• Tue 9 Feb 2021 11:13
    486 visningar
    13 svar
    13
    486

    Någon som är duktig på blogg

    Hej!

    Jag har nu bestämt mig för att lära mig att blogga. 
    Men det är svårare än jag trodde.

    Har registrerat mig på blogg.se (med alias "helstinte").
    Men herregud vad tråkig min sida är. Nästan motbjudande. Kan inte lägga några rubriker eller färger...
    Följare och sådant är inte viktigt, Är för gammal för sådant. Jag startade bloggen som rena rama terapi och som ett sätt att lära mig något helt nytt.

    Ni som är duktiga och kan det här med blogg och layout. Kan ni hjälpa mig med tips och sådan. Har ni tid så titta gärna på min horribla sidan och kom med tips.
    Jag kanske är på fel plattform? Jag ser 65- åringarna blogga och lyckas med utformning av sina sidor.

    Jag vägrar att bara ge upp. Tacksam för tips från proffs och amatörer.

  • Svar på tråden Någon som är duktig på blogg
  • Tue 9 Feb 2021 12:29
    #1
    Fenestra skrev 2021-02-09 11:13:11 följande:

    Hej!

    Jag har nu bestämt mig för att lära mig att blogga. 
    Men det är svårare än jag trodde.

    Har registrerat mig på blogg.se (med alias "helstinte").
    Men herregud vad tråkig min sida är. Nästan motbjudande. Kan inte lägga några rubriker eller färger...
    Följare och sådant är inte viktigt, Är för gammal för sådant. Jag startade bloggen som rena rama terapi och som ett sätt att lära mig något helt nytt.

    Ni som är duktiga och kan det här med blogg och layout. Kan ni hjälpa mig med tips och sådan. Har ni tid så titta gärna på min horribla sidan och kom med tips.
    Jag kanske är på fel plattform? Jag ser 65- åringarna blogga och lyckas med utformning av sina sidor.

    Jag vägrar att bara ge upp. Tacksam för tips från proffs och amatörer.


    Du måste nog betala för att få lite hjälp.
    Tittade på din blogg. Den är, som du säger, dålig. Sorry.
    Kontakta blogg.se och fråga dem.
    Lycka till

    Ps. Men du skriver jävligt roligt och bra. Jag kanske skall följa dig.
  • Anonym (olle)
    Tue 9 Feb 2021 12:53
    #2

    Kolla på Wordpress! Dom har massa snygga mallar man kan använda. 
    Jag ville kolla på din blogg men hur hittar jag dig ens? Finns ju ingen sökfunktion?

  • Tue 9 Feb 2021 13:10
    #3
    crassus skrev 2021-02-09 12:29:25 följande:
    Du måste nog betala för att få lite hjälp.
    Tittade på din blogg. Den är, som du säger, dålig. Sorry.
    Kontakta blogg.se och fråga dem.
    Lycka till

    Ps. Men du skriver jävligt roligt och bra. Jag kanske skall följa dig.
    Det är nog så och jag har ingenting emot att betala men man måste veta om man betalar till "rätt" forum.

    Som sagt detta är inte livsavgörande. Min KBT terapeut föreslog att jag skall prova blogga för att få fokus på annat och se det som en självläkande sysselsättning. "Kan inte skada!", sa hon. Jag tänkte why not men det är inte alls lätt.

    Men tack för svaret.
  • Tue 9 Feb 2021 13:18
    #4
    Anonym (olle) skrev 2021-02-09 12:53:52 följande:

    Kolla på Wordpress! Dom har massa snygga mallar man kan använda. 
    Jag ville kolla på din blogg men hur hittar jag dig ens? Finns ju ingen sökfunktion?


    Men tack så mycket. Trodde ingen skulle svara i tråden. Men jag skall absolut kolla Wordpress.

    Jag kan inte ens kalla denna urusla sidan som jag "skapade" för en blogg.
    Som jag skrev tidigare till en medlem här, så ser jag detta som en kul grej, att skriva av mig. Jag gillar att berätta och det vara min KBT terapeut som avslutningsvis, efter 10 terapitimmar, föreslog att jag skulle börja blogga. För min egen skull.

    helstinte.blogg.se/

    Ännu en gång - ett stort tack för att du tog dig tid för att svara!
  • Anonym (Restr­iktion­er)
    Tue 9 Feb 2021 13:26
    #5
    Fenestra skrev 2021-02-09 11:13:11 följande:

    Hej!

    Jag har nu bestämt mig för att lära mig att blogga. 
    Men det är svårare än jag trodde.

    Har registrerat mig på blogg.se (med alias "helstinte").
    Men herregud vad tråkig min sida är. Nästan motbjudande. Kan inte lägga några rubriker eller färger...
    Följare och sådant är inte viktigt, Är för gammal för sådant. Jag startade bloggen som rena rama terapi och som ett sätt att lära mig något helt nytt.

