• Hyllemor

    Ni som bor i lägenhet (hyres eller BRF) och trivs så bra att ni aldrig vill flytta. Kan ni berätta varför?

    Jag har flyttat till en fantastisk hyreslägenhet med man och barn. Jag kommer helt klart bo kvar här tills jag dör! Jag är så jäkla lycklig och ändå kommer folk med pikar kring att "ja, men någon gång vill du nog köpa något eget/bo i hus" etc.) Men jag vill inte det! Jag kan över huvud taget inte tänka mig ett bättre boende men folk verkar tycka att det är jättekonstigt.

    Ni andra som bor i lägenhet och känner att ni vill stanna där resten av livet, vad är det ni värderar med just er lägenhet?


    Jag kan börja:


    - Jag har en arkitektritad fyrarumslägenhet med kostiga vinklar, väggar och vrår, vilket jag tycker är sååå coolt, eftersom det är så annorlunda.


    - Det är 5 minuters gångavstånd till skolan.


    - Jag har en odlingstäppa på gården och en balkong.


    - Jag har nära till trevliga rekreationsområden.

    De enda minus jag kan hitta är att jag har betydligt mycket längre till jobbet nu och att lägenheten inte är renoverad sedan tidigt 90-tal, men det ska jag fixa så småningom, så kommer den här lägenheten till slut att bli en riktig pärla!

  • Svar på tråden Ni som bor i lägenhet (hyres eller BRF) och trivs så bra att ni aldrig vill flytta. Kan ni berätta varför?
  • Anonym (T)

    Jag vill bo i stan och jag är fullständigt ointresserad både av att renovera hemma och av trädgårdsarbete. Nu bor jag i bostadsrätt men jag är jättetrött på allt arbete med bostadsrättsföreningen så vi har fått tag i en hyresrätt i samma område (nyproducerad) och flyttar i höst. Ska bli jätteskönt :) 

  • Anonym (Katja)
    masen84 skrev 2021-02-17 01:10:10 följande:

    Uppstår det nåt fel i en hyres så är de bara att ringa fastighetsbolaget så kommer dom å fixar det å man själv kan ligga i soffa och pilla navelludd och lata sig och slippa göra tråkjobbet själv :p


    Va!?
    Tror du alla som bor i hus renoverar på och i huset hela tiden. När något fel uppstår ringer man bara en hantverkare som kommer och fixar medan jag ligger på soffan och pillar navelludd. Betalar hantverkaren med de pengar som jag spar på att inte betala hyra.
  • sextiotalist
    Anonym (Katja) skrev 2021-02-19 10:54:14 följande:
    Va!?
    Tror du alla som bor i hus renoverar på och i huset hela tiden. När något fel uppstår ringer man bara en hantverkare som kommer och fixar medan jag ligger på soffan och pillar navelludd. Betalar hantverkaren med de pengar som jag spar på att inte betala hyra.
    Så du ringer hantverkare för att justera badkaret, fixa en trasig hylla i ett skåp, byta en trasig lucka, nytt filter till fläkten?
    Du ringer efter hjälp för att sanda/skotta när det behövs?
    Det är mycket vardagsjobb som man får hjälp med. Det tog för mig lång tid att lära mig att i det jag betalar hyra ingår detta. 
    Och det är inte alltid billigare att bo i hus/bostadsrätt än i hyreslägenhet. 
    Ibland, om man vill bo centralt i en större stad, då kan hyresrätter vara totalt billigare. 
    Vi har tittat på motsvarande bostadsrätter (storlek och läge) och avgift, parkering, amortering och ränta överstiger med råge vad vi betalar nu (och då är det inte billigt)
  • Anonym (Katja)
    sextiotalist skrev 2021-02-19 11:21:13 följande:
    Så du ringer hantverkare för att justera badkaret, fixa en trasig hylla i ett skåp, byta en trasig lucka, nytt filter till fläkten?
    Du ringer efter hjälp för att sanda/skotta när det behövs?
    Det är mycket vardagsjobb som man får hjälp med. Det tog för mig lång tid att lära mig att i det jag betalar hyra ingår detta. 
    Och det är inte alltid billigare att bo i hus/bostadsrätt än i hyreslägenhet. 
    Ibland, om man vill bo centralt i en större stad, då kan hyresrätter vara totalt billigare. 
    Vi har tittat på motsvarande bostadsrätter (storlek och läge) och avgift, parkering, amortering och ränta överstiger med råge vad vi betalar nu (och då är det inte billigt)
    Nu har jag inte varit med om att någonsin justera badkar eller lagat en trasig hylla eller bytt en lucka och då är jag ändå 45 år och bott i tre BRF och nu villa. Filter i fläkten byter jag inte utan det diskar man av med varmt vatten och diskmedel. Sandar har inte heller gjort då vår tomt inte gör att vi behöver det. Skotta gör vi marginellt. Kommunen skottar vägen utanför huset. 
  • Anonym (Nöjd)

