• Anonym (F)
    Tue 23 Feb 2021 01:42
    4801 visningar
    135 svar
    +2
    135
    4801

    Min sambo får mig att känna krav

    Flyttade in hos min sambo för två år sedan, han har hus och jag har inte köpt in mig för jag har ett fast jobb på 50% och jag kan inte låna 1,7 miljoner på dom 50%.

    Han är på mig minst två gånger i veckan om att jag måste skaffa ett jobb på 100% för att kunna hjälpa honom ekonomiskt med tex ny panna mm. Jag betalar honom hälften av räntan, el, tv, sophämtning, slamtömning, slitage på några hundra och halva hemförsäkringen. Jag tycker att när jag betalar hälften och inte är 50% ägare av huset så vill jag inte låna pengar till en panna tex. Alla har sitt att kämpa med han är ekonomiskt ansvarig för huset och jag bor otryggt med tanke på att saker kan hända. Han tycker att han får dra ett tungt lass själv, och ja det kan jag hålla med om men så kan det vara med hus. Jag har sagt till honom att jag istället för ekonomiskt ansvar inte har en trygghet om något skulle hända och det kan också kännas jobbigt och oroligt med ett barn sedan tidigare.

    Hur skulle du resonera kring detta med att hjälpa till ekonomiskt med lån om du inte ägde 50%?

    Kom snälla inte med dumma dryga kommentarer om att jag visste detta innan eller att vi inte pratat om det innan inflytt för det gjorde vi och han var medveten om min situation och jag om min utsatthet över att inte äga hälften. Pratade även om att han kommer få stå själv för stora kostnader. Men ändå har han nu börjat knorra. Vi har pratat om att jag ska köpa in mig om jag får jobb på 100% vilket inte skett ännu, men han pressar mig att söka annat jobb för att han ska få lös pengar men bryr sig inte om att jag trivs gudomligt på min arbetsplats och mår bra där och vill inte komma till ett annat jobb som jag kanske ska vantrivas med bara för att göra honom nöjd.

  • Svar på tråden Min sambo får mig att känna krav
  • Anonym (Lita på din magkän­sla)
    Tue 23 Feb 2021 04:46
    #1
    +3

    Usch vilken egoistisk liten pojke du har råkat ut för. Ursäkta mitt uttryck, han har säkert fina sidor också.. men det är när det kommer till pengar som folk visar sitt egentliga jag.

    Självklart ska du inte betala mer än hälften av driftskostnaderna. Du skriver att du även betalar en del av amorteringarna. Fint gjort av dig, men enligt mig ska du inte ens behöva göra det, utan bara betala hälften av driftskostnaderna vad gäller el, vatten, sophämtning osv. Som du själv uttrycker det så är det ju hans hus, hans trygghet. Som icke ägare befinner du ju dig i en väldigt otrygg situation. Han borde vilja dig väl! Istället vill han dra nytta av dig. Förlåt att jag säger detta TS, men han är inget att hänga i granen. Jag förstår att ni har haft fina stunder ihop, men han visar tydligt i detta vad han är för slags person. Du slösar din tid och din kärlek :( håll i dina pengar. Kram

  • Anonym (Hanna­)
    Tue 23 Feb 2021 05:16
    #2

    Jag ser ingen anledning att du ska betala för investeringar i huset. Du betalar ju för hälften av omkostnaderna att bo i huset plus nån slags hyra (genom halva räntekostnaderna. Så även om du jobbade 100% kan jag inte se att du ska betala för investeringar. Däremot om du köper in dig och äger halva huste förstås, ärdet tanken långsiktigt?

    Sen tycker jag att det alltid är så att man får anpassa sina utgifter efter den som tjänar minst om man vill dela lika. Men man kan ju utifrån det också diskutera vilken levnadsstandard man villha. Om den ene frivilligt jobbar 50% och är beredd att ha den lägre levnadsvillkor som det skulle innebära om båda gjorde det, medan den andra vill ha högre ekonomisk standard och därmed att båda arbetar heltid kan det förstås bli ettproblem. Inte för att den ene har mer rättän den andre, men för att man kanske är för olika/har olika visioner om hur livet ska levas.

