• Mon 22 Feb 2021 15:02
    768 visningar
    1 svar
    1
    768

    Svartsjuk?

    Hejsan. Jag är ny på familjeliv, vet inte riktigt vart jag ska vända mig så ger detta ett försök.
    Min sambo är underbar, han är kärleksfull, snäll, han gör mig trygg och vi har roligt tillsammans. Men jag har ett problem, såhär lyder vår historia.
    År 2019 flyttade jag och min bästa vän utomlands för att jobba, festa och leva livet. I Maj började en kille på samma jobb som mig. Vi började dock inte umgås förrän i September och blev efter mycket drama, svartsjuka och fyllebråk tillsammans i slutet av December. I Februari flyttade vi tillbaks till Sverige, då jag bodde med mina föräldrar och han hade egen lägenhet uppåt i landet bestämde vi oss för att bosätta oss där. Men hösten 2020 längtade jag tillbaks till mina hemtrakter, då bestämde vi oss för att flytta dit och har bott här i nu snart 6 månader.
    Jag har väl alltid varit svartsjuk av mig, i mitt tidigare förhållande kunde jag få för mig att min dåvarande pojkvän var otrogen, vilket han inte var. Det tog död på förhållandet ganska snabbt.
    Samma sak i mitt nuvarande förhållande, jag är extremt svartsjuk.
    Jag blir oroad ibland när han sitter med telefonen eller sitter i sovrummet med datorn, jag tänker på vad han gör, vem han skriver med, vad han tänker på.
    Jag har tittat i hans telefon flera gånger, vet att det inte är okej men så har det blivit. Han har aldrig under vårt förhållande skrivit med någon av det motsatta könet på ett flirtigt sätt, utan dem få gångerna han har haft kontakt med någon tjej så har det varit en gammal klasskompis, jobbarkompis eller liknande och jag har fått se konversationen. Jag har anklagat honom för otrohet flera gånger, han blir förbannad och jätte ledsen för att jag säger såna saker, han har sagt flera gånger att han aldrig någonsin skulle vara otrogen mot någon, och speciellt inte mot mig.

    MEN i Oktober så började en tjej följa honom på instagram, som många av hans kompisar följde också, Så då började han följa henne också, vilket jag fick reda på och frågade honom varför. Hans förklaring var att hans kompisar följde henne så han skulle bara se om det var någon han kände. FINE, då släppte vi det där och då.
    Men vårt gamla utlandsarbete har en instagram sida där dem lägger ut bilder och videos på dem anställda dagligen, min sambos bästa vän jobbade också i Spanien samtidigt som oss, vi bodde även med honom under vårt sista halvår.
    I alla fall, den här instagram sidan la ut en video på en attraktiv tjej där hon berättar om sig själv, varför hon sökte till det jobbet och så.
    Jag har sett två gånger att min sambo och hans bästa vän har skickat bilder och videos på den här tjejen, där framför allt hans bästa kompis har snackat om hur snygg hon är. För någon månad sen så kollade jag min sambos instagram, där han hade skickat en bild på henne(som jobb sidan hade lagt ut), till sin kompis och min sambo hade skrivit saker som: Vart var hon när vi jobbade i Spanien?
    Jag blev jätte ledsen och tänkte att jag skulle göra slut, jag konfronterade honom, och han sa att hans kompis är förtjust i henne så han hade skickat denna video till honom för att ''reta'' honom, och att meningen '' vart var hon när vi jobbade i Spanien?'' var något som hans kompis hade sagt och det var en del i deras jargong. Jag blev jätte ledsen men valde att släppa det, för min sambo har sagt att ingen skulle någonsin kunna göra någon skillnad för oss två, utan jag är den enda han vill vara med och att han lätt kan överdriva när han skämtar med sina kompisar, men att det är så han och hans kompisar skämtar med varandra.


    Till sist, igår, så såg jag att den här tjejen hade börjat följa MIN SAMBO på instagram, och att han har börjat följa henne också. Jag blev helt chockad och sprang och konfronterade honom på en gång, han förstod inte riktigt vad jag reagerade så starkt på. Utan någon från vårt gamla jobb började följa honom, han godkände och följde tillbaks. Han hade ingen baktanke eller tänkte något vidare utan han bara godkände och följde vidare.
    Men jag blev såklart helt förtvivlad och grät och skrek på honom och anklagade honom för otrohet. Han gick in på instagram och slutade följa henne på en gång och bad om ursäkt för att han inte tänkte sig för. Men jag blev jätte sårad.
    Jag fortsatte anklaga honom för otrohet och han sa att han inte vill vara tillsammans med mig när jag bara tror att han kommer vara otrogen, att det är jätte påfrestande för honom. 

    Så. Min fråga, överreagerar jag på att han följer tjejer han inte känner på instagram? Varför ska man göra det när man har en sambo? 
    Är jag helt sjukligt svartsjuk eller är detta en normal reaktion?


    Hur ska jag isåfall ta itu med min svartsjuka?


    Förlåt för lång text, hoppas ni orkar läsa och hjälpa mig.

  • Svar på tråden Svartsjuk?
  • Mon 22 Feb 2021 15:17
    #1

    Du skriver själv att ert förhållande innehåller mkt bråk, drama och svartsjuka.

    Han kommer att lämna dig förr eller senare, ingen orkar med att bli anklagad om och om igen för otrohet osv.

    Sök hjälp, är mitt råd. Annars kommer du aldrig att få ett sunt förhållande med någon. 

Svar på tråden Svartsjuk?