• Anonym (Undra­r)
    Mon 22 Feb 2021 11:50
    539 visningar
    8 svar
    8
    539

    Lån och skuldsanering

    Hejsan

    Har en fråga om någon av er har fått beviljat lån under en pågående skuldsanering?

  • Svar på tråden Lån och skuldsanering
  • Anonym (mjau)
    Mon 22 Feb 2021 11:54
    #1

    Varför skulle du ens någonsin vilja ta ett lån under din skuldsanering ? Känns ju väldigt oklokt. Då kommer ju din skuldsanering inte att gå igenom. 

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Mon 22 Feb 2021 12:50
    #2

    Skuldsanering har redan gått igenom och jag har ett år kvar. Fick ett erbjudande att köpa ett hus för 120.000 och skulle så gärna vilja göra de. Därav min fråga. Jag skulle såklart kunna betala lånet så de är inte för de.

  • Jonnyn­ilsson
    Mon 22 Feb 2021 13:14
    #3
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-22 11:50:55 följande:

    Hejsan

    Har en fråga om någon av er har fått beviljat lån under en pågående skuldsanering?


    Förmodligen inte. Men kolla med din vanliga bank och inte ockerbanker typ bluestep. För då är det snart dags för skuldsanering.

    Sen undrar jag lite nyfiket vad man får för hus för 120k? 
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Mon 22 Feb 2021 16:38
    #4

    Tack för svar ! Jag får chansen att köpa en vän till familjens gamla hus I Norrland. Hon har flyttat därifrån och får de inte sålt. Men jag är jätteintressad men saknar pengarna .

  • Anonym (se upp)
    Mon 22 Feb 2021 17:33
    #5

    Skuldsaneringen bryts ofta med omedelbar verkan om man lyckas få ett lån, men risken att du får ett lån är ju minimal ändå.

    Om huset är en väns och hen ändå inte får det sålt så kan hen väl fortsätta sitta på det tills skuldsaneringen är klar? Kanske kan du betala en symbolisk summa i månaden tills vidare? Typ 100 kr i månaden. Så länge ni skriver ordentliga papper så får ni göra som ni vill, ni "måste" inte göra "som man ska".

  • Anonym (Sandr­a)
    Mon 22 Feb 2021 19:44
    #6

    Kan du inte be att få hyra det för en tusenlapp/mån så länge, och köpa det när skuldsaneringen är klar?
    Visst kanske du har råd att köpa huset senare, men har du även råd att äga det? Jag tänker på el, vägavgift, vatten, renoveringar, resor dit, försäkring, renhållning, sotning, osv.

  • Anonym (Na)
    Mon 22 Feb 2021 21:27
    #7
    Anonym (se upp) skrev 2021-02-22 17:33:13 följande:

    Skuldsaneringen bryts ofta med omedelbar verkan om man lyckas få ett lån, men risken att du får ett lån är ju minimal ändå.

    Om huset är en väns och hen ändå inte får det sålt så kan hen väl fortsätta sitta på det tills skuldsaneringen är klar? Kanske kan du betala en symbolisk summa i månaden tills vidare? Typ 100 kr i månaden. Så länge ni skriver ordentliga papper så får ni göra som ni vill, ni "måste" inte göra "som man ska".


    Hm nej den bryts inte alls med omedelbar verkan? Vad har du fått det ifrån? Sen att det är väldigt svårt att få lån när man jag skuldsanering är ju en annan femma.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Sat 27 Feb 2021 13:57
    #8

    Tack för alla svar! Jag får ta mig en funderare. Säljaren ville ha pengarna direkt tyvärr så de ser väldigt mörkt ut för mig. Men tack ni som svarat de var värt ett försök iaf.

Svar på tråden Lån och skuldsanering