• tessan1221

    Matte-hjälp

    Hej! Jag behöver hjälp med dessa tal. Någon som kan tänka sig att hjälpa mig mot en liten summa?

    Låt oss börja med att definiera
    f:??[1,?[f:R?[1,?[ enligt f(x)=32cos(?x)+6f(x)=32cos?(?x)+6, och g:???g:R?R enligt g(x)=7x2g(x)=7x2. I den här inlämningsuppgiften ska vi studera den sammansatta funktionen hh av ff och gg, vilken uppfyller h(x)=f(g(x))h(x)=f(g(x)) för alla xx i dess definitionsmängd. a) Ge uttrycket för h(x)h(x). b) Beräkna h(3)h(3), h(4)h(4) och h(5)h(5). Ditt svar ska inte innehålla någon sinus- eller cosinusfunktion och ska inte vara på decimalform. c) Skriv ut definitionsmängden och målmängden för hh. d) Bestäm värdemängden för hh. e) Är hh en injektiv funktion? Om ja, ge ett bevis; om nej, ge ett motexempel. f) Är hh en surjektiv funktion? Om ja, ge ett bevis; om nej, ge ett motexempel.
  • Svar på tråden Matte-hjälp
  • snedtak
    tessan1221 skrev 2021-02-18 22:13:51 följande:
    Hej! Jag behöver hjälp med dessa tal. Någon som kan tänka sig att hjälpa mig mot en liten summa?

    Låt oss börja med att definiera f:??[1,?[f:R?[1,?[ enligt f(x)=32cos(?x)+6f(x)=32cos?(?x)+6, och g:???g:R?R enligt g(x)=7x2g(x)=7x2. I den här inlämningsuppgiften ska vi studera den sammansatta funktionen hh av ff och gg, vilken uppfyller h(x)=f(g(x))h(x)=f(g(x)) för alla xx i dess definitionsmängd. a) Ge uttrycket för h(x)h(x). b) Beräkna h(3)h(3), h(4)h(4) och h(5)h(5). Ditt svar ska inte innehålla någon sinus- eller cosinusfunktion och ska inte vara på decimalform. c) Skriv ut definitionsmängden och målmängden för hh. d) Bestäm värdemängden för hh. e) Är hh en injektiv funktion? Om ja, ge ett bevis; om nej, ge ett motexempel. f) Är hh en surjektiv funktion? Om ja, ge ett bevis; om nej, ge ett motexempel.
    Om minst ett av frågetecknena är ett pi och ett är en lemniskata, så kan jag nog gissa vilka funktioner den obegripliga texten avser. Men det luktar hemtenta om uppgiften tycker jag, så jag hoppas att du inte försöker fuska?
Svar på tråden Matte-hjälp