• Anonym (Johan­na)
    Mon 22 Feb 2021 16:30
    1155 visningar
    52 svar
    52
    1155

    Hur mycket skulle ni ge?

    Om ditt syskon med kroniskt dålig ekonomi ska gifta sig (du själv har bra ekonomi), hur mycket skulle ni ge? De önskar sig bara pengar.

  • Svar på tråden Hur mycket skulle ni ge?
  • Anonym (300-1­000)
    Tue 23 Feb 2021 12:21
    #41

    Jag blir väldigt förvånad över att så många är missunsamma och inte tänker ge någon present.

    Personligen ser jag minst 2-300:- per person som "det minsta" man brukar ge folk i present när det är nära relationer. Över 5-700:- per person är generöst och inte ett dugg orimligt. Runt 1000:- per person börjar det gå ytterligare någon gräns, där det inte blir bra, eftersom summan då blir lite väl stor och inte längre rimlig Sådana summor skapar också någon typ av föreställning om relationen som man nog ska passa sig för.

    Om paret har kronisk dålig ekonomi och inte själva bjuder på något tycker jag gott man kan hålla sig på en lägre nivå. Jag tycker dock att man faktiskt ska ge.... Eftersom det faktiskt är en symbolisk handling att gifta sig och att pengar faktiskt kan bidra till en nystart för paret.

    Jag tänker också att jag är en generös människa och faktiskt skulle ge en summa eller en present till min familj. Det är ju faktiskt så att de flesta gifter sig rätt sällan!

  • Tue 23 Feb 2021 14:28
    #42

    Om min ogifta syster som bor i en annan landsände  plötsligt skulle gifta sig och inte bjuda in till någon vigsel eller fest skulle hon få ett grattiskort med posten på sin höjd. Nu har hon inte dålig ekonomi men jag har. Hade hon bjudit in (och jag hade lyckats ta mig dit) beror dagsekonomin på hur mycket hon skulle få (vi brukar ofta få snåla ned på mat mm sista veckan i månaden). Men jag hade föredragit att köpa en personligt utvald symbolisk present framför ett par hundralappar i ett kuvert.

    Hade jag haft en syster med dålig ekonomi på riktigt och min var bättre hade jag velat ge henne något annat än pengar. En resa eller upplevelse tillsammans kanske.

  • Tue 23 Feb 2021 21:01
    #43

    Hur mycket brukar ni ge varandra presenter för annars?

    Tycker bröllopspresenten ska ligga något över det.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Wed 24 Feb 2021 02:27
    #44

    Så ingen fest eller firande utan *typ* skicka pengar! Väldigt fräckt om man frågar mig. 

  • Wed 24 Feb 2021 07:39
    #45
    Anonym (Johanna) skrev 2021-02-22 16:30:59 följande:

    Om ditt syskon med kroniskt dålig ekonomi ska gifta sig (du själv har bra ekonomi), hur mycket skulle ni ge? De önskar sig bara pengar.


    Aldrig mer än 1/3 av lönen. Förmodligen inget då jag hatar att ge pengar. Blir som något jävla bedömnings system.

    Han gav mig 12k medan mitt syskon bara gav mig 10k, betyder jag inte mer för mitt syskon....

    Sen känns det som en money grabber till syskon.

    Vad ska nn ha pengar till?
  • Anonym (XXX)
    Wed 24 Feb 2021 12:18
    #46

    Men käre värld. Om jag inte hade varit bjuden - inte ens på själva vigseln! - skulle jag inte ha gett något alls. Bröllopsgåva ger man vanligen endast om man är bjuden på festen. Inte ens om man är bjuden på vigseln men inte festen, behöver man ge någonting. Jag skulle bara ha skickat ett fint kort, eller ett telegram. 

    För övrigt tycker jag att det är rätt trist att önska pengar i stället för presenter, i bröllopsgåva. Dels för att det är snudd på tiggeri, och dels för att det då går att jämföra gästernas olika bidrag på kronan. Det gör det ju inte, om man hittar något fint på en second hand-butik (som ser ut som nytt), eller passar på att bli av med något som man själv fått i present men aldrig använt, för att det inte passar med ens egen smak och inredning. Och det skapar osäkerhet, precis som din fråga visar. Jag är faktiskt glad att bröllopsboomen är över i min vänkrets... det blir så mycket tråkigheter. 

