• Wed 17 Feb 2021 15:33
    1666 visningar
    25 svar
    25
    1666

    Beroende av nässpray efter graviditeten

    Precis som rubriken säger, jag är beroende av nässpray.
    Jag vill sluta, men kan inte för då blir de täppt tvärt och jag får panik.

    Det började när jag var gravid, ca 3-4 mån kvar till BF tror jag, och nästa vecka blir han 4 månader. Det har alltså pågått ett tag nu.

    Nån som varit med om samma och hur lyckades ni isf sluta?

  • Svar på tråden Beroende av nässpray efter graviditeten
  • Anonym (en)
    Wed 17 Feb 2021 15:44
    #1
    +1

    Ta en näsborre i taget, dvs bestämd dig för att sluta men använd nässpray i ena bara. För underlätta kan man använda nässpray på koksalt med mentol. Vet att det är svinjobbigt - har själv varit beroende av nässpray alla tre graviditeter, men det var bara att bita i det sura äpplet. Det tar ca en vecka från att man slutat så är man fri.

  • Wed 17 Feb 2021 15:49
    #2

    Jag har samma, sonen är nu 27 år och jag använder fortfarande nässpray...... går ca 2 sprayer i veckan.

    Jag har ett hål i näskiljeväggen pga detta..... vill oxå sluta! Men det går inte, det känns som om jag ska kvävas..

  • Wed 17 Feb 2021 15:50
    #3

    Jadå, efter båda graviditeterna. Jag använde bara till natten. Gick sen ner på en näsborre. Bytte sen till nässpray för barn. Den skulle man spraya två gånger i näsborren. Efter ett tag var jag nere på en sprayning och snart kunde jag ta bort den helt.

  • Jonnyn­ilsson
    Wed 17 Feb 2021 16:36
    #4
  • Wed 17 Feb 2021 17:07
    #5

    Min läkare rekommenderade mig att använda receptfritt kortisonnässpray medan jag långsamt trappade ned på vanligt avsvällande nässpray. Då behandlar man den kroniska svullnaden i slemhinnorna som blir av nässpraysberoende. Det tog två veckor, sen kunde jag sluta helt med vanligt nässpray och kortison. Supersmidigt.

  • Wed 17 Feb 2021 18:20
    #6
    Långbenopluto skrev 2021-02-17 15:49:13 följande:

    Jag har samma, sonen är nu 27 år och jag använder fortfarande nässpray...... går ca 2 sprayer i veckan.

    Jag har ett hål i näskiljeväggen pga detta..... vill oxå sluta! Men det går inte, det känns som om jag ska kvävas..


    Samma här. Hålet uppstod däremot efter att en läkare förskrivit rhinocort som hjälp att sluta med det vanliga nässprayet.

    För mig går det nog åt 3 flaskor i veckan.

    Helt absurt.
  • Thu 18 Feb 2021 11:58
    #7
    Långbenopluto skrev 2021-02-17 15:49:13 följande:

    Jag har samma, sonen är nu 27 år och jag använder fortfarande nässpray...... går ca 2 sprayer i veckan.

    Jag har ett hål i näskiljeväggen pga detta..... vill oxå sluta! Men det går inte, det känns som om jag ska kvävas..


    Oj! Förvånad Jämför med dig har jag de rätt lätt ändå. Jag använder upp en spray på ca 3 veckor, och då använder jag den svagaste dom har på apoteket.

    Men vill ju såklart sluta före det blir allt för illa! Håller tummarna för att du ska lyckas ta dig ur beroendet!
  • Thu 18 Feb 2021 12:01
    #8
    Solblomma30 skrev 2021-02-17 17:07:00 följande:

    Min läkare rekommenderade mig att använda receptfritt kortisonnässpray medan jag långsamt trappade ned på vanligt avsvällande nässpray. Då behandlar man den kroniska svullnaden i slemhinnorna som blir av nässpraysberoende. Det tog två veckor, sen kunde jag sluta helt med vanligt nässpray och kortison. Supersmidigt.


    Åh! Tack för tipset. Ska absolut kolla upp det nästa gång jag har vägarna förbi apoteket :)
  • Thu 18 Feb 2021 12:42
    #9

    Jag lyckades sluta, efter många år. Jag gjorde så här: Fick kortisonspray (nasonex) utskrivet av läkare och använde det istället. Det bryter det fysiska beroendet eftersom kortisonsprayet inte har samma funktion som annat nässpray. Sedan minskade jag på kortisonsprayet och slutade helt med det efter så där två veckor. 

    Välj ut en bra tidpunkt också, när du inte är särskilt täppt. Och prova med kortisonspray. Det har inte lika bra effekt, men det är bättre än inget. 

  • Thu 18 Feb 2021 15:30
    #10
    AndreaBD skrev 2021-02-18 12:42:13 följande:
    Jag lyckades sluta, efter många år. Jag gjorde så här: Fick kortisonspray (nasonex) utskrivet av läkare och använde det istället. Det bryter det fysiska beroendet eftersom kortisonsprayet inte har samma funktion som annat nässpray. Sedan minskade jag på kortisonsprayet och slutade helt med det efter så där två veckor. 

    Välj ut en bra tidpunkt också, när du inte är särskilt täppt. Och prova med kortisonspray. Det har inte lika bra effekt, men det är bättre än inget. 
    Det var kortisonsprayen som frätte hål i min näsa.
Svar på tråden Beroende av nässpray efter graviditeten