• Anonym (H)
    Sun 21 Feb 2021 00:17
    484 visningar
    25 svar
    25
    484

    Fysiska orsaker till att man går upp i vikt?

    Jag blir galen snart. Jag äter nyttigt, bara grönsaker, fibrer och fisk. Jag äter inget socker eller vitt mjöl och använder inga onyttiga fetter. Någon kväll varannan vecka kan jag unna mig något gott men annars äter jag inget kaffebröd eller godis. Jag dricker aldrig läsk och ytterst sällan alkohol. Jag går långa promenader och kör rodd hemma. Jag tillämpar periodisk fasta med ett ätfönster mellan 12.00-20.00. Jag kör ingen konstig diet och svälter mig inte utan äter nyttigt och smalt.

    Ändå går jag UPP i vikt. Det känns som om något är fel. Jag har alltid varit smal men de senaste är har jag gått upp utan att leva på ett sätt som kan förklara det.

    Jag tar Levaxin 75mg eftersom mitt TSH har legat måttligt högt och stiger. Jag tar blodtrycksmedicin mot är ärftligt högt blodtryck. Jag har en cysta på ena äggstocken som ska opereras bort.

    Kan något av det påverka vikten?

    Jag är 45+ och förstår att åldern också har betydelse. Det blir svårare att gå ner med åren men att gå upp utan anledning kan inte vara normalt. Jag har ca 20 kilos övervikt och det borde inte vara så svårt att gå ner men det verkar omöjligt.

    Någon som har något råd?

  • Svar på tråden Fysiska orsaker till att man går upp i vikt?
  • Sun 21 Feb 2021 08:54
    #1

    Har du gått upp 20 kg utan att ha ätit mycket/ onyttigt? Under hur lång tid då?

    Det låter ju märkligt förstås. Är det fett eller ser du muskulös ut? Har du börjat klimakteriet? Det finns ju en del som har varit smala men som har svårt att göra sig av med övervikt från tex graviditeter. 20 kg är ju en stor övervikt om inte utgångspunkten var supersmal?

    Jag vet inte annars förutom att du verkar ha väldigt låg ämnesomsättning. Jag är 46 år och har hållit ungefär samma vikt sen jag var 30 år. Tycker inte åldern för mig har direkt ökat min vikt. Men det kan ju vara olika.

  • Sun 21 Feb 2021 08:59
    #2
    +1

    Ja sköldkörteln påverkar ju ämnesomsättningen och den verkar ju inte vara under kontroll än som jag förstår det?

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 21 Feb 2021 11:37
    #3
    McIris skrev 2021-02-21 08:54:19 följande:

    Har du gått upp 20 kg utan att ha ätit mycket/ onyttigt? Under hur lång tid då?

    Det låter ju märkligt förstås. Är det fett eller ser du muskulös ut? Har du börjat klimakteriet? Det finns ju en del som har varit smala men som har svårt att göra sig av med övervikt från tex graviditeter. 20 kg är ju en stor övervikt om inte utgångspunkten var supersmal?

    Jag vet inte annars förutom att du verkar ha väldigt låg ämnesomsättning. Jag är 46 år och har hållit ungefär samma vikt sen jag var 30 år. Tycker inte åldern för mig har direkt ökat min vikt. Men det kan ju vara olika.


    Det har skett successivt under cirka 2 år. Jag har en tonåring och gick ner allt efter graviditeten och lite till så i mitt fall handlar det inte om det. Sedan dess har jag pendlat lite i vikt som man kan göra men då har jag gått ner så fort jag lagt om kosten och rört på mig mer. Det hjälper alltså inte nu.

    Jag har muskler under fettet, det känns tydligt om jag spänner musklerna, jag är stark och har inga problem med att röra på mig. Jag ser inte jättefet ut tror jag eftersom jag har smal midja, ben och ansikte utan så där trist mullig/lönnfet. Det sitter mest över mage, höfter och armar och där var jag aldrig tjock förut, jag har alltid haft platt mage även efter graviditeten.

    Jag misstänker att det kan ha med ålder och hormoner att-göra eftersom fettet samlas där men det kan nog inte.vara enda förklaringen. Mina väninnor som är äldre än jag kanske har lagt på sig några kilon men inte så här mycket.
    Jemp skrev 2021-02-21 08:59:28 följande:

    Ja sköldkörteln påverkar ju ämnesomsättningen och den verkar ju inte vara under kontroll än som jag förstår det?


    Nej, jag vet men läkarna tar det inte på allvar eftersom jag har ett måttligt förhöjt värde även om det bara går upp, jag har kämpat mig till 75mg. De tänker antagligen att jag inte försöker gå ner i vikt men det gör jag definitivt. Det känns så hopplöst.
  • Sun 21 Feb 2021 17:57
    #4

    Ungefär vilket dagligt kaloriintag ligger du på?

  • Anonym (Halal­-Johnn­y)
    Sun 21 Feb 2021 18:09
    #5
    Tow2Mater skrev 2021-02-21 17:57:45 följande:

    Ungefär vilket dagligt kaloriintag ligger du på?


