• Mon 22 Feb 2021 09:27
    5011 visningar
    15 svar
    15
    5011

    Gravid arg sambo

    Hej allesammans. Min sambo är gravid i v14 med första barnet och ett sånt fruktansvärt humör. Hon har haft det väldigt jobbigt redan från början så förstår absolut att det inte är någon dans på rosor, jag får utskällningar för exakt allting!

    Jag diskar fel, tuggar för högt när jag äter, sitter felaktigt i soffan, låter för mycket när jag hänger tvätt, är ful etc etc.

    Jag har verkligen försökt med allt! Gör allt i vardagen för att underlätta för henne men ALLT är fel! Hon har inte sagt ett enda snällt ord till mig sedan hon blev gravid och tar ut alla aggressioner på mig.

    Jag får inte ens vara i närheten av henne och kan knappt sitta vid samma matbord, ska det vara såhär?

    Vad mer kan jag göra egentligen? Förstår verkligen att hon har det jättejobbigt och mår skit.

    Blir på riktigt rädd för att vårat förhållande ska gå i kras, går det verkligen att rädda?

  • Svar på tråden Gravid arg sambo
  • Anonym (T)
    Mon 22 Feb 2021 09:41
    #1

    Det blir mkt humörsvängningar när man är gravid, det är inte mkt o göra åt. Du kan väl försöka prata med henne o fråga hur du kan underlätta för henne istället.

  • Anonym (Oj)
    Mon 22 Feb 2021 09:47
    #2

    Ja, det är mycket hormoner som spökar i kroppen när man är gravid. Det blir en rejäl psykisk påfrestning som man faktiskt inte förstår i förväg. Och ovanpå det de fysiska illamåendet, utmattningen och yrseln.

    MEN! Hon får inte bete sig hur som helst mot dig. Det jag reagerade mest på i din lista är att hon kallar dig ful?? Det är verkligen inte ok. Ok att man blir irriterad för ljud, ljus och lukt, men ditt utseende ehsr absolut ingenting med allt att göra. Sjukt lågt av henne. Du måste sätta dig ner och prata med henne. Berätta att du förstår att hon har det tufft, att du älskar henne och försöker göra så mycket som möjligt hemma för att underlätta för henne. Men att du blir ledsen när hon bara ser allt negativt och är arg på dig hela tiden. Du behöver få höra positivt också. Ni ska båda orka med graviditet och första året med bebis, inte bara hon.

    Prata och var ärlig om dina känslor som är lika viktiga!

  • Anonym (Jobbi­gt)
    Mon 22 Feb 2021 09:51
    #3

    Nää, jag tycker verkligen inte det är okej att bete sig hur som helst när man är gravid. Riktigt dåligt av henne. Hur hon KÄNNER och tänker är ju en sak, men hon får faktiskt ta och hålla igen munnen. Hon behöver inte agera ut på varenda tanke om vad du gör fel. 

  • Anonym (Gravi­d)
    Mon 22 Feb 2021 09:54
    #4
    +1

    Jag är gravid med mitt första i vecka 33 och kan relatera lite.

    Humörsvängningar, absolut, men det finns gränser. Jag vet själv att mitt tålamod är lika med noll och jag har mycket lätt till stress, irritation och ilska. Men att ta ut de så på min sambo skulle aldrig falla mig in. Många gånger har jag fått bita mig själv i tungan när jag känner hur de bara bubblar inom mig. Tänka ett steg till och svälja ner irritationen bara och försöka jobba mig igenom det.

    Även om hormonerna kan ställa till med mycket och omställningen som sker i kroppen så ger det henne absolut ingen rätt att säga precis vad hon vill till dig eller bete sig illa på något sätt.

  • Mon 22 Feb 2021 09:58
    #5

    Nej, du kan omöjligt förstå hur det känns när man går med ett regnmoln konstant hovrande över huvudet och det bubblar som kolsyra under huden. Du känner att livet är som en våt filt fast du har ingenting att vara ledsen över. Du mår enbart piss pga av att dina hormoner åker bergochdalbana och du kan inte göra något åt det. Fånge i kroppen.

