• Mon 15 Feb 2021 13:20
    828 visningar
    7 svar
    7
    828

    Skadad katt

    Hej 

    min 5 år gamla katt kom hem för någon dag sedan med en skadad tass. Såg det inte direkt men märkte när han lekte med våran andra katt att han morrade mot henne mer än vanligt. 

    Självklart så har vi ett djursjukhus här i närheten men det är så fruktansvärt dyrt att åka dit. Jag har kollat det närmare och klon är borta på den svullna sidan. 

    Vet någon om detta är något som går över eller borde jag åka med honom till djursjukhuset? 

  • Svar på tråden Skadad katt
  • Mon 15 Feb 2021 13:31
    #1

    Är det en utekatt? Har du försökt göra rent såret med koksaltlösning? Kan ju alltid ringa och rådfråga. Det finns videosamtal också.

  • Mon 15 Feb 2021 13:43
    #2

    Självklart måste du åka in och kolla så hela klokapseln är borta, se om katten behöver antibiotika ( ser rött och infekterat ut) och få smärtstillande till katten. Dyrt eller ej blir det inte billigare att operera bort klokapseln från en infekterad tass på en katt som har oerhört ont och väntar du finns risk för amputation av tå.

  • Anonym (U)
    Mon 15 Feb 2021 14:19
    #3
    +1

    Har man skaffat katt så måste man kunna ta att åka till vet, oavsett om det är dyrt eller ej.

  • Anonym (Svar på tal)
    Mon 15 Feb 2021 15:32
    #4

    Låter som ett akutbesök det där.

  • Anonym (Svar på tal)
    Mon 15 Feb 2021 15:33
    #5
    Dexter dot com skrev 2021-02-15 13:43:35 följande:

    Självklart måste du åka in och kolla så hela klokapseln är borta, se om katten behöver antibiotika ( ser rött och infekterat ut) och få smärtstillande till katten. Dyrt eller ej blir det inte billigare att operera bort klokapseln från en infekterad tass på en katt som har oerhört ont och väntar du finns risk för amputation av tå.


    TS: För att inte tala om avlivning i värsta fall.... Infektioner är inte att leka med, det kan ha kommit smuts i såret osv.
  • Mon 15 Feb 2021 19:26
    #6

    Svårt bedöma det där men jag som kattvän skulle deffo ta min katt till veterinären om det såg ut så. För att va på den säkra sidan så inte kissen ska behöva plågas i onödan av en smärtsam skada som kanske dessutom är på väg att infekteras. Better safe than sorry!

    Är själv låginkomsttagare så jag vet att man kan oroa sig för ekonomin MEN i ett sånt här fall har man inget val som jag ser det utan man måste ta sitt ansvar som kattägare.

    Hoppas det ordnar sig till det bästa och din katt snart mår bra igen! Uppdatera gärna hur det gått!

  • Anonym (Svar på tal)
    Sun 7 Mar 2021 15:29
    #7

    Hur har det gått med katten?

Svar på tråden Skadad katt