• Nina94

    Studerande - föräldraledighet osv?

    Hej!

    Jag kommer om allt går som det ska bli mamma för första gången i höst och undrar om det är någon annan här som har erfarenhet av att en förälder studerar under första levnadsåren? Min pojkvän är mitt i en ganska lång utbildning och har lite mer än 3 år kvar av sin utbildning.
    Hur fungerar det med pappaledighet, föräldrapenning etc? Kan man på något sätt få ut föräldrapenning baserat på inkomst från senaste arbetsgivare?
    Jag själv har fast anställning så för mig är det inga konstigheter men vi funderar mycket kring hur det kommer fungera i praktiken för honom..

    Har försökt läsa på lite om detta på försäkringskassans hemsida men blir inte riktigt klok, tänker därför om det är någon av er alla här som kanske har erfarenhet av denna typ av situation? Glad

  • Svar på tråden Studerande - föräldraledighet osv?
  • Ebo88
    Nina94 skrev 2021-02-22 12:37:48 följande:

    Hej!

    Jag kommer om allt går som det ska bli mamma för första gången i höst och undrar om det är någon annan här som har erfarenhet av att en förälder studerar under första levnadsåren? Min pojkvän är mitt i en ganska lång utbildning och har lite mer än 3 år kvar av sin utbildning.

    Hur fungerar det med pappaledighet, föräldrapenning etc? Kan man på något sätt få ut föräldrapenning baserat på inkomst från senaste arbetsgivare?

    Jag själv har fast anställning så för mig är det inga konstigheter men vi funderar mycket kring hur det kommer fungera i praktiken för honom..

    Har försökt läsa på lite om detta på försäkringskassans hemsida men blir inte riktigt klok, tänker därför om det är någon av er alla här som kanske har erfarenhet av denna typ av situation? 


    Vem ska vara hemma och vara f.ledig?

    Om det är du så kan ju han fortsätta plugga, antar att han har csn men jag kan ha fel?

    Ska han vara f.ledig så måste han ju pausa sina studier för jag tror inte att man får plocka ut Csn samt f.dagar samtidigt utan det är väl det ena eller det andra?

    Jobbade han innan han började plugga eller har han bara pluggat? Om han inte har skyddat sin SGI så får han bara ca 5.500kr i f.penning. Men har han jobbat innan så borde han kolla upp sin sgi.

    Lättast är att ringa f.kassan och prata med dom :)
  • S23

    Om han arbetat 6 månader innan studierna och inte har något glapp mellan arbeta och studier så har han en vilande sgi på den lön han hade innan studierna.

    Detta förutsätter att han om han började studera före höstterminen 2018 måste ha tagit full csn innan dess.

    Man kan ta föräldrapenning samtidigt som man studerar på distans. Däremot lär han komma

    Upp i belopp över det som csn godkänner och Isf inte kommer få csn.

    Jag misstänker dock att ni tänker att han pausar sina studier och faktiskt är föräldraledig?

  • S23

    Om det inte är du som kommer plocka ut de första 180 dagarna Behlver han ha arbetat 8 månader innan studierna om han inte ska få föräldrapenning på grundnivå under de dagar han plockar ut.

    Men om du som sagt redan hunnit plocka ut 180 dagar så räcler det att han arbetat 6 månader före studierna

Svar på tråden Studerande - föräldraledighet osv?