• LordOfTheThings

    Bemanningsanställd och arbetstid

    Jag jobbar på ett bemanningsföretag som i sin tur hyr ut mig till ett annat företag (kundföretaget). Jag är tillsvidareanställd sedan januari 2019 och har fast lön. Jag har varit på samma projekt nu i snart 3 år och har märkt att jag får jobba betydligt mer än de som jobbar på kundföretaget (som har 37,5 timmars arbetsvecka, samt förkortad arbetstid under sommarmånaderna då de bara jobbar 7 timmar per dag) utan att jag får någon kompensation för detta. I mitt avtal med min arbetsgivare står det att jag har 40 timmars arbetsvecka, men enligt kollektivavtalet så står det att:


     ?4.1 - För ambulerande tjänstemän tillämpas reglerna på kundföretaget avseende arbetstidens förläggning och tidpunkter då rätt till övertidsersättning föreligger. Detta kan innebära arbetstidsmåttet för den ambulerande blir lägre än de 40 timmar i genomsnitt per helgfri vecka som anges i Arbetstidsavtalets § 2.1?


    Samma skrivelser finns i paragraf 6 i ?Lag (2012:854) om uthyrning av arbetstagare?

    ?6 §   Ett bemanningsföretag ska, under den tid en arbetstagares uppdrag i kundföretaget varar, tillförsäkra arbetstagaren minst de grundläggande arbets- och anställningsvillkor som skulle ha gällt om han eller hon hade anställts direkt av kundföretaget för att utföra samma arbete.?


    och i paragraf 13 står det om skadestånd till arbetstagaren om detta inte följs. I förarbetena till lagen nämns även detta som ?likabehandlingsprincipen?:

    "Paragrafen ger uttryck för den s.k. likabehandlingsprincipen som innebär att en uthyrd arbetstagare under den tid uppdraget i kundföretaget varar ska tillförsäkras minst de grundläggande arbets- och anställningsvillkor som skulle ha gällt om han eller hon hade anställts direkt av kundföretaget för att utföra samma arbete. Det är bemanningsföretaget som i sin egenskap av arbetsgivare ansvarar för att den uthyrda arbetstagaren tillförsäkras de arbets- och anställningsvillkor som följer av likabehandlingsprincipen.


    Om det finns kollektivavtal eller andra bindande generella bestämmelser som gäller hos kundföretaget och som reglerar de grundläggande arbets- och anställningsvillkoren, har de uthyrda arbetstagarna således rätt till dessa villkor. De enskilda anställningsvillkoren ska jämföras var för sig. Någon helhetsbedömning ska alltså inte göras av de förmåner som den uthyrda arbetstagaren har.


    Bestämmelsen är en minimireglering vilket innebär att det inte finns något som hindrar att förmånligare villkor tillämpas av bemanningsföretaget."


    Alltså borde inte vara detta som gäller för mig då? Kundföretaget har ett arbetsmått på 37,5 timmars arbetsvecka, borde inte även jag innefattas i detta och all tid jag jobbar utöver det ses som övertid och isf vara berättigad till övertidsersättning eller kompensationsledighet? Har bemanningsföretaget den yttersta skyldigheten att erbjuda mig samma villkor som gäller för de som jobbar på kundföretaget? Har jag möjlighet att kräva ersättning för förlorad ledighet och inkomst isf? Nån här som är kunnig inom arbetsrätt och kan upplysa mig om de möjligheter jag har för att driva detta? Jag är även med i facket och har ställt samma fråga till de men vill även ha svar från flera juridisk kunniga.

  • Svar på tråden Bemanningsanställd och arbetstid
  • Anonym (varjetimme)

    Ja du ska få betalt för varje timme du arbetar. I sverige jobbar man inte gratis. I tyskland är det annorlunda.

  • LordOfTheThings
    Anonym (varjetimme) skrev 2021-02-12 13:09:39 följande:

    Ja du ska få betalt för varje timme du arbetar. I sverige jobbar man inte gratis. I tyskland är det annorlunda.


    Jo jag får ju betalt för 40 timmars arbetsvecka, det jag menar är att borde jag inte få ha 37,5 timmars arbetsvecka (med samma månadslön såklart) och resterande 2,5h som övertid, eller som de anställda i kundföretaget har där de kan ta ut kompledighet istället om de jobbar över? De har även fler semesterdagar än vad jag har (de är lediga vissa klämdagar och halvdagar som inte jag får betalt för om jag tar ledigt). Likabehandlingsprincipen borde gälla från första dagen jag blev anställd väl? Vilka möjligheter har jag att ta detta vidare i en rättstvist och kräva bemanningsföretaget på skadestånd isf?
  • Anonym (Ja)
    LordOfTheThings skrev 2021-02-12 15:09:56 följande:
    Jo jag får ju betalt för 40 timmars arbetsvecka, det jag menar är att borde jag inte få ha 37,5 timmars arbetsvecka (med samma månadslön såklart) och resterande 2,5h som övertid, eller som de anställda i kundföretaget har där de kan ta ut kompledighet istället om de jobbar över? De har även fler semesterdagar än vad jag har (de är lediga vissa klämdagar och halvdagar som inte jag får betalt för om jag tar ledigt). Likabehandlingsprincipen borde gälla från första dagen jag blev anställd väl? Vilka möjligheter har jag att ta detta vidare i en rättstvist och kräva bemanningsföretaget på skadestånd isf?
    Jag skulle snarare tro att det är arbetsplatsen och inte bemanningen som gjort fel här.

    Arbetsplatsen skulle lagt upp ditt schema på samma sätt som alla andras och betalat samma summa till bemanningen som de gör nu. Och du ha samma lön
  • LordOfTheThings
    Anonym (Ja) skrev 2021-02-12 15:20:22 följande:

    Jag skulle snarare tro att det är arbetsplatsen och inte bemanningen som gjort fel här.

    Arbetsplatsen skulle lagt upp ditt schema på samma sätt som alla andras och betalat samma summa till bemanningen som de gör nu. Och du ha samma lön


    Fast enligt lagen så är det bemanningsföretagets skyldighet att se till att det efterföljs. Jag har ett anställningsförhållanden med bemanningsföretaget och inte med kundföretaget.
Svar på tråden Bemanningsanställd och arbetstid