• loumattsons

    Kampfisk

    Hej, jag är sugen på att skaffa en kampfisk och har några frågor jag önskar få besvarade av er som är mer kunniga. 

    Först och främst har jag hittat detta kitet www.cyberzoo.se/sv/articles/1.202.1553/ciano-akvarium-aqua-30-led-vitt-25-liter där allt man behöver verkar ingå förutom doppvärmare. Vad är det mer som behövs för att fisken ska trivas? 

    Tanken är alltså på 25l vilket är rätt lagom för en kampfisk om jag förstått saken rätt. Trivs han bäst själv eller bör jag skaffa någon form av kamrat till honom?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kampfisk
  • Sockerikaffet

    40 liter är det minsta du kan ha för fiskar enligt djurskyddslagen. Mindre akvarium är till för räkor eller snäckor. Den behöver ingen kompis, men du kan ha andra fiskar/räkor/snäckor om du vill. Bara inte en till kampfisk.

  • brallison
    Sockerikaffet skrev 2021-02-10 07:25:17 följande:

    40 liter är det minsta du kan ha för fiskar enligt djurskyddslagen. Mindre akvarium är till för räkor eller snäckor. Den behöver ingen kompis, men du kan ha andra fiskar/räkor/snäckor om du vill. Bara inte en till kampfisk.


    + på det, plus tänk på att kampisar ofta äter upp alla räkor i akvariumet - dvs de kan bli en väldigt dyr mat för honom.
Svar på tråden Kampfisk