• Anonym (elaka morsan­?)
    Mon 22 Feb 2021 17:06
    438 visningar
    63 svar
    -1
    63
    438

    Mina barn får bara någon veckas veckors sommarlov

    Hur elakt är det egentligen? Den enda sommarledigheten de har från skola/förskola är halva veckan vid midsommar och veckan efter. Resten av sommarlovet går de på förskolan/fritids. Någon strödag kan de vara lediga om vi har något inbokat, en dag i någon aktivitetspark eller så.

    Istället är de helt lediga alla andra lov, studiedagar, och så vidare.

  • Svar på tråden Mina barn får bara någon veckas veckors sommarlov
  • Mon 22 Feb 2021 17:15
    #1

    Om du inte har något annat alternativ så kan du ju inte göra på något annat sätt. 

    Menar du att de är lediga påsk, sport och höstlov då? Och så julen förstås. Det blir ganska lite ledighet för dem, men men. Det blir ca 4 veckor per år, lite mindre än en vuxen. Det är klart att även barn kan behöva vara lediga sammanhängande några veckor per år, men det kanske bara är det här året som du har det så här? 

  • Anonym (Em)
    Mon 22 Feb 2021 17:16
    #2
    +1

    Rätt elakt faktiskt. Men har man inget val så är det väl så. Sommarlovet är ju ändå det bästa lovet och då vill man ju bara ha långa slappa sommardagar på stranden med sina barn.

    Varför kan du inte vara ledig mer?

  • Anonym (M)
    Mon 22 Feb 2021 17:21
    #3

    Elakt och elakt. Du gör väl så gott du kan för att få ihop det för barnen. Deras pappa då?

    Hur gamla är barnen

  • Anonym (Jenny­)
    Mon 22 Feb 2021 17:34
    #4

    Om de har de bra på fritids och förskola så är det inte det minsta elakt. Eller inte med elakt än under resten av året. Man gör det man måste göra liksom och du fattar som vuxen de beslut som är bäst för hela familjen. Då är ju försörjningen och stabilitet inräknat. 

    Som barn till en ensamstående mamma tillbringade jag mycket tid på fritids på somrarna, MEN min mamma var superbra på att ta tillvara på somrarna ändå. Vi åt middag som picknick vid badsjön flera gånger i veckan efter fritids, gjorde utflykter på helgen, plockade smultron och blåbär och hade gökotta innan vi for iväg till fritids. Härliga sommarminnen - även utan sommarlov med ledigt.

  • Mon 22 Feb 2021 17:43
    #5

    Jag tycker det är ganska hårt för barnen. Barn behöver även de få ledigt frånvardagslunken och känna friheten i sommarlov, även om det bara är några veckor.

    Men elakt skulle jag inte säga, eftersom jag förutsätter att du gör ditt bästa och ekonomiskt eller socialt inte kan ge barnen mer ledigt.

  • Mon 22 Feb 2021 17:44
    #6

    Äh, de klarar sig! Barn får anpassa sig till omständigheterna de är ju hemma alla lov. Om det är antal semesterdagar som begränar dig så får du fundera över vad som är viktigast - att de är lediga på skolloven eller har långt sommarlov. Personligen gör jag det senare, men det är en smaksak.

    Är ni nu inte lediga på sommaren så får ni ta vara på dagarna ändå, picknick efter jobbet, grillivällar, utflykter på helgerna och sånt.

  • Anonym (elaka morsan­?) Trådstartaren
    Mon 22 Feb 2021 17:59
    #7
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-22 17:15:45 följande:

    Om du inte har något annat alternativ så kan du ju inte göra på något annat sätt. 

    Menar du att de är lediga påsk, sport och höstlov då? Och så julen förstås. Det blir ganska lite ledighet för dem, men men. Det blir ca 4 veckor per år, lite mindre än en vuxen. Det är klart att även barn kan behöva vara lediga sammanhängande några veckor per år, men det kanske bara är det här året som du har det så här? 


    Alternativet skulle vara att de får längre sommarlov med inga av småloven för precis som du förstått så är de lediga påsklovet  ca 1,5 vecka, höstlovet 1 vecka, sportlovet 1 vecka, jullovet 2-4 veckor och alla andra smådagar som studiedagar och klämdagar. Alla år, inte bara i år.
  • Anonym (elaka morsan­?) Trådstartaren
    Mon 22 Feb 2021 18:01
    #8
    +1
    Anonym (Em) skrev 2021-02-22 17:16:23 följande:

    Rätt elakt faktiskt. Men har man inget val så är det väl så. Sommarlovet är ju ändå det bästa lovet och då vill man ju bara ha långa slappa sommardagar på stranden med sina barn.

    Varför kan du inte vara ledig mer?


    Vi är nog helt enkelt ingen sommarfamilj. Slappa sommardagar på stranden är rena mardrömmen, framför allt enligt sonen.
  • Anonym (oooo)
    Mon 22 Feb 2021 18:01
    #9
    Anonym (elaka morsan?) skrev 2021-02-22 17:59:13 följande:
    Alternativet skulle vara att de får längre sommarlov med inga av småloven för precis som du förstått så är de lediga påsklovet  ca 1,5 vecka, höstlovet 1 vecka, sportlovet 1 vecka, jullovet 2-4 veckor och alla andra smådagar som studiedagar och klämdagar. Alla år, inte bara i år.
    Det är väl inte så unikt? Många har det väl så? När de blir äldre och inte behöver fritids längre kan de säkert vara hemma lite mer. 
  • Anonym (elaka morsan­?) Trådstartaren
    Mon 22 Feb 2021 18:06
    #10
    Anonym (M) skrev 2021-02-22 17:21:28 följande:

    Elakt och elakt. Du gör väl så gott du kan för att få ihop det för barnen. Deras pappa då?

    Hur gamla är barnen


    Deras pappa har tyvärr försvunnit ur barnens liv för 5 år sedan. Det var roligare med en ny fru och nya barn än de gamla tråkiga. Det är tråkigt på många plan, framför allt som barnen, särskilt sonen som är äldre, ibland frågar efter både pappa och halvsyskon. Barnen är 6 och 9 i år.
Svar på tråden Mina barn får bara någon veckas veckors sommarlov