    Jag är singel och utan barn, bor i en perfekt planerad hyreslägenhet, en etta på 45 kvadrat med inrett förråd i lägenheten som inte räknas med i kvadratytan, där sover jag. Jag bor på bottenvåningen och har en altan och en 25 kvadratmeter stor trädgård med utsikt över en skogsdunge. Det är nära till centrum, pendeltåg och allt man behöver. Betalar 5000 kronor i månaden och det här i Stockholm (ytterförort) 

    Jag kommer bo här ett bra tag men vill ha barn så småningom och då blir det för trångt. 

  • sextiotalist
    Anonym (Katja) skrev 2021-02-19 11:30:35 följande:

    Nu har jag inte varit med om att någonsin justera badkar eller lagat en trasig hylla eller bytt en lucka och då är jag ändå 45 år och bott i tre BRF och nu villa. Filter i fläkten byter jag inte utan det diskar man av med varmt vatten och diskmedel. Sandar har inte heller gjort då vår tomt inte gör att vi behöver det. Skotta gör vi marginellt. Kommunen skottar vägen utanför huset. 


    Det är inget konstigt. För det är olika. När Vi bodde i hus så fixade vi allt själva. Ingen av oss har tummen mitt i handen.

    Men nog sjutton behövdes en skåpdörr justeras.

    Badkaret är det ett fel som vi hade kunnat fixa själv. Men släpper det
  • Anonym (Jken)

    Bodde fram till ett år sen i en rätt ny hyres-etta med "öppen planlösning" och jag trivdes inte alls. Det var som bara ett enda rum, helt öppet mellan kök och "vardagsrum" (som alltså då också var sovrum). Förstår inte hur jag stod ut i 12 år. 

    Hittade sen den perfekta lägenheten; en hyres-2:a i ett hus med byggår 1955 och planlösning därefter. Svinbillig är den också. Jag älskar den. Jag hade 12 års kötid så hade råd att vara picky, var på typ 20-25 lägenhetsvisningar innan jag hittade denna.
    Mycket av "original"-grejerna i lägenheten är kvar förutom tapeterna som var från tidigt 90-tal men dom fick jag byta ut gratis via HLU-fonden. Köket är också utbytt till ett nyare någon gång på 90-talet men har fortfarande vita luckor så det känns ok. Har också en lagom stor balkong där jag får plats med att sitta och dricka kaffe i solen OCH ha lite sommarblommor och någon enstaka kruka körsbärstomater.
    Just nu känns det som att jag kommer bo här tills jag dör, haha.
    Har 5 minuters gångavstånd till jobbet. 20 minuters promenad till city. Har en stor park precis utanför huset och överlag mycket grönt i själva bostadsområdet. 

