• Miratus

    2-,åring som inte somnar

    Vi har en glad och pigg tvååring som inte vill sova på kvällarna. Han har alltid varit kvällspigg och vi har provat flera olika saker men tänkte nu se om någon annan hittat nåt smart sätt.

    Spelar ingen roll om han sover på dagen eller inte. Han går på förskola och kan vara väldigt trött innan maten men sen vaknar till.

    Han somnar runt 21-22, ibland senare men väldigt sällan innan 21. Vaknar runt 7. Vi brukar varva ner och släcka lampor, och så runt 19. Vi äter rätt sent runt 18. Sen är det kanske bad och läsning.

    Men lägger vi honom i sängen så är han inte still utan går upp, så nu läser vi och myser en stund i soffan först sen sängen.

    Vi har alltså testat en del men han verkar inte riktigt vilja sova. Han sover fort på förskola, han blir för trött och orkar inte annars, hemma kan han vara vaken men somnar sent ändå. Tar gärna emot lite tips.

  • Svar på tråden 2-,åring som inte somnar
  • Anonya

    Har du hört om boken Kaninen som så gärna ville somna? Finns också i version med en traktor och en tredje version. En berättelse som är gjord för att lugna och söva. 

  • Miratus
    Anonya skrev 2021-02-08 23:54:29 följande:

    Har du hört om boken Kaninen som så gärna ville somna? Finns också i version med en traktor och en tredje version. En berättelse som är gjord för att lugna och söva. 


    Jag provade att spela den för ett tag sen, men jag kanske ska testa att läsa själv. Tack för tipset, hade glömt bort den boken.
  • Elin P

    Ett barn med ganska litet sömnbehov tänker jag spontant? Om barnet sover mellan 21-22 och 07 och är pigg dagtid så får han nog den sömn som behövs även om det kan vara lite jobbigt för er. Min son är snart 4 år och somnar vid 19.30 på kvällen. Vaknar mellan 5-5.30 väldigt pigg och är sen pigg hela dagen. 

  • Solblomma30

    Känner igen mig. Mina barn är kvällsmänniskor och de somnar helst mellan 21-22 om de får välja själva. Om vardagar får vi sällan isäng dem innan 21. Och de somnar oftast minst en halvtimme senare. Min man är kvällsmänniska och har väldigt svårt att somna tidigt, så vi tror att det är genetiskt. Vi har sällan kvällar för oss själva, men så är det. Vi har försökt natta tidigare men det blir bara att vi ligger i sängen med barn som inte somnar i flera timmar då.

  • Miratus
    Elin P skrev 2021-02-09 10:39:03 följande:

    Ett barn med ganska litet sömnbehov tänker jag spontant? Om barnet sover mellan 21-22 och 07 och är pigg dagtid så får han nog den sömn som behövs även om det kan vara lite jobbigt för er. Min son är snart 4 år och somnar vid 19.30 på kvällen. Vaknar mellan 5-5.30 väldigt pigg och är sen pigg hela dagen. 


    Solblomma30 skrev 2021-02-09 18:34:03 följande:

    Känner igen mig. Mina barn är kvällsmänniskor och de somnar helst mellan 21-22 om de får välja själva. Om vardagar får vi sällan isäng dem innan 21. Och de somnar oftast minst en halvtimme senare. Min man är kvällsmänniska och har väldigt svårt att somna tidigt, så vi tror att det är genetiskt. Vi har sällan kvällar för oss själva, men så är det. Vi har försökt natta tidigare men det blir bara att vi ligger i sängen med barn som inte somnar i flera timmar då.


    Ja det kanske är så att han inte behöver mer sömn, men det ju nästan lite jobbigt att säga att han somnar så sent, hör andra vars barn somnar 19 och att det typ är så det ska vara.

    Jag är med en kvällsmänniska, men lägger mig inte jättesent. Min man går upp väldigt tidigt och lägger sig mellan 21,30-22, ibland somnar han före 2-åringen, det känns ju så fel. Ja vi har ju fått bygga en rutin utifrån att han är vaken om kvällarna.
Svar på tråden 2-,åring som inte somnar