• Sat 20 Feb 2021 08:46
    954 visningar
    8 svar
    8
    954

    Lägenhet med betalningsanmärkning???

    Hej, är aktuell för en lägenhet hos familjebostäder via stockholms bostadsförmedling, dom godkänner betalningsanmärkningar osv, men jag har liksom 24st betalningsanmärkningar, senaste är från december 2020 som avser 500kr trängselskatt(dessa 500 som de lägger på om man är 1dag försenad med betalning). Tror ni jag blir godkänd ändå? Det är inge hyresrelaterade anmärkningar! Snälla hjälp mig! Har väntat på lägenhet i 5år och detta är min chans att få en lägenhet med mina barn! Eller är det kört och haft hopp o lycka i onödan?

  • Svar på tråden Lägenhet med betalningsanmärkning???
  • Sat 20 Feb 2021 08:55
    #1

    Uppar

  • Sat 20 Feb 2021 09:27
    #2

    Den från december, har den redan hunnit bliven betalningsanmärkning verkligen?

    Jag har ingen kunskap om hur detta bostadsbolag resonerar, men 24 annärkningar varav den senaste så sent som i december gör ju att det känns rätt mörkt rent spontant.

  • Anonym (nej)
    Sat 20 Feb 2021 09:31
    #3

    vissa bolag är olika. man kan ha betalningsanmärkning men då ska man inte ha ett skuldsaldo hos kornofogden. Man kan ha betalningsanmärkning och skuldsanering hos vissa bolag. 
    Så länge du inte har ett skuldsaldo hos KF så är det ett + 
    En anmärkning sitter i 3-5 år. Har du verkligen kollat upp så att du verkligen har 24 anmärkningar? Man kan göra en UC på sig själv. 
    Har du kollat och du har 24 aktiva anmärkningar är det definitivt rimligt att de kommer säga nej. Mer rimligt ett nej än ett ja. Jag skulle räknat med ett nej då. Tyvärr. 

  • Anonym (nej)
    Sat 20 Feb 2021 09:35
    #4

    Och du får en betalningspåminnelse med dessa 500kr + trängelskattsavgift till att börja med. Det blir inte automatiskt en betalningsanmärkning. För att du ska få en betalningsanmärkning ska du först inte ha betalat påminnelsen, sen ska den ha hamnat i inkasso och den ska du inte heller ha betalat och sen ska då denna hamna hos kronofogden och där får du inte heller en betalningsanmärkning det första som görs utan betalar du direkt när KF skickar brevet så är du safe. Det är om du INTE betalar KF första brev som du SEDAN får en betalningsanmärkning. 

    Så du kan ju gissa varför man anser att en betalningsanmärkning inte är så bra...  

  • Anonym (Vilja­)
    Sat 20 Feb 2021 10:00
    #5

    Det kan nog bli svårt... jag har betalningsanmärkning och fick lägenhet, men då hade jag 1 st och skulderna var avbetalda. Var dock ärlig om hur det såg ut, och konstigt nog så kollade de aldrig ens upp mig! Fick inget brev hem om att de tagit en upplysning.

    Men 24 st varav en ny är lite oroande. Det är också skillnad på betalningsanmärkning och skuld - när en skuld är avbetald kan ju anmärkningen sitta kvar i upp till 3 år beroende på när man fick skulden. Så en del godkänner ju anmärkning så länge skulden är betald.

    De kommer nog fundera på hur du ska klara hyran om du inte klarar en räkning på 500 kr, så fundera noga på hur du ska visa dem din ekonomi och hur du tänker, och var framförallt ärlig! Det är ju bättre att det kommer från dig än att du är tyst om det och så tar de en upplysning som visar allt.

  • Anonym (Nja)
    Tue 23 Feb 2021 14:29
    #6

    Det är ju familjebostäder liksom, kommunalt bostadsbolag. Många socialfall och träningslägenheter( jag har själv bott där).

    När jag fick kontrakt gick de endast på inkomst. Eftersom jag pluggade med CSN var jag tvungen att skaffa borgenär för en hyra på 2700kr i månaden. Men ingen UC på mig eller borgenären.

    Några år senare bytte jag internt till större och dyrare och fick skicka in ett gäng lönespecar samt intyg från abg.

    Jag hade betalat en hyra försent en gång ett par år innan bytet, men handläggaren upplyste mig om att de kunde se mellan fingrarna för den missen. Ingen UC då heller. Men detta var 2008, saker kan ha ändrats.

  • Anonym (Nja)
    Tue 23 Feb 2021 14:30
    #7

    Ett tips är att anmäla autogiro till Trafikverket, för de där trängselavgifterna är ett helvete att hålla ordning på.

  • Anonym (roz)
    Tue 23 Feb 2021 15:53
    #8

    Nu är det förvisso rätt många år sen jag var skuldsatt men hade inga större problem med att få lägenheter då.

    Dock fick man räkna med att ligga ute med några hyror i förskott (vräkning/uppsägningstiden).

Svar på tråden Lägenhet med betalningsanmärkning???