    Trivs superbra i hyresrätt just för att jag slipper "ansvaret" som kommer med t.ex. BRF. Inte bara ifall saker går sönder utan också hela grejen med att vara med i /hantera en styrelse, vara med på gemensamma grejer typ städa innergården och sånt. Slipper också ansvaret med lån, amortering, ha kontakt med banken yada yada.
    Hus skulle jag aldrig få för mig att köpa! Jag har möjlighet att vara husvakt på sommaren till en kompis som åker bort till stugan norrut om somrarna, då får jag lite gräsmatta och möjlighet till grillning, häng på altanen och får ta hand om hennes trädgård lite. Det är lagom för mig :D

    Jag växte upp med mycket ekonomisk stress, mina föräldrar kunde inte hantera pengar, så jag vill försöka ha det så enkelt som möjligt på den fronten. Jag vill inte ha banklån, jag vill inte handla på avbetalning, jag vill inte behöva ha en sjuhelvetes buffert ifall något pajar, jag vill inte behöva oroa mig för räntehöjningar. All den oron slipper jag i en hyresägenhet. Det enda som kan få mig att flytta härifrån är om hyresvärden bestämmer sig för att renovera upp hela lägenheten t.ex. vid stambyte och höjer hyran till en nivå som jag tycker är för hög kopplat till min inkomst, men det är inga stambyten planerade förrän om ca tio år och tills dess har jag nog med köpoäng för att kunna hitta en annan lägenhet om det vill sig så illa. 

    Känns dock som att normen idag är att man ska köpa sitt boende för lånade pengar (många säger ju att dom äger sitt boende, vilket dom sällan gör, banken äger boendet tills dom betalat av sitt bolån), det första folk sa till mig när jag fick mitt första fasta jobb för nästan tio år sen var "Åh nu kan du köpa en lägenhet!" eller "Nu kan du ta ett banklån till bostadsrätt!". 

  • Anonym (K)

    Vill nog aldrig nånsin bo i hus. För mycket jobb med hus! Vi har sagt att vi köper hus när vi har råd att hyra in någon som målar, sköter trädgården, skottar etc.

    Vi bor just nu i en bostadsrätt på bottenvåningen med uteplats, 18 minuter från Stockholm C. Om vi ska ha hus för samma summa (3 miljoner) så behöver vi nog flytta så vi har 1-1,5 timme till stan. Förmodligen längre.

    Vi är inte intresserade av att införskaffa bil, jobbar dessutom i stan och då är det smidigare att åka kollektivt. De få gånger vi behöver bil hyr vi eller lånar för billig ersättning och sparar flera tusen kronor i månaden.

    Och det allra viktigaste! Vi VILL INTE bo 1,5 timme utanför stan. Vi är uppvuxna på landet och föredrar stad. Så, vi behöver få lån beviljat för ett hus för 7-8 miljoner, plus ha råd med folk som fixar med kåken.

    Just det ja. Hatar insekter och sånt skit. Är hemma hos mina föräldrar varje sommar och det är alltid något äckligt kryp nånstans. Får dubbelkolla sängen innan jag lägger mig, sjukt!

  • Anonym (K)
    sextiotalist skrev 2021-02-16 20:47:12 följande:

    Ta vad som erbjuds?

    Vi var väldigt kräsna. Tittade på nästan 10 lägenheter innan vi sa ja.

    En bostadsrätt med ungefär samma läge och storlek skulle vara dyrare, även om vi skulle gå in med stor kontatinsats.


    Men oj, då måste ni har en väldigt låg hyra?
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2021-02-27 12:50:21 följande:

    Men oj, då måste ni har en väldigt låg hyra?


    Nej, men vi jämför läge, standard och yta. De lägenheterna brukar vara väldigt dyra och höga avgifter. Bara att parkera våra bilar som vi bor nu är 2500 billigare än om vi skulle ha en bostadsrätt.

    Husen ligger över 10 miljoner. Om man ska ha liknande läge.

    Hyran är dyr, men pratade med en fd kollega. Hon, ensam, kommer ha en månadskostnad på 14 000 för sin bostadsrättsradhus på ett mindre attraktivt område och mindre boyta. Vi betalar mer, men får mer för pengarna
  • Anonym (K)
    sextiotalist skrev 2021-02-27 13:04:04 följande:

    Nej, men vi jämför läge, standard och yta. De lägenheterna brukar vara väldigt dyra och höga avgifter. Bara att parkera våra bilar som vi bor nu är 2500 billigare än om vi skulle ha en bostadsrätt.

    Husen ligger över 10 miljoner. Om man ska ha liknande läge.