  • Tue 23 Feb 2021 05:23
    #3

    Du ska självklart inte betala mer än du gör då du inte äger någon del i huset. Men du bör ju vara ärlig med att du inte är intresserad av att byta jobb och köpa in dig i huset.

  • Anonym (D)
    Tue 23 Feb 2021 05:42
    #4

    Ni dansar i otakt och vill olika saker med ekonomin.

    Vad är alternativen? Billigare boende?

  • Tue 23 Feb 2021 06:45
    #5

    Går det verkligen att försörja sig själv och barn på en halvtidstjänst?

  • Anonym (oooo)
    Tue 23 Feb 2021 07:21
    #6

    Om ni flyttade ihop med tanken att er gemensamma ekonomi skulle bli bättre (för det blir den ju rätt ofta när man slår ihop två hushåll), så behöver ni väl prata mer om detta. Men det låter på dig som om han iskallt räknat med ditt bidrag på ett sätt som du inte har tänkt dig. 
    Det blir heller inte kul om han "tjatar", då känner man sig som om man bara har fått flytta in för att vara en kassako. Det är säkert inte så, men du förstår nog hur jag menar? 

    Det borde bli bättre rent ekonomiskt även för dig, att vara sambo. Vilka utgifter har minskat för dig genom att du slapp ha eget boende? Du behöver kanske sätta dig ner med två listor och jämföra dina kostnader förut och dina kostnader nu och se vad du faktiskt har råd med. Det kanske är så att det blev dyrare för dig att bo i hans hus än att tex på i en lägenhet? 

  • Anonym (J)
    Tue 23 Feb 2021 07:25
    #7

    Pannan jobbar ju mer för att du bor där, men det räknas in i slitaget.

    Dumpar han dig veckan efter nya pannan är på plats får du inte ett öre.

  • Tue 23 Feb 2021 07:33
    #8

    Du ska definitivt inte betala för underhåll när du inte äger huset. Att du betalar halva driften är nog. Tycker inte du skulle betala de där hundralapparna för slitage heller. Hoppas verkligen att han drar av motsvarande ränteavdraget före ni delar på räntan annars bidrar du till hans skatteåterbäring.

    Jag äger själv vårt gemensamma boende och skulle inte komma på tanken att be min man bidra till renoveringskostnader.

  • Tue 23 Feb 2021 07:41
    #9

    Normalt sett kan man stå två på lån. Då fungerar det bra med halvtid.

    Dvs ni söker lån tillsammans för hela huset. Du står som hälftenägare av huset och lånen. Sen har ni ett privat avtal som säger att du är skyldig honom en viss mängd pengar om ni separerar som motsvarar den överpeng som han gick in med. Säkerheten är huset ni bor i.

    Se till att det finns ett slutdatum på det privata avtalet. Ju längre tiden går desto mindre rätt har han till att få tillbaka dom pengarna. (anser jag)

    Får du inte igenom detta så tycker jag att du ska lämna honom. Du är livegen så länge du bor kvar där utan att vara delägare i boendet. Och som du säger, varför i hela friden ska du betala en krona för att renovera? Det kommer att vara en ständig källa till gräl.

  • Jonnyn­ilsson
    Tue 23 Feb 2021 08:00
    #10

    I det här fallet skal du nog se dig som en hyresgäst!

    En modell som jag vet bekanta använt sig av i liknande situation är att räkna ut vad man skulle ta in i hyra om man hyrde ut huset och utgå ifrån det. Man kan leta efter likande fastigheter på hyresmarknaden för att få en uppfattning.

    Varför då?
    Jo! Om du hyr ditt boende (till exempel en lägenhet) betalar du fastighetsbolagets amorteringar och räntor plus underhållskostnader och driftskostnader för värme och vatten. El brukar vara eget abonnemang och tillkommer.

    Du skall alltså vara med och dela på hela kostnaden. Annat vore konstigt.

    Eventuella förbättringar och inventeringar i fastigheten skall fastighetsägaren så för. Du skall inte betala för fasta installationer och inventarier som ingår i fastigheten.

    Nu tar jag inte hänsyn till betalningsförmåga. Det är en helt annan fråga.

Svar på tråden Min sambo får mig att känna krav