• Anonym (coco)

    Missfall: Varför ska man vänta en mens innan man försöker igen?

    Det här med att så många läkare/barnmorskor rekommenderar att man ska vänta en mens efter ett missfall, innan man försöker igen. Vad grundar det sig i? Någon som vet? 

    Jag förstår att man kanske är rädd att livmoderslemhinnan inte hunnit bygga upp sig och att man riskerar ett supertidigt missfall om ägget inte kan fästa ordentligt. Men om man är villig att ta den risken, vad mer kan gå "fel" om man försöker? 

    Känns så trist att vänta en månad "bara för att", jag vill veta varför jag ska vänta! 

  • Svar på tråden Missfall: Varför ska man vänta en mens innan man försöker igen?
  • Anonym (S)

    Antagligen är de inte uppdaterade, det finns ingen anledning till det. Efter mitt mf frågade jag läkaren och hon sa att jag kunde få ägglossning efter att jag slutat blöda utan att vänta på mens, hon sa att man kunde försöka direkt utan problem.

  • Anonym (Datum)

    Finns ingenting som talar emot en graviditet direkt. Anledning till att mna har sagt att man ska vänta är för att det kråbgligare att räkna ut graviditetslängden om man inte haft en vanlig mens. Men finns ju ultraljud så är inte något problem ju.

Svar på tråden Missfall: Varför ska man vänta en mens innan man försöker igen?