• Fri 19 Feb 2021 15:59
    1409 visningar
    6 svar
    6
    1409

    Ärftlighet stora barn, från pappan?

    Min sambo var gigantisk när han föddes, han vägde 5500 gram och var typ 56 cm lång. Hans mamma försökte föda honom vaginalt i flera dagar utan framgång, det slutade i akut kejsarsnitt.

    Jag själv var rätt liten, vägde 2900 gram och var 50 cm lång tror jag. Min syster var ännu mindre, 2100 gram och min mamma vägde 2600 gram när hon föddes. Vi har alltså rätt små bebisar i släkten. Dock fick min mamma havandeskapsförgiftning med både mig och min syrra. Dock föddes vi båda i v 39-40. 

    Jag vet att arv är en faktor i vad som avgör hur stor bebis blir. Men är de en kombo av båda föräldrarna eller främst mamman? 

    Ni som fått stora barn - hur tror ni det kommer det sig? Var ni själva stora som bebis? Eller var de eran partner som var stor som bebis? 
    Och är det någon som vet att sin partner var stor som bebis men ändå fick "normalt" stora barn?

  • Svar på tråden Ärftlighet stora barn, från pappan?
  • Fri 19 Feb 2021 17:29
    #1

    Min ena kusins fru fick ett jättestort barn fast båda föräldrarna är rätt små. Hon är kanske 160, han drygt 170. Flickan vägde 5 kg och var 57 lång! Har andra bekanta med tre stora barn. Hon inte ens 160, han inte 1,80. Barnen har vägt mellan 4,8 och 5 kg, runt 55 långa. Så arv kan komma längre bak ifrån också på nån sida. Det är dessutom  ganska vanligt med graviditetsdiabetes och det ger oftast stora barn. Även de med vanlig diabetes.

  • Fri 19 Feb 2021 17:51
    #2

    När min sambo föddes höll hans mamma och han på att dö pga att han var så stor. Han vägde närmare sex kilo och var 59 cm lång. Så jag var jätteorolig när vårt första barn skulle födas förra året. Jag frågade om det och det jag fick höra flera gånger var att storleken ärvs av mamman. Vår son vägde 3574g och var 51 cm lång. Jag vägde 3552g och 51 cm lång. Så vi var nästan exakt lika stora. Jag är 165cm lång och min sambo är 194cm lång.

  • Fri 19 Feb 2021 18:20
    #3

    De räknar på hur stor mammans födelsevikt var och det är ca den storleken bebisen i magen ska landa på. Pappans storlek räknas efter från nyfödd till 2 års åldern tror jag det är.

    Min mamma var liten och fick små bebisar, min ena syster har haft bebisar nära sin egen födelsevikt. Alla andra jag känner så har det varit mer olika.

    Jag med diabetes typ 1 har fått en på 53% större och den andra på 33% större och då räknade de att de borde blivit mellan 3000-3500gram (min födelsevikt var 3100 g).

  • Sat 20 Feb 2021 08:40
    #4

    Storleken på bebis i magen ärvs av modern, epigenetik. Barnets storlek anpassar sig till vad modern klarar av att föda, i de allra flesta fall, sen kan det gå fel också som i vissa exempel som nämns i tråden.

  • Mascar­aklump­ar
    Sat 20 Feb 2021 11:05
    #5

    Modern utsöndrar ett hormon under graviditeten som hämmar fostrets tillväxt. Hur mycket eller lite hormon hon utsöndrar är delvis genetiskt men har förstås ingenting med pappans gener att göra. Sen spelar sjukdomar som fetma och diabetes in, vilka också delvis beror på moderns genetik och delvis på miljöfaktorer.

    Att pappan var stor vid födseln ökar alltså inte sannolikheten att barnet kommer vara det.

  • Tue 23 Feb 2021 08:51
    #6

    Låter som att du beskriver hos haha, men jag gjorde så att jag åt extremt strikt hela graviditeten och gör det även denna då jag ej vill dö pga att jag föder barn på en timme vilket jag ärvt av min mamma, ut kom iallefall ett barn på 3,2 kg i vecka 40 :)

Svar på tråden Ärftlighet stora barn, från pappan?