    Nej, hon har ingen rätt att bete sig så här trots att hon är gravid. Hon får stålsätta sig och dra sig undan. Det är en sak att må dåligt och en sak att få andra att m dåligt. Här måste du sätta hårt mot hårt, slå näven i bordet och säga stop. Detta är inte ok. Tycker ni tillsammans ska besöka mvc och prata om detta med barnmorska. Men din tjej måste förstå att detta inte är ok!

  • Jonnyn­ilsson
    Mon 22 Feb 2021 10:25
    #6
    +1
    Kockens skrev 2021-02-22 09:27:31 följande:

    Hej allesammans. Min sambo är gravid i v14 med första barnet och ett sånt fruktansvärt humör. Hon har haft det väldigt jobbigt redan från början så förstår absolut att det inte är någon dans på rosor, jag får utskällningar för exakt allting!

    Jag diskar fel, tuggar för högt när jag äter, sitter felaktigt i soffan, låter för mycket när jag hänger tvätt, är ful etc etc.

    Jag har verkligen försökt med allt! Gör allt i vardagen för att underlätta för henne men ALLT är fel! Hon har inte sagt ett enda snällt ord till mig sedan hon blev gravid och tar ut alla aggressioner på mig.

    Jag får inte ens vara i närheten av henne och kan knappt sitta vid samma matbord, ska det vara såhär?

    Vad mer kan jag göra egentligen? Förstår verkligen att hon har det jättejobbigt och mår skit.

    Blir på riktigt rädd för att vårat förhållande ska gå i kras, går det verkligen att rädda?


    Humörsvängningar ja, men det du får stå ut med är ju misshandel.

    Åk hem till en kompis och stanna där ett tag så kanske hon inser hur elak hon är och ber dig komma hem. Hjälper inte det så är det ju bara att dumpa henne. Ingen kan leva tillsammans under de förhållandena.
  • Anonym (Gravi­dskit)
    Mon 22 Feb 2021 10:57
    #7

    Jag är gravid och har mått fruktansvärt sedan början. Har haft samma tankar som din tjej, men jag håller munnen stängd. Sambon gör det mesta hemma, och även om han gör allt slarvigt och jag ofta kräks för att han inte städar ordentligt så klagar jag inte så mycket.

    Du kanske kan säga till din tjej att du förstår att hon mår hemskt och hatar allt och alla, och att minsta lilla du gör som kan förvärra hennes mående (ja, man kan må mer illa av att sitta nära någon som tuggar, eller ens vara i samma rum och få för sig att den andra luktar illa) är olyckligt, men svårt för dig att göra något åt. Men att hon inte behöver säga allt högt. Hon kanske kan stänga in sig i sovrummet när du gör saker hon tycker är jobbigt? Jag kunde inte vara närmare min sambo än 1m första 5månaderna av graviditeten, och trodde aldrig jag skulle vilja vara nära honom igen. Men det gick över sen när jag mådde lite bättre. Det är fruktansvärt tärande att vara gravid och må skit. Inombords skyllde jag graviditeten på min sambo som gjort mig gravid och hatade honom för hur det fått mig att må.

  • Jonnyn­ilsson
    Mon 22 Feb 2021 11:23
    #8
    Anonym (Gravidskit) skrev 2021-02-22 10:57:48 följande:

    Jag är gravid och har mått fruktansvärt sedan början. Har haft samma tankar som din tjej, men jag håller munnen stängd. Sambon gör det mesta hemma, och även om han gör allt slarvigt och jag ofta kräks för att han inte städar ordentligt så klagar jag inte så mycket.

    Du kanske kan säga till din tjej att du förstår att hon mår hemskt och hatar allt och alla, och att minsta lilla du gör som kan förvärra hennes mående (ja, man kan må mer illa av att sitta nära någon som tuggar, eller ens vara i samma rum och få för sig att den andra luktar illa) är olyckligt, men svårt för dig att göra något åt. Men att hon inte behöver säga allt högt. Hon kanske kan stänga in sig i sovrummet när du gör saker hon tycker är jobbigt? Jag kunde inte vara närmare min sambo än 1m första 5månaderna av graviditeten, och trodde aldrig jag skulle vilja vara nära honom igen. Men det gick över sen när jag mådde lite bättre. Det är fruktansvärt tärande att vara gravid och må skit. Inombords skyllde jag graviditeten på min sambo som gjort mig gravid och hatade honom för hur det fått mig att må.