    Ni som är duktiga och kan det här med blogg och layout. Kan ni hjälpa mig med tips och sådan. Har ni tid så titta gärna på min horribla sidan och kom med tips.
    Jag kanske är på fel plattform? Jag ser 65- åringarna blogga och lyckas med utformning av sina sidor.

    Jag vägrar att bara ge upp. Tacksam för tips från proffs och amatörer.


    Har du ingen vän eller någon duktig kollega som kan hjälpa dig? Det skall inte vara svårt, egentligen.
    Men viktigt att du "hamnar" rätt.
    Ska det vara bra så måste det kosta lite.

    good luckGlad
  • Anonym (olle)
    Tue 9 Feb 2021 13:36
    #6
    Fenestra skrev 2021-02-09 13:18:05 följande:
    Men tack så mycket. Trodde ingen skulle svara i tråden. Men jag skall absolut kolla Wordpress.

    Jag kan inte ens kalla denna urusla sidan som jag "skapade" för en blogg.
    Som jag skrev tidigare till en medlem här, så ser jag detta som en kul grej, att skriva av mig. Jag gillar att berätta och det vara min KBT terapeut som avslutningsvis, efter 10 terapitimmar, föreslog att jag skulle börja blogga. För min egen skull.

    helstinte.blogg.se/

    Ännu en gång - ett stort tack för att du tog dig tid för att svara!
    Men, jag tycker inte alls din blogg ser illa ut! Visst, den har en standard-design men det enda jag klagar på är egentligen att texten är väldigt liten. Och jag är ändå utbildad grafisk designer. :'D

    Ibland kan det bara vara skönt att läsa nåt utan fokus på att designen ska se bra ut. Läsligt, ska det förstås vara, och utan element som stör. Men designen hade absolut inte avskräckt mig från att läsa eller följa. Jag tycker den kändes luftig och vilsam. 

    Håller med om att du skriver på ett bra och fängslande sätt, så din terapeut hade en bra idé. :) 

    (Om jag får vara petjobbig så skulle texten bli mer lättläst om du lägger till mellanslag efter punkter!)
  • Tue 9 Feb 2021 15:00
    #7
    Anonym (olle) skrev 2021-02-09 13:36:07 följande:
    Men, jag tycker inte alls din blogg ser illa ut! Visst, den har en standard-design men det enda jag klagar på är egentligen att texten är väldigt liten. Och jag är ändå utbildad grafisk designer. :'D

    Ibland kan det bara vara skönt att läsa nåt utan fokus på att designen ska se bra ut. Läsligt, ska det förstås vara, och utan element som stör. Men designen hade absolut inte avskräckt mig från att läsa eller följa. Jag tycker den kändes luftig och vilsam. 

    Håller med om att du skriver på ett bra och fängslande sätt, så din terapeut hade en bra idé. :) 

    (Om jag får vara petjobbig så skulle texten bli mer lättläst om du lägger till mellanslag efter punkter!)
    Men tack så mycket.
    Jag uppskattar all feedback.

    Svenska är inte mitt modersmål. Att skriva är en utmaning i sig. Storlek på texten, menar du att jag skulle välja större bokstäver, typ 14 istället för 12.

    Min terapeut hittade inga större fel på mig förutom en lätt depression pga kroppsförändringar. Från 58 till 70 kg på några månader (finns medicinska men också psykologiska orsaker bakom). Hon tyckte att jag hade humor kring hela min miserabla situation och att jag borde skriva av mig. Detta istället för att sitta och betala 1100 kr/timme för saker som jag redan vet själv.

    " Det blir ingen influenser av dig, den saken är klar, men du kan underhålla dig själv genom att skriva!" - sa hon bland annat.
  • Tue 9 Feb 2021 15:02
    #8
    Anonym (Restriktioner) skrev 2021-02-09 13:26:35 följande:
    Har du ingen vän eller någon duktig kollega som kan hjälpa dig? Det skall inte vara svårt, egentligen.
    Men viktigt att du "hamnar" rätt.
    Ska det vara bra så måste det kosta lite.

    good luckGlad
    Jo, jag har vänner men jag vill helst inte störa dem.
    Tack för att du svarar på mina meddelanden.
  • Anonym (olle)
    Tue 9 Feb 2021 15:13
    #9
    Fenestra skrev 2021-02-09 15:00:34 följande:
    Men tack så mycket.
    Jag uppskattar all feedback.

    Svenska är inte mitt modersmål. Att skriva är en utmaning i sig. Storlek på texten, menar du att jag skulle välja större bokstäver, typ 14 istället för 12.

    Min terapeut hittade inga större fel på mig förutom en lätt depression pga kroppsförändringar. Från 58 till 70 kg på några månader (finns medicinska men också psykologiska orsaker bakom). Hon tyckte att jag hade humor kring hela min miserabla situation och att jag borde skriva av mig. Detta istället för att sitta och betala 1100 kr/timme för saker som jag redan vet själv.

