• Wed 17 Feb 2021 20:56
    1471 visningar
    2 svar
    2
    1471

    Morgonkräkninig hos 8 åring

    Hej

    Söker desperat efter tips,råd och erfarenheter gällande min snart 9 åriga son.

    Han har den senaste månaden (efter covid) haft nedsatt aptit, morgonillamående som ibland har resulterat i kräkning (1 gång) så fort han tar en tugga på morgonen. Därefter har han klarat av att äta igen och resterande måltiderna har varit helt ok, inte helt som innan men helt ok.

    Vi har sökt vård. Ingen glutenallergi, väntar svar på mjölk men sannolikheten är ganska liten för vi har aldrig märkt av det innan. Sänkan, järn, vita och röda blodplättar bra, inga konstigheter upptäcktes under en neurologisk undersökning på akuten, sköldkörtel bra, ingen inflammation.

    Dr misstänker förstoppning. Sonens fysiska ktivitet har minskat väsentligt pga en skada och pågående operationer, ska tilläggas.

    Nu har han kräkts 3 av 4 dagar, dvs kränkningarna har blivit tätare. Vi började med medicin mot förstoppning igår men han kräktes i morse när han skulle äta. Dock har dagens övriga måltider varit mkt bättre än innan. Dr misstänker inte ngn coronarelaterad problematik utan bedömer det som förstoppning.

    Jag är så sjukt orolig. Läser att morgonkräkningar hos barn kan vara symtom på hjärntumör. Tog upp detta med dr, hon säger att det stämmer men att det i 99.9 % av fallen är i så fall i kombination med andra besvär som tex kraftig huvudvärk, avvikelse på neurologiska tester m.m. Hon tyckte att jag skulle avvakta i några dagar till för att se om medicinen löser upp avföringen.

    Ngn som känner igen sig? Är det troligt att han kräks 1 g på morgonen pga förstoppning? Kan tillägga att han inte har ont och att han har ganska lös avföring vilket tydligen också är symtom på förstoppning. I övrigt pigg.

    Snälla svara ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-18 09:19
    Tillhägg: ingen diabetes heller

    Puffar.. någon??

  • Svar på tråden Morgonkräkninig hos 8 åring
  • Fri 19 Feb 2021 14:29
    #1

    Hej! Jag hittade den här tråden när jag letade efter en annan. Jag har i många, många år lidit av morgonillamående. Jag minns inte ens längre när det började, eller om det alltid fanns, men det blev permanent. Jag har typ aldrig kunnat äta något på morgonen, kräktes annars. Om jag inte åt något så satt jag och försökte hålla mig från att kräkas tills skollunchen. Så fort jag ätit lunch blev det bättre. Min mamma säger att detta blivit utrett men själv har jag inget minne av det. Jag blev också lätt åksjuk. Tömmer han magen eller kommer det bara lite?

    Förstoppning är väl den mest sannolika orsaken! För min del har diagnoserna småningom blivit refluxsjukdom och POTS. Jag kommer att behöva mediciner hela mitt liv, åtminstone i perioder. Jag har också levt under extrema förhållanden, vilket så klart i början fick alla att tro att det bara var psykiskt. Jag har småningom lärt mig vad jag kan och inte kan äta, det går också i perioder! Djupa andetag gör ont, eftersom matstrupen är ständigt inflammerad, men det finns det medicin mot! Nuförtiden är det mest om jag sovit dåligt som det blir så illa att jag kräks. Men illamåendet finns där fortfarande mest hela tiden. Det liknar inte riktigt magsjuka, sitter liksom högre upp.

    Jag har inte hittat många med samma illamående, trots att jag googlat sönder mig i vuxen ålder. Är idag 30. Men nyligen läste jag om någon form av cykliskt illamående som skulle kunna vara en förklaring om han kräks kraftigt?

  • Sat 20 Feb 2021 22:13
    #2

    Tack för ditt svar.

    Han har nu inte kräkts på 3 dagar men mått lite illa de första 2 dagarna. Vi hoppas på att det bara är förstoppning och att magmedicinen börjat fungera. Vågar inte ta ut segern i förskott men det har blivit bättre de senaste dagarna.

    Skönt att läsa att det förekommer utan att det behöver vara allvarligt.

    Han har inte ont heller vilket jag tycker är udda med tanke på att de misstänker förstoppning men tydligen behöver man inte ha ont. Han bajsar rätt ofta nu och konsistensen på avföringen har ordnat upp sig. Så vi håller andan och tummarna varje morgon, låter han vila 1 tim innan vi börjar fasa in frukosten.

Svar på tråden Morgonkräkninig hos 8 åring