    Hyran är dyr, men pratade med en fd kollega. Hon, ensam, kommer ha en månadskostnad på 14 000 för sin bostadsrättsradhus på ett mindre attraktivt område och mindre boyta. Vi betalar mer, men får mer för pengarna


    Här är det istället tvärtom, men det är ju stor skillnad beroende på var man bor. Men nu tänker jag ju i och för sig på bostadsrätt vs hyresrätt. Husen här ligger på ca 8 miljoner.
  • Anonym (Katja)

    Jag måste ha missförstått frågan. Jag trodde inte frågan handlade om pengar eller om man har råd eller inte. Trodde frågan gick ut på att man bodde i lägenhet och skulle bo kvar fast man hade råd med hus på samma plats. Jag skulle gärna bo i lägenhet om jag inte hade möjlighet till att ha hus på denna plats eller om jag inte haft råd att ta folk som gör det tråkiga. Det verkar finnas en stor fördom om att alla villa ägare hela tiden fixar och renoverar och lagar.

  • Anonym (K)
    Anonym (Katja) skrev 2021-02-28 09:16:37 följande:

    Jag måste ha missförstått frågan. Jag trodde inte frågan handlade om pengar eller om man har råd eller inte. Trodde frågan gick ut på att man bodde i lägenhet och skulle bo kvar fast man hade råd med hus på samma plats. Jag skulle gärna bo i lägenhet om jag inte hade möjlighet till att ha hus på denna plats eller om jag inte haft råd att ta folk som gör det tråkiga. Det verkar finnas en stor fördom om att alla villa ägare hela tiden fixar och renoverar och lagar.


    Jag växte upp i hus. Betydligt mer fix än när man bor i lägenhet. Här sopar vi av uteplatsen en gång om året när våren kommer, och så drar vi av och på möbelskyddet. Det var allt.
  • nattuw
    Hyllemor skrev 2021-02-16 01:02:02 följande:

    Ni andra som bor i lägenhet och känner att ni vill stanna där resten av livet, vad är det ni värderar med just er lägenhet?


    Läget. Allt inom gångavstånd.

    Men jag saknar min altan och, faktiskt, allt jobb som ett hus innebär. Särskilt nu i Coronatider.
  • Anonym (Katja)
    nattuw skrev 2021-03-06 18:07:03 följande:
    Läget. Allt inom gångavstånd.

    Men jag saknar min altan och, faktiskt, allt jobb som ett hus innebär. Särskilt nu i Coronatider.
    Känner att jag måste haft tur. Bor i villa men har ändå gångavstånd till både jobb och centrum. Det många kallar jobb med hus är för mig fritid att vara i trädgården påta är det jag älskar mest.
  • Anonym (Katja)
    nattuw skrev 2021-03-06 18:07:03 följande:
    Läget. Allt inom gångavstånd.

    Men jag saknar min altan och, faktiskt, allt jobb som ett hus innebär. Särskilt nu i Coronatider.
    Känner att jag måste haft tur. Bor i villa men har ändå gångavstånd till både jobb och centrum. Det många kallar jobb med hus är för mig fritid att vara i trädgården påta är det jag älskar mest.
  • sextiotalist
    Anonym (Katja) skrev 2021-03-08 12:45:18 följande:

    Känner att jag måste haft tur. Bor i villa men har ändå gångavstånd till både jobb och centrum. Det många kallar jobb med hus är för mig fritid att vara i trädgården påta är det jag älskar mest.


    Hade vi kunnat bo i hus med samma läge för samma kostnad så skulle det vara ett alternativ
  • Anonym (Xena)

    Vi bor i en stadig br-förening och betalar ungefär hälften av vad en hyreslägenhet i samma storlek och läge kostar.

    Det gör att vi har pengar att spaea, resa för, köpa roliga teknikprylar eller lägga på sommarstugan.

    Det är dessutom bra avstånd till både skola, mataffärer och hobbyn.

Svar på tråden Ni som bor i lägenhet (hyres eller BRF) och trivs så bra att ni aldrig vill flytta. Kan ni berätta varför?