• Sat 20 Feb 2021 15:04
    476 visningar
    2 svar
    2
    476

    Vecka 9 och erbjudande om nytt jobb

    Igår fick jag erbjudande om ett nytt jobb. Inte vilket jobb som helst utan ett jag väldigt länge velat ha. Det känns fantastiskt kul!

    Är dock gravid i vecka 9 och vill ju å ena sidan behålla barnet men ändå inte ställa till det på nya arbetsplatsen genom att det blir en snar föräldraledighet efter att jag börjat.

    Jag tänkte vänta till kub-en är klar och berätta då, då har ju största risktiden passerat. För berätta vill jag göra innan jag börjar så man inte kommer med mage första dagen och får frågor om varför man inget sagt tidigare. Tänker att det är ett bra sätt att ändå visa på öppenhet även om det ställer till det för dem...

    Hur tänker ni? Borde jag tänka på ett annat sätt? Hur hade du gjort?

  • Svar på tråden Vecka 9 och erbjudande om nytt jobb
  • S23
    Sat 20 Feb 2021 15:35
    #1

    Du tackar naturligtvis ja till jobbet.

    Så tidigt gravid som du är så är det inte ens självklart att du skulle veta om att du är gravid. Även om de flesta gör det.

    Jag skulle vänta med att berätta tills det börjat synas. Eller Iaf några veckor efter vecka 12.

    Din anställning är långsiktig och att du är borta ett halvår eller år är inget som skall vara ett problem. Ha inte dåligt samvete över att vara borta, du kunde lika gärna blivit sjuk och sjukskriven lika lång tid.

    Det är dessutom diskriminering om en arbetsgivare inte skulle anställa dig pga graviditet.

    Vi har haft personer på arbetet som anställts och inte hunnit börja arbeta innan de gått på föräldraledighet

  • Sat 20 Feb 2021 21:10
    #2
    S23 skrev 2021-02-20 15:35:38 följande:

    Du tackar naturligtvis ja till jobbet.

    Så tidigt gravid som du är så är det inte ens självklart att du skulle veta om att du är gravid. Även om de flesta gör det.

    Jag skulle vänta med att berätta tills det börjat synas. Eller Iaf några veckor efter vecka 12.

    Din anställning är långsiktig och att du är borta ett halvår eller år är inget som skall vara ett problem. Ha inte dåligt samvete över att vara borta, du kunde lika gärna blivit sjuk och sjukskriven lika lång tid.

    Det är dessutom diskriminering om en arbetsgivare inte skulle anställa dig pga graviditet.

    Vi har haft personer på arbetet som anställts och inte hunnit börja arbeta innan de gått på föräldraledighet


    Tack snälla för kloka råd. Jo jag ser också långsiktigt på jobbet och hoppas verkligen att de ser på samma sätt!
Svar på tråden Vecka 9 och erbjudande om nytt jobb