• sandra­29
    Sun 21 Feb 2021 03:02
    1273 visningar
    7 svar
    7
    1273

    Somnar vid amning

    Hej!

    Jag har en dotter som är 4 veckor och jag har en fråga om amning.

    Hon somnar i stort sett alla gånger som jag ammar henne. Och då tar jag bort henne från bröstet och lägger ner henne. Efter typ 10 minuter så vaknar hon och är missnöjd och vill fortsätta äta eftersom hon troligtvis inte åt klart innan hon somnade. Och då tar jag upp henne och får börja om med att amma. Och hon somnar igen och så håller det på. Hon äter inte färdigt och vi får börja om. Det är mest på kvällarna det är såhär. Vilket gör att hon i stort sett vill amma hela kvällarna.

    Är det någon som känner igen sig och har något tips?

    / Sandra

  • Svar på tråden Somnar vid amning
  • S23
    Sun 21 Feb 2021 04:49
    #1

    Testa att låta bli att lägga ner henne.

    Tror dock att hon helt enkelt är ett barn som behöver äta hela kvällen och ladda upp inför natten. Det är inte ovanligt att sitta och amma flera timmar på kvällen.

  • Sun 21 Feb 2021 06:23
    #2

    Kittla henne under fötterna när hon börjar somna så att hon vaknar till och fortsätter att amma aktivt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sun 21 Feb 2021 07:46
    #3

    Det var likadant med vår dotter när hon var liten. Hon var född för tidigt, och somnade så fort hon började äta nästan. Men då var det en äldre barnmorska som sa: - Klä av henne så hon bara har blöjan på sig, så ska du se att hon håller sig vaken. 
    Och det funkade jättebra! Jag som hade henne insvept i filt till och med hade helt sonika gjort det alldeles för varmt och mysigt för henne.

  • Sun 21 Feb 2021 12:58
    #4

    Det är inget konstigt alls. Googla klusteramning eller cluster feeding. Väldigt vanligt att de ammar oftare under någon tid på dagen :) speciellt mot kvällen, som att de laddar upp inför natten. Man kan testa att hålla dem vakna så som andra har skrivit eller så fortsätter ni som ni gör om det funkar för er.

  • Sun 21 Feb 2021 13:53
    #5

    Sålänge hon går upp i vikt som hon ska så tycker jag att det låter helt normalt. Vid fyra veckors ålder har alla mina barn legat och sovit och ätit vid brösten hela kvällarna. Sätt på en bra film och ät lite snacks och försök njut av att hon inte skriker utan bara äter och sover :) Går hon inte upp i vikt så kan du ju klä av, kittla henne vaken osv. Men om det inte är problem med vikten så behövs det ju inte. De flesta nyfödda ammar precis så som du beskriver.

  • Mon 22 Feb 2021 09:08
    #6

    Japp, varit precis likadant med min dotter när hon var så liten - jag kunde amma i 1-1,5 tim just för att hon somnade flera gånger under samma amningstillfälle. Och det hjälpte inte alls att kittla henne (varken under fötterna eller hakan). Det var bara att sitta där med henne och vänta på att hon skulle vakna för att äta igen Men det gick över, så klart efter några veckor.

  • Mon 22 Feb 2021 11:35
    #7

    Täta amningar, särskilt på kvällen, beror ofta på ökningsfas. Dvs att barnet "lägger in en beställning" om att din kropp ska producera mer mjölk. Det innebär inga problem och även om man kan känna sig låst är det bästa att acceptera kvällar i soffan nån vecka.

Svar på tråden Somnar vid amning