    " Det blir ingen influenser av dig, den saken är klar, men du kan underhålla dig själv genom att skriva!" - sa hon bland annat.
    Oj, det märks inte, du skriver som sagt bra. Charmigt, inte korrekt men så som du tänker, och det är roligare och mer intressant att läsa än någon som skriver helt stelt och själlöst. 

    Ja, precis, 14 istället för 12. 

    Det var en bra terapeut! Haha, influencer kanske du visst blir, vad vet man. Inte för att det är nåt att sträva efter. ;) (70 kilo är ju inte ens mycket!) Men fortsätt skriva! 
  • Tue 9 Feb 2021 16:52
    #10
    Anonym (olle) skrev 2021-02-09 15:13:17 följande:
    Oj, det märks inte, du skriver som sagt bra. Charmigt, inte korrekt men så som du tänker, och det är roligare och mer intressant att läsa än någon som skriver helt stelt och själlöst. 

    Ja, precis, 14 istället för 12. 

    Det var en bra terapeut! Haha, influencer kanske du visst blir, vad vet man. Inte för att det är nåt att sträva efter. ;) (70 kilo är ju inte ens mycket!) Men fortsätt skriva! 
    Tack. Jag älskar det svenska språket och önskar att jag behärskade det till punkt och pricka.

    Jo då. Det är många kilo upp, procentuellt och estetiskt. Och på väldigt kort tid.
    Har varit en kroppsnörd hela mitt liv och har lyckats att hålla mig smal.
    Men det hände något. 

    Jag förstår nu hur du menar med att det saknas ett mellanrum efter punk.
    Blogg.se har ingen rättstavningsfunktion, så jag skrev texten först i Words, sedan klistrade in det hela och då blev det tokigt. Dubbel text dessutom, för säkerhets skull...
    Haha...

    Härmed förklaras du som min första följare. Så fort jag börjar få gratis produkter så skickar jag hälften till dig.
    Kan inte dröja värst länge tills det händer eller?
  • Anonym (tidso­ptimis­t)
    Sat 13 Feb 2021 17:22
    #11
    Fenestra skrev 2021-02-09 11:13:11 följande:

    Hej!

    Jag har nu bestämt mig för att lära mig att blogga. 
    Men det är svårare än jag trodde.

    Har registrerat mig på blogg.se (med alias "helstinte").
    Men herregud vad tråkig min sida är. Nästan motbjudande. Kan inte lägga några rubriker eller färger...
    Följare och sådant är inte viktigt, Är för gammal för sådant. Jag startade bloggen som rena rama terapi och som ett sätt att lära mig något helt nytt.

    Ni som är duktiga och kan det här med blogg och layout. Kan ni hjälpa mig med tips och sådan. Har ni tid så titta gärna på min horribla sidan och kom med tips.
    Jag kanske är på fel plattform? Jag ser 65- åringarna blogga och lyckas med utformning av sina sidor.

    Jag vägrar att bara ge upp. Tacksam för tips från proffs och amatörer.


    Hur går det för dig?
    Läste din blogg. Tycker du skriver bra.
    Personligt och utan filter. Rakt på. 
    Men jag tror inte folk vill läsa om "riktiga" saker. De vill ha, som du skriver ,"bilder på kattungar och maträtter".
  • Anonym (Blogg­a på!)
    Sun 14 Feb 2021 00:11
    #12

    Tycker du gör ett bra jobb - du skall ju skriva för dig själv mest! Det var ju ändå tanken. 

    Ditt mående speglas mellan raderna ganska väl.


    Tänk på storleken på typsnittet. Skit i gulliga bilder. Njut av att du kan skriva av dig! Sedan kan du göra en bok till dig själv i framtiden när du är nöjd. 

  • Sun 14 Feb 2021 12:52
    #13
    Anonym (Blogga på!) skrev 2021-02-14 00:11:10 följande:

    Tycker du gör ett bra jobb - du skall ju skriva för dig själv mest! Det var ju ändå tanken. 

    Ditt mående speglas mellan raderna ganska väl.


    Tänk på storleken på typsnittet. Skit i gulliga bilder. Njut av att du kan skriva av dig! Sedan kan du göra en bok till dig själv i framtiden när du är nöjd. 


    Men tack snälla du! 
    Och jag skall tänka på typsnittet och skiter i gulliga bilder, dessa finns gott o på nätet.

    Jag märker att jag mår "mindre skit" när jag skriver av mig. I alla fall i det ögonblicket. Och det är ganska skönt att veta att ingen läser, då behöver jag inte vara orolig för påhopp och rättskipning.

    Det finns tydligen flera från FL som har läst det jag skriver och de, som du, har varit väldigt snälla i sin feedback.

    Ha en bra dag!
Svar på tråden Någon som är duktig på blogg