• Sun 21 Feb 2021 13:15
    721 visningar
    7 svar
    7
    721

    Måste domstolen motivera sitt beslut med hänvisning till lag?

    Jag hoppas det finns någon juridiskt kunnig här som vet svar.

    Frågan gäller ett mål i Förvaltningsrätten.

    En person fick avslag i ett ärende av en myndighet pga att han inte uppfyllde ett krav som var villkor för att få ett tillstånd. Ett annat krav som ställs uppfyllde han, vilket myndigheten skrev i sitt beslut. Myndigheten motiverade beslutet, både avslaget och den delen som bifölls, med hänvisning till föreskrift.

    Personen överklagade beslutet, han hade nu rättat till orsaken till att han fick avslag i första instans och uppfyllde därmed nu båda kraven.

    Förvaltningsrätten gav avslag men nu med hänvisning till att det andra kravet inte var uppfyllt (det hade skett förändringar i vissa omständigheter sedan första avslaget men inga som per se motiverade avslag enligt gällande rätt, kravet uppfylldes fortfarande enligt gängse tolkning av föreskrifterna).

    Domstolens beslut att ändra myndighetens godkännande motiverades inte och i domslutet saknades hänvisning till vilken lag eller föreskrift som domaren lutade sig emot.

    Min fråga är: Har förvaltningsdomstolen skyldighet att motivera sitt domslut och i så fall till vilken grad? Även om det är kortfattat, måste de inte åtminstone hänvisa till lag eller föreskrift? Jag läste mig till att om domstolen endast befäster myndighetens beslut så behöver den inte motivera beslutet, men som i det här fallet var domstolen första instans som gav avslag pga just den här anledningen.

    Jag undrar också om inte domstolen har skyldighet att inhämta yttrande från myndigheten angående de förändrade omständigheterna, för att fråga om de fortfarande står fast vid att det andra kravet är uppfyllt eller om de nu gör en annan bedömning?

    Kan domstolen bara ändra myndighetens beslut att godkänna att ett villkor är uppfyllt, när avslaget/överklagan inte ens handlade om just den delen av beslutet? Den klagande har därmed inte heller fått möjlighet att bemöta skälen.

    Jag hoppas jag lyckats göra frågan begriplig trots att jag inte går in på detaljer i ärendet :)

  • Svar på tråden Måste domstolen motivera sitt beslut med hänvisning till lag?
  • Sun 21 Feb 2021 14:50
    #1

    Finns det något ombud?

  • Tue 23 Feb 2021 09:10
    #2

    Nej inget ombud finns.

  • Tue 23 Feb 2021 09:13
    #3
    Silverjenny skrev 2021-02-23 09:10:11 följande:

    Nej inget ombud finns.


    Ordna det! Processgången i förvaltningsärenden är inte helt enkel, lätt att gå vilse och göra fel.
  • Tue 23 Feb 2021 09:22
    #4

    Ja nu är det ingen idé att slösa pengar på advokat, chansen att få rättelse i högsta domstolen är så försvinnande liten så det är att kasta pengarna i sjön. Då är det bättre att börja om processen på nytt eftersom kraven ju faktiskt är uppfyllda, men man kan ju alltid pröva att bara beskriva ärendet så gott det går och hoppas att överdomstolen håller med om att det var en orimlig tolkning.

  • Tue 23 Feb 2021 09:34
    #5
    Silverjenny skrev 2021-02-23 09:22:44 följande:

    Ja nu är det ingen idé att slösa pengar på advokat, chansen att få rättelse i högsta domstolen är så försvinnande liten så det är att kasta pengarna i sjön. Då är det bättre att börja om processen på nytt eftersom kraven ju faktiskt är uppfyllda, men man kan ju alltid pröva att bara beskriva ärendet så gott det går och hoppas att överdomstolen håller med om att det var en orimlig tolkning.


    Förvaltningsmål hamnar inte i högsta domstolen.

    Att låta ett proffs kolla på ärendet kan kanske vara värt pengarna. Speciellt om det rör sig om något viktigt.
  • Tue 23 Feb 2021 10:03
    #6

    Jag vet att det inte heter HD utan kammarrätten men jag menar den högsta och sista instansen ;)

  • Tue 23 Feb 2021 10:10
    #7
    Silverjenny skrev 2021-02-23 10:03:52 följande:

    Jag vet att det inte heter HD utan kammarrätten men jag menar den högsta och sista instansen ;)


    Gången är
    Förvaltningsrätten
    Kammarrätten
    Högsta förvaltningsdomstolen

Svar på tråden Måste domstolen motivera sitt beslut med hänvisning till lag?