• Wed 10 Feb 2021 21:57
    1294 visningar
    5 svar
    5
    1294

    Dräktig tik, behålla en valp.

    Hej, jag har en liten blandrastik (bichon havanais och shi tzu). Hon är den finaste och snällaste lilla vovve som finns. Nu är hon dräktig, dag 29, och veterinären har konstaterat att det finns minst fyra små valpar i hennes mage. Vi har tänkt att behålla en och nu undrar jag om det finns någon som har några tips på om man ska behålla en hon eller han-valp (om vi får möjlighet att välja). Hört så olika om vad som är bäst att ha tillsammans så nu tänkte jag fråga här, vad ni tror? Kan tänka oss att kastrera en hane om det skulle behövas. Så tacksam för svar!

  • Svar på tråden Dräktig tik, behålla en valp.
  • Thu 11 Feb 2021 05:45
    #1
    annaki skrev 2021-02-10 21:57:01 följande:

    Hej, jag har en liten blandrastik (bichon havanais och shi tzu). Hon är den finaste och snällaste lilla vovve som finns. Nu är hon dräktig, dag 29, och veterinären har konstaterat att det finns minst fyra små valpar i hennes mage. Vi har tänkt att behålla en och nu undrar jag om det finns någon som har några tips på om man ska behålla en hon eller han-valp (om vi får möjlighet att välja). Hört så olika om vad som är bäst att ha tillsammans så nu tänkte jag fråga här, vad ni tror? Kan tänka oss att kastrera en hane om det skulle behövas. Så tacksam för svar!


    Hur fungerar er hund med tikar resp hanar idag? Är hon en hund som överhuvud taget vill ha hundsällskap dygnet runt?
    2 hundar av samma kön kan ha problem att komma överens och 2 hundar av olika kön behöver säras på vid löp. Kastrering av hane är ju en lösning men man rekommenderar att kastrera när hunden är färdig både mentalt och fysiskt dvs när hunden är några år så du behöver ju lösa löpen dom första åren.
  • Thu 11 Feb 2021 11:40
    #2

    Tack för ditt svar. Ja, hon tycker mycket om att hundsällskap. Vi brukar passa en hund (hane) och de har jätteroligt tillsammans och ligger och sover i samma korg. Hennes höglöp varar i tre dagar och hon släpper aldrig till innan eller efter det så det kommer att funka att få passning åt den ena av dem någon/några veckor när det är som känsligast. Men du tror alltså att det blir lättast att ha en hona och hane tillsammans bortsett från löpperioderna?

  • Thu 11 Feb 2021 11:47
    #3
    annaki skrev 2021-02-11 11:40:22 följande:

    Tack för ditt svar. Ja, hon tycker mycket om att hundsällskap. Vi brukar passa en hund (hane) och de har jätteroligt tillsammans och ligger och sover i samma korg. Hennes höglöp varar i tre dagar och hon släpper aldrig till innan eller efter det så det kommer att funka att få passning åt den ena av dem någon/några veckor när det är som känsligast. Men du tror alltså att det blir lättast att ha en hona och hane tillsammans bortsett från löpperioderna?


    Min erfarenhet är att det brukar funka bättre med en av varje kön men jag har även haft 2 av samma kön som fungerade bra ihop så det beror nog på individerna.
  • Thu 11 Feb 2021 17:29
    #4

    Tror inte det spelar så stor roll vilket kön ni behåller. Själv har jag haft tre tikar (en bort nu, bara 2 kvar) som går väldigt bra ihop. Känner folk som har ena, andra, båda, blandat hej vilt och jag känner ingen som har några problem pga hundarnas kön. Vet förstås inte hur annorlunda det blir när hundarna är så nära släkt.....


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Fri 12 Feb 2021 12:37
    #5

    Nej, tror att vi chansar och behåller den valp vi fäster oss mest vid. Blir svårt

Svar på tråden Dräktig tik, behålla en valp.