    Relevant fråga.
  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 21 Feb 2021 18:23
    #6
    Tow2Mater skrev 2021-02-21 17:57:45 följande:

    Ungefär vilket dagligt kaloriintag ligger du på?


    Jag räknar inte på det men det måste vara lågt eftersom jag inte äter något med socker eller vitt mjöl, alltså inte pasta, bröd etc. och självklart inte godis, läsk eller bakverk. Jag äter sallad som enbart innehåller råa grönsaker (ingen sås, ost etc), quinoa, quorn, lax, ägg, bönor. De närmaste dieterna är väl paleo och GI.

    Jag vet vad jag ska undvika och om jag t.ex. köper färdiga grönsaksbiffar så lusläser jag innehållsförteckningen och väljer bort det som innehåller socker (förvånansvärt mycket faktiskt) eller onyttigt fett. Jag dricker inte juice utan bara vatten och kaffe tar jag svart (utan socker självfallet). Det finns egentligen inget i det jag äter som skulle kunna orsaka viktuppgång.

    Jag är inte typen som lever i förnekelse och hävdar att jag äter fettsnålt och sockerfritt när jag inte gör det. Något är fel. Jag tror inte att läkarna tycker att jag är tillräckligt överviktig för att ta det på allvar. De tar inte upp det med mig som ett problem men det är det ju, särskilt när man har för högt blodtryck.
  • Anonym (M)
    Sun 21 Feb 2021 18:31
    #7

    Testa några veckor att registrera allt du stoppar i dig i t.ex. Lifesum-appen (finns gratisversion), om du ska söka hjälp kan det ju vara bra att visa exakt vad du äter och hur många kalorier det är. 

    Vad är det för blodtrycksmedicin du tar? När jag åt betablockerare hade jag enormt svårt att gå ner i vikt. Jag trodde också att det kunde bero på åldern/klimakteriet, men när jag slutade med betablockerarna så började jag gå ner. 

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 21 Feb 2021 18:52
    #8
    Anonym (M) skrev 2021-02-21 18:31:37 följande:

    Testa några veckor att registrera allt du stoppar i dig i t.ex. Lifesum-appen (finns gratisversion), om du ska söka hjälp kan det ju vara bra att visa exakt vad du äter och hur många kalorier det är. 

    Vad är det för blodtrycksmedicin du tar? När jag åt betablockerare hade jag enormt svårt att gå ner i vikt. Jag trodde också att det kunde bero på åldern/klimakteriet, men när jag slutade med betablockerarna så började jag gå ner. 


    Jag kan kolla upp det. Jag tar Candesarstad Comp men jag vet inte om det kan bero på medicinen. Det är ju inte betablockerande.
  • Sun 21 Feb 2021 18:58
    #9
    Anonym (H) skrev 2021-02-21 18:23:38 följande:
    Jag räknar inte på det men det måste vara lågt eftersom jag inte äter något med socker eller vitt mjöl, alltså inte pasta, bröd etc. och självklart inte godis, läsk eller bakverk. Jag äter sallad som enbart innehåller råa grönsaker (ingen sås, ost etc), quinoa, quorn, lax, ägg, bönor. De närmaste dieterna är väl paleo och GI.

    Jag vet vad jag ska undvika och om jag t.ex. köper färdiga grönsaksbiffar så lusläser jag innehållsförteckningen och väljer bort det som innehåller socker (förvånansvärt mycket faktiskt) eller onyttigt fett. Jag dricker inte juice utan bara vatten och kaffe tar jag svart (utan socker självfallet). Det finns egentligen inget i det jag äter som skulle kunna orsaka viktuppgång.

    Jag är inte typen som lever i förnekelse och hävdar att jag äter fettsnålt och sockerfritt när jag inte gör det. Något är fel. Jag tror inte att läkarna tycker att jag är tillräckligt överviktig för att ta det på allvar. De tar inte upp det med mig som ett problem men det är det ju, särskilt när man har för högt blodtryck.
    En portion quinoa innehåller t ex ca 160 kcal, och en portion lax ligger väl nåstans precis under 100 kcal. Ar det gott är det ju lätt att äta mer än en typisk "normal" portion, de är ju ganska små. Låter ju inte som du borde gå upp i vikt, men det kan ju vara värt att räkna kalorier en typisk vecka. Jag vet att när jag undvek allt socker och åt lågkolhydratkost for att få bukt med svamp i munnen en gång i tiden, var skillnaden mellan att gå ner i vikt (bieffekt i mitt fall) och hålla vikten stabil bara en skål naturell youghurt och en näve mandlar (per dag). Så det var inte mycket det handlade om, fast det klassades som enbart "nyttig" mat.
  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 21 Feb 2021 19:02
    #10

    Jag misstänker att det är sköldkörteln som ställer till det. Mitt TSH har stigit successivt genom åren liksom min vikt. Fast läkarna menar att jag har subklinisk Hypotyreos. De har motvilligt skrivit ut Levaxin och höjt den till 75mg men jag tror att det är för lågt. Min övervikt borde ju vara ett tecken på det i sig. Flera i min släkt har Hypotyreos så det vore inte konstigt.

Svar på tråden Fysiska orsaker till att man går upp i vikt?