• Anonym (Anony­m)
    Mon 22 Feb 2021 09:17
    249 visningar
    46 svar
    46
    249

    Du som inte är vegetarian...

    En fråga till er andra som, liksom jag själv, inte är vegetarian... Om du var tvungen att själv peka ut det levande djuret som skulle dö för att du skulle få äta det skulle du kunna göra det? Om ja, skulle du även kunna döda det själv?

    Själv skulle jag definitivt inte klara att ge dödsdomen till nåt levande och bli vegetarian direkt. Borde egentligen bli det, men upplever det som väldigt krångligt eftersom jag absolut avskyr alla quornprodukter. Skulle också innebära tre maträtter per måltid då vissa ska ha kött, en ska ha köttsubstitut (quorn) och jag själv då som ska ha nåt annat.

  • Svar på tråden Du som inte är vegetarian...
  • Stårsc­han2
    Mon 22 Feb 2021 09:26
    #1

    Ja, det skulle jag. Är halvt uppvuxen på bondgård och fick tidigt lära mig att det är så det funkar, även om man blir mer fäst vid vissa djur än vid andra. Men visst är det skönt att slippa, och låta någon annan göra det.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Mon 22 Feb 2021 09:27
    #2

    Jag skulle inte kunna döda något djur alls, så då skulle jag bli vegetarian om jag var tvungen att göra det. Jag äter mest vegetariskt redan nu, men gärna kyckling och fisk då och då också.

    Quorn äter jag aldrig, jag avskyr köttsubstitut. Jag äter helst bönor och linser av olika slag istället. 

  • Mon 22 Feb 2021 09:29
    #3

    Det finns ju extremt mycket alternativ till quorn? Både i form av köttsubstitut samt mer "rena" produkter, typ linser.

    Som svar på din fråga så nja, kanske. Har inga större problem med teorin att det är djur vi äter, dock med viss djurhållning. Hade dock inte kunnat föda upp till slakt själv, eller själv slakta.

  • Stårsc­han2
    Mon 22 Feb 2021 09:30
    #4

    Ja, det skulle jag. Är halvt uppvuxen på bondgård och fick tidigt lära mig att det är så det funkar, även om man blir mer fäst vid vissa djur än vid andra. Men visst är det skönt att slippa, och låta någon annan göra det.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Mon 22 Feb 2021 09:36
    #5

    Jag vet inte om jag skulle kunna genomföra slakten, kanske om jag var väl förberedd. Men jag har inget problem med att kött är djur. Att se att ostyckat dött djur gör mig inte äcklad (vilket jag uppfattar är vanligt i min närhet). Att äta kött men inte klara av att se en hel kyckling etc utan bara styckesdetaljer tycker jag är skevt. Blir dock illa berörd av de stressiga slakterierna där djuren inte behandlas på ett värdigt sätt.

  • sextio­talist
    Mon 22 Feb 2021 10:04
    #6

    Troligen, eftersom jag då visste att djuret hade haft det bra under sin livstid. 

  • Jonnyn­ilsson
    Mon 22 Feb 2021 10:11
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-22 09:17:04 följande:

    En fråga till er andra som, liksom jag själv, inte är vegetarian... Om du var tvungen att själv peka ut det levande djuret som skulle dö för att du skulle få äta det skulle du kunna göra det? Om ja, skulle du även kunna döda det själv?

    Själv skulle jag definitivt inte klara att ge dödsdomen till nåt levande och bli vegetarian direkt. Borde egentligen bli det, men upplever det som väldigt krångligt eftersom jag absolut avskyr alla quornprodukter. Skulle också innebära tre maträtter per måltid då vissa ska ha kött, en ska ha köttsubstitut (quorn) och jag själv då som ska ha nåt annat.


    Jag har jägarexamen.
  • Anonym (A)
    Mon 22 Feb 2021 10:12
    #8

    Tror inte att jag skulle kunna döda det och definitivt inte karva upp det. Skulle var svårt att vegetarian för mig då jag skulle äta så otroligt ensidigt då jag ratar många av de vegetariska alternativen.

  • Tage Tyrann
    Mon 22 Feb 2021 10:45
    #9

    Ja det går bra, det är så naturens kretslopp fungerar. Man lever ett tag och sen dör man.

    Växtätare blir föda för köttätare när dom dör. När vi dör förmultnar vi och blir till jord och gödsel för växtriket så vi blir också mat för växtätare efter att vi dött. 
    Om man själv dödar och styckar djuret så smakar köttet så mycket bättre. Ifall man inte klarar av att själv döda djuret så respekterar man inte dess liv heller och då borde man inte äta kött.

  • Anonym (E)
    Mon 22 Feb 2021 12:26
    #10

    Varför måste en ha quorn och inte kan äta annat? Man kan ha samma grund och bara lägga till proteinet också. Köttätare kan äta vego ibland. Alla quorn är väl inte utan animaliskt heller så det är inte direkt vad alla vegos äter jämt.


     


    Jag har valt ut djur för slakt men ej för mat dock. Att döda är inte något som jag skulle klara av nej.

Svar på tråden Du som inte är vegetarian...