med att vägra låta honom skriva över alla sina dagar på dig. Det gör han inte av någon som helst omtanke, utan för att slippa vara pappaledig. Sjysst kille du skaffar barn med... Självklart vill han inte bidra ekonomiskt, ni bor inte ihop och har skild ekonomi. Är du säker på att ni är ett par...? För så där beter man sig inte om man är i en relation, då ställer man upp för sin baby mama.
  • Thu 18 Feb 2021 16:37
    #31
    +1

    Snälla: gå inte med på detta!!!! Du kommer ångra dig sååå bittert. Läs några trådar från alla de kvinnor som sitter fast i farliga eller dåliga relationer pga dålig ekonomi till följd av föräldraledighet.

    Självklart vill han att du ska ta hela den ekonomiska smällen. Han tjänar ju multum på det! Det är inte bebisens saker som kostar pengar. Det är inkomstbortfallet! Folk måste bli bättre på att fatta det! Enda sätter att få honom att fatta hur mycket föräldraledighet kostar är att han ?tvingas? ta hälften själv.

    Ta ut dina 240 dagar, men ta inte emot en enda dag om han försöker göra en fuling och föra över. Man måste inte ta emot dagar! Skicka tillbaka!

    Din föräldraledighet kommer kosta dig 16500 i månaden. I 14 månader. Det är 231000! Och han ska dansa vidare i livet med bibehållen lön som om ingenting hänt???? Hör han inte själv hur skevt det är?

    Ta inte emot pengar från honom. Det kommer han bara vända emot dig. Han får ta sin del av ansvaret helt enkelt!

  • Thu 18 Feb 2021 16:53
    #32
    Anonym (Johanna) skrev 2021-02-18 15:04:49 följande:

    Du bör veta att han kan ta tillbaks sina dagar när som helst.

    Jag hade nog försökt spara dagar även tills barnet är äldre. Studiedagar, sportlov osv.

    Inte 15 dagar vi jul när där ändå är röda dagar osv..

    Jag har inte skrivit på papper ang gemensam vårdnad för mig 1.5 åring.

    Min sambo har ut 29 000 och jag 17000 efter skatt.

    Han kan inte ta ledigt förutom på sommarn. Inga studiedagar eller liknande.

    Jag vägrade därför skriva på och behöll alla dagar till mig själv så att jag ska kunna vara hemma med henne på lov mm.

    Vi har inte gemensam ekonomi och därför tyckte jag det var helt ORIMLIGT att min sambo skulle använda dagarna ISTÄLLET för semester varje sommar.

    En annan sak vore det om han tänkt förlänga sin semester så att barnet kan vara hemma.länhre!

    Nej, han skulle använda det istället för semester och därmed få ut semester i pengar. Pengar som gått till HONOM.

    Jag sa att han kan SJÄLVKLART få dagarna om han tänker använda dom för att vara med vårt barn.

    Men om hantänker använda dem enbart för att tjäna pengar och istället skaffa barnvakt till vårt barn på studiedagar (som han gör med sitt barn från tidigare förhållande) så kommer vi ha feta problem.

    Han sa OK till att jag får ensam vårdnad då han vet att han aldrig skulle prioritera sitt barn över jobb och sin ekonomi...


    Och han är du sambo med för att?
    Ride it like you stole it
  • Thu 18 Feb 2021 16:58
    #33
    Studentpappa skrev 2021-02-18 16:53:09 följande:

    Och han är du sambo med för att?


    De är särbo.
  • Thu 18 Feb 2021 17:04
    #34

    Och ts, när han säger att han inte vill vara föräldraledig tycker jag faktiskt att du ska passa på att testa var du har honom. Säg t ex:

    - nej, jag är inte heller så sugen. Jag vill inte arbeta 24 h om dygnet 7 dagar i veckan och dessutom betala 16500 för det. Så jag tänker inte vara föräldraledig något första året. Jag har ändå hört att barn är roligare när de är större. Så jag tänker bara ta ut mina 90 låsta dagar när ungen är större, jag tänkte jag kan ta dem på helgen när du ändå är ledig.

    Nåt i den stilen ska du säga! Du behöver inte mena det, men var helt allvarlig och se hur han reagerar på det.

  • Thu 18 Feb 2021 17:04
    #35
    korngryn skrev 2021-02-18 16:58:23 följande:

    De är särbo.


    Anonym Johanna som Studentgatan citerade skriver att hon är sambo.
  • Thu 18 Feb 2021 20:57
    #36
    korngryn skrev 2021-02-18 16:58:23 följande:

    De är särbo.


    Rätt märkligt då och skriva att dom är sambos.
    Ride it like you stole it
  • GGN
    Fri 19 Feb 2021 15:22
    #37

    Du ska alltså ta ut all föräldraledighet, han ska spara dagar "ifall" han vill vara ledig. På sommaren då eller, för att dryga ut semestern? Och då om flera år, när det passar honom?

    Han utnyttjar dig som surrogatmamma och gratis nanny.

  • Anonym (j)
    Sat 20 Feb 2021 19:37
    #38
    Mama Susi skrev 2021-02-08 21:57:12 följande:

    Jag är gravid i v 20 med vårt första gemensamma barn(graviditeten var planerad). Vi bor nästan grannar så är fortfarande särbos med separata ekonomier. Jag tjänar ca 25.000 och han 30.000 efter skatt. När vi nu ska börja fundera kring föräldraledighet så vill han att jag tar all föräldraledighet utom hans låsta dagar. Jag är ok med att göra denna kompromiss. Dock så tycker han att det är orimligt av mig att begära att han då bidrar ekonomiskt och vi kommer inte alls överens. Jag vill vara hemma 14 månader(bebis kommer födas på sommaren och svårt att I skola mitt i sommaren) samt ha 30 dagar per sommar samt 14 till jul första 4 åren. Detta lämnar mig med en inkomst efter skatt på 8500kr och även med en tight budget kommer jag inte så mkt lägre än 13000 i utgifter(hyra mat räkningar). Han är inte alls med på att bidra ekonomiskt mer än att betala hälften av bebisens saker och tycker att jag ska lösa problemet med att antingen använda alla dagar första året eller hårdspara ihop en större summa under resten av graviditeten. Jag tycker att detta är oerhört snålt från hans sida och även om jag kanske kan trolla så jag överlever ekonomiskt vet jag inte hur min kärlek till honom ska göra det. I detta scenario har jag det tom sämre ställt(mer än 4000kr/mån)än om jag skulle vara själv med barnet(då jag skulle få underhåll samt 90 dagar till med hög ersättning att använda första året). Hur ska jag hantera detta(utom att lämna honom)?


    Hur går det ts?
Svar på tråden Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt