• Wed 17 Feb 2021 20:12
    563 visningar
    4 svar
    4
    563

    Psykisk misshandel i hemmet

    Hej, jag har en bekant som tydligt har psykiska problem. Hon har under hela sina barns uppväxt nedvärderat och anklagat dom för olika saker. Hon skriker och är arg ofta och kallar hennes barn, man och egen mamma för efterblivna, dumma i huvudet, värdelösa och lägger all skuld och hennes problem på dom. Skriket och aggresstionerna har inget stopp, hon kan stå och skrika 1 hel dag i stäck. För utomstående beter hon sig som en ängel och därför vet inte många om hur hon egentligen är. Hon har utsatt sin familj för psykisk misshandel i många många år. Jag misstänker att hon kan ha borderline. Frågan är vad ska man göra för att ge henne hjälp. Alla mår dåligt på grund av hennes beteende och hon vill inte ha hjälp. Finns det nån tvångsvård som kan tillsättas? Hur ska man göra för att läget inte blir ännu värre? Har ni upplevt något sådant? Vad har ni för erfarenheter om sånt här?

    Är i stort behov av hjälp eftersom detta inte är hållbart längre. Vad kan jag som utomstående göra?

  • Svar på tråden Psykisk misshandel i hemmet
  • Kentau­r
    Wed 17 Feb 2021 20:21
    #1

    Är barnen minderåriga orosanmäler du självklart till soc.

  • Wed 17 Feb 2021 20:41
    #2

    Problemet är att barnen är båda över 18. Den ena har dessutom flyttat hemifrån och blir dagligen uppringd av sin mamma och hon skriker på honom så att han tvingas betala hennes räkningar. Hon är lite som är barn som skriker när hon inte får som hon vill. Socialen har funnits i bilden i många år men de har inte insett situationen för barnen och endast hjälpt till ekonomiskt.

  • Anonym (Ghost­)
    Wed 17 Feb 2021 21:19
    #3

    Inte mycket faktiskt. Personen kommer inte att få tvångsvård, det kommer inte att sättas in några insatser heller. Om barnen är vuxna får de själva sätta ner foten men om du bryr dig kan du försöka finnas där för dem som stöd.

  • Anonym (Ghost­)
    Wed 17 Feb 2021 21:23
    #4

    Fast du kan ändå ringa soc och göra en orosanmälan, gällande mamman då och inte barnen. Det kan man faktiskt även fast det gäller en vuxen. Det är ju inte normalt att tvinga barnen att betala hennes räkningar, om hon inte kan ta hand om sig själv så måste de se över läget.

Svar på tråden Psykisk misshandel i hemmet