  • Anonym (Undvi­k pengar­)
    Wed 24 Feb 2021 12:22
    #47

    Generellt anser jag att man aldrig ger pengar som present när man är bjuden på bröllop.
    Om man som par ger en present, eller om man som par tillsammans med andra står för en del av en gemensam present, så tycker jag att högst omkring 1 000 kr är rimligt.

    Syskonrelation kan kanske göra att man ser saken lite annorlunda.
    Men för mig personligen så skulle det krävas att jag själv verkligen känner att det tydligt föreligger speciella skäl för mig att ge mer. Skälet ska alltså vara mitt eget, jag ska själv äga beslutet, och inte att ett syskon tycker att det skulle kunna finnas skäl.
    Att ett syskon har skaffat sig själv sämre ekonomi än jag, eller att jag själv har klarat av att skaffa mig god ekonomi, är för mig absolut inte ett sådant skäl.

    Så max omkring 1 000 kr är mitt spontana svar.

  • Anonym (ooo)
    Wed 24 Feb 2021 13:06
    #48

    Jag tänker nog att det beror på om du TS, vill förbättra relationen inför framtiden, eller inte. Du skriver att det vare sig är fest eller ens vigsel man får komma på + att ni inte har någon nära relation. 
    Är det inte ens någon pytteliten bjudning/mottagning så behöver ni inte ge något alls, men om du vill ge något, så skicka att kort med någon slant i eller att du ska swisha. Då tänker jag att det kan vara ett steg mot att förbättra relationen. men vill du inte det så kanske bara skicka en grattishälsning? 

    Har de alltså gått ut med att de önskar sig pengar, men inte bjuder in till något? Visst, det är corona, men till en vigsel går det ju att bjuda in, om man håller avstånd osv. 

  • Wed 24 Feb 2021 13:07
    #49

    Önska sig pengar för att man gifter sig i all tysthet som jag har uppfattat det? Det är faktiskt rätt magstarkt. Personligen skulle jag nog inte gett någonting utöver ett lyckönskningstelegram och kanske något i stil med två rejäla badhanddukar eller en uppsättning påslakan. Absolut inte pengar. 

  • Anonym (Ann)
    Wed 24 Feb 2021 13:47
    #50
    Anonym (J) skrev 2021-02-23 07:22:44 följande:
    Anonym (Johanna) skrev 2021-02-22 18:43:57 följande:

    Nej det ska vi inte.


    Men va?? Vi gifte oss så, skulle aldrig komma på tanken att be om present. Och vi fick inget heller. Gifte oss på två minuter av juridiska skäl.
    Vi gifte också oss så, borgligt, ingen visste något. Önskade oss inget, men både svärföräldrarna och min familj gav oss presenter (bl a pengar), min familj bjöd även ut oss för att fira.
  • Anonym (Ann)
    Wed 24 Feb 2021 13:51
    #51
    Mandel skrev 2021-02-23 21:01:58 följande:

    Hur mycket brukar ni ge varandra presenter för annars?

    Tycker bröllopspresenten ska ligga något över det.


    I våra familjer 500 kr per person, så jag och min man har gett det tillsammans vid jämna födelsedagar (om de bjuder in, inte annars) samt vid bröllop. Annars ger vi inte presenter till vuxna inom familjen.
  • Wed 24 Feb 2021 17:13
    #52
    Anonym (J) skrev 2021-02-23 07:21:17 följande:

    Beror faktiskt på varför de har dålig ekonomi. Har en släkting som har det tufft ibland, men kan oftast spara ett par tusen. En vettig släkting som är en underbar människa, och trots att sambon är arbetslös och hon har superlåg lön så gick hon ner i tid för barnens skull. Nu ska hon plugga och han vara föräldraledig från jobbet, tvärtom vad många (kvinnor) gör när det kommer barn, för hon vill göra klart skolan så fort som möjligt.

    Den här familjen hade fått säkert 5 000 kr av mig. De har redan fått flera tusen.

    En annan släkting hade inte fått en hundring ens.


    Gav en kollegas dotter 50k efter hon hennes äktenskap gick åt skogen. Hennes man använde pengar och barnen för att ge igen på henne. Vart så förbannad att barnen blev lidande mer än nödvändigt. Så det dök upp 50k i kontanter till henne en vacker dag, med instruktioner att det skulle användas till barnen typ.

    Men det kanske gjorde mer skada än nytta, då hon inte kan släppa vem pengarna kom ifrån.
Svar på tråden Hur mycket skulle ni ge?