• Sun 21 Feb 2021 17:47
    1486 visningar
    10 svar
    10
    1486

    Erfarenhet av hormonspiral Kyleena

    Hej

    Har satt in Kyleena för ca 3 v sedan. Mensen kom som vanligt 1 v efter och har blött nu i över 2 v. De säger att man oftast blöder mindre och kortare med en hormonspiral, men tydligen inte jag.

    Hur var er första blödning efter insättning? Kan det vara så att jag blöder mycket och länge bara första mensen men att det sen kommer stabiliseras??

    I vanliga fall varar min mens i 3 dagar.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Erfarenhet av hormonspiral Kyleena
  • Sun 21 Feb 2021 17:57
    #1

    Nu har jag en inte just Kyleena utan en annan sorts men oxå hormonspiral. Och i början när man sätter in spiralen, så kan man ha mycket blödningar lite fram och tillbaka. För mig brukar det ta runt 6-7 månader innan blödningarna försvunnit(har haft spiral i ca20 år). Nu sist tog det 8 månader.

  • Sun 21 Feb 2021 18:54
    #2

    Alltid olika. Jag hade oregelbundna blödningar men det var värre när jag började med mini piller. Du måste ge kroppen 3-6 månader för att "ställa om sig". Nu kan jag blöda inland. Ibland mycket och ibland ytterst lite. Alla är olika, vissa blir helt av med mensen men för andra blir dit ingen större skillnad, kanske bara blöder mindre.

  • Sun 21 Feb 2021 19:42
    #3

    Ok jag hoppas verkligen det avtar. Bm sa att just Kyleena brukar resultera i kortare och mindre men även inga blödningar alls.

  • Sun 21 Feb 2021 19:42
    #4

    Ok jag hoppas verkligen det avtar. Bm sa att just Kyleena brukar resultera i kortare och mindre men även inga blödningar alls.

  • Hilmab­eata
    Sun 21 Feb 2021 22:17
    #5

    Hej!

    Jag satte in en Kyleena för några månader sedan. De första månaderna hade jag små kladdblödningar varje dag. Kan det vara det? Min bm informerade mig om det i förväg och sa att den absoluta majoriteten får dessa blödningar. Hon sa också att mensen blir lindrigare och kan försvinna helt. Nu några månader senare är kladdblödningarna borta och mensen är mycket lindrigare. Hoppas det blir så för dig också snart!

  • Mon 22 Feb 2021 08:53
    #6

    Hej

    Ja men det rinner till ngr gånger per dag, framförallt när man kissat. Kanske den gamla slemhinnan som ska bort, inte vet jag.

    Precis så sa min BM också. Skönt att det blivit bättre för dig. Ska ge det en chans.

    Sen blir jag nojig över att den verkligen sitter på plats. Tänk om det sitter på sniskan, faller ur m.m. Första gången jag har spiral ????.

    Men det borde man kunna känna av va?

  • Hilmab­eata
    Mon 22 Feb 2021 18:29
    #7
    Lsv83 skrev 2021-02-22 08:53:20 följande:

    Hej

    Ja men det rinner till ngr gånger per dag, framförallt när man kissat. Kanske den gamla slemhinnan som ska bort, inte vet jag.

    Precis så sa min BM också. Skönt att det blivit bättre för dig. Ska ge det en chans.

    Sen blir jag nojig över att den verkligen sitter på plats. Tänk om det sitter på sniskan, faller ur m.m. Första gången jag har spiral ????.

    Men det borde man kunna känna av va?


    Hej igen! 

    Ah jag förstår, låter jobbigt men precis så var det för mig också i början. Tror det är precis som du säger slemhinnan som nöts och stöts ut. 

    Enligt min bm så bör man märka om den sitter på sniskan. Ihållande mensvärk kan vara ett tecken på det som jag förstod det. Men om den inte känns så bör den sitta där den ska. 

    Jag var också nojjig i början och läste massa mardrömsberättelser men man ska komma ihåg att i de allra flesta fallen så går det bra. Tycker däremot att du ska be någon kolla att allt är som det ska om du känner obehag eller är orolig. Så skönt att slippa gå runt och oroa sig. Har ni bokat in en uppföljning? 
  • Mon 22 Feb 2021 19:07
    #8

    Jag känner inte av ngt, ingen smärta eller så det är bra.

    Nä ingen tid inbokad, men jag ska höra av mig och be om en.

    Tack för du tog dig tid ????

  • Mon 22 Feb 2021 19:07
    #9
    +1

    Jag känner inte av ngt, ingen smärta så det är bra.

    Nä ingen tid inbokad, men jag ska höra av mig och be om en.

    Tack för du tog dig tid ????

  • Mon 22 Feb 2021 19:08
    #10
    +1

    Ursäkta för dubbla svar och massa frågetecken. Min tel har fått sig ett spel

Svar på tråden Erfarenhet av hormonspiral Kyleena