    Vilken tur att alla graviditeter inte blir som din. Då skulle vi förmodligen snabbt dö ut!
  • Mon 22 Feb 2021 18:08
    #9

    Är gravid i vecka 7 och känner av humörsvängningar, men man måste behärska sig. Skulle aldrig få för mig att kalla min sambo ful?!

    Nä, hon är barnslig och oförskämd! Är så trött på gravida som tror de kan bete sig hur son helst och bara skulle på hormonerna... nä , sorry bruden, väx upp!

  • Mon 22 Feb 2021 18:15
    #10

    Har varit med om att brudar gjort slut för att dom blev gravida tre gånger. Alla gånger var det nya förhållanden. Dom blir som förbytta.

    Numera är jag gammal och otroligt vis. Jag håller mig på jobbet eller ur vägen. Finns så otroligt mycket annat givande man kan göra än att umgås med frun.

  • Anonym (Läs)
    Tue 23 Feb 2021 06:19
    #11
    Anonym (T) skrev 2021-02-22 09:41:07 följande:

    Det blir mkt humörsvängningar när man är gravid, det är inte mkt o göra åt. Du kan väl försöka prata med henne o fråga hur du kan underlätta för henne istället.


    Vad jag kan läsa så underlättar han och gör redan allt för henne.

    Nog för att man som kvinna kan bli sjukt påverkad av hormoner, må dåligt osv. Jag blir hemsk fram till v16 men min sambo ska inte stå ut med det bara för att jag är gravid.

    Till en viss gräns så är det acceptabelt men som ts beskriver så är det långt ifrån ok.

    TS - säg åt henne att hon får dig att må dåligt. Inte ok alls av henne att behandla dig på detta sätt.
  • Tue 23 Feb 2021 06:50
    #12

    Jo vi har pratat om det.

    Jag har försökt att få henne förstå hur jag mår men oavsett vad jag säger mår hon sämre än jag! Jag ska tydligen inte få må dåligt utan det är hon som har det värst hela tiden.

    Hon ber om ursäkt för sitt humör och säger att hon inte menar allt hon säger men....

  • Tue 23 Feb 2021 07:15
    #13
    Kockens skrev 2021-02-23 06:50:48 följande:

    Jo vi har pratat om det.

    Jag har försökt att få henne förstå hur jag mår men oavsett vad jag säger mår hon sämre än jag! Jag ska tydligen inte få må dåligt utan det är hon som har det värst hela tiden.

    Hon ber om ursäkt för sitt humör och säger att hon inte menar allt hon säger men....


    Sluta tyck synd om dig själv till och börja med.

    Ska du vara en trygghet i familjen du håller på att bygga ska du vara stark och stabil även när det blåser.

    Är hon grinig och det inte går att tala henne till rätta så låt henne vara tills hon kommer krypande tillbaka.
  • Anonym (VtA)
    Tue 23 Feb 2021 07:42
    #14

    Hon behöver lära sig att hålla sig undan. Ni får umgås de stunder hon känner sig ok och övrig tid får hon hålla sig för sig själv. Jag blir precis sådär av pms och migrän och vår familj har lärt sig att när mamma mår dåligt är det bäst för alla att lämna henne ifred.

    Din sambo mår förmodligen skitdåligt - jag kan relatera till 100 procent. Men hon måste lära sig att hålla tyst och dra sig undan.

  • Anonym (Silla­n)
    Tue 23 Feb 2021 07:48
    #15

    De förändringar som sker i hjärnan vid första graviditeten är jämförbara med de som sker vid puberteten. Vissa hanterar detta bättre och vissa blir små hormonella monster. Det är lika lite tillåtet att bete sig illa mot sin omgivning för det men man förtjänar förståelse för att man ibland ballar ur.

    Med det sagt så är ju du TS en tänkande och kännande människa du också och förtjänar att bli bemött med vänlighet och respekt. Du måste sätta dina gränser och vakta dem. Det gynnar ingen om ert förhållanden blir fyllt av psykisk misshandel. Du får säga ifrån även efter du gjort din tjej gravid.

Svar på tråden Gravid arg sambo