• Tue 23 Feb 2021 06:41
    865 visningar
    13 svar
    13
    865

    Missnöjd bebis

    Jag är en nybliven förstagångsmamma som har en dotter på 5,5 vecka. Har i princip noll erfarenheter av spädbarn/bebis. Min lilla tjej känns konstant missnöjd med något 80 procent av hennes vakna tid, ligger och gnäller/viftar/spänner sig/sprattlar argt/på vippen att börja gråta osv osv. Ska det vara såhär?! Blir otrolig att ngt är allvarligt fel. Hon tar nappen ibland å tillochmed då suger hon typ argt på den.

    Ngn som kan dela med sig med erfarenheter eller bara hjälpa mig att konstatera att det är så här det kan vara

  • Svar på tråden Missnöjd bebis
  • Tue 23 Feb 2021 07:35
    #1

    Det låter som att något gör henne frustrerad. Och det är jättesvårt att säga vad. Alla bebisar är olika och saker och ting går i perioder. Det kommer du märka! Plötsligt är det något som händer och som funkar jättebra och du tänker efter ett par dagar - wow, okej då är det så här nu. Och sen en vecka senare - nähe, så var det INTE.

    Man får liksom köra uteslutningsmetoden litegrann... är hon hungrig? Behöver ny blöja? Fryser eller är varm? Många små kan ha problem med luft som behöver komma ut så kanske kan du googla fram hur du kan stryka henne över magen eller hålla henne för att hjälpa till. Och många vill bara vara nära, min yngsta skulle bli buren konstant och skrek om man la ner honom så jag försökte med sjal. Ibland gick det bra, ibland inte. Man får turas om med pappa/partner om sådan finns.

    Ni håller ju på att lära känna varandra också. Du är ny förälder och hon är ny i den här världen. Det är inte lätt alltid. Men ni fixar det!

  • Gameof­throne­s
    Tue 23 Feb 2021 09:26
    #2

    Hon låter frustrerad, på nånting, sålänge hon blir bytt på blöjan regelbundet, så länge hon får mat, stimulans, av gosa, prata lyssna på ljudböcker, läsa sagor själv, bara få höra ljud ifrån nån eller nånting. När hon suger så intensivt på nappen så tror jag att hon tar den för man inte förstår situationen.

    Att ta nappen ibland det är väl bra och inte vara "beroende av nappen " Ge inte nappen förrän hon vill ha den på riktigt. Ta promenader, lägg henne på golvet med filt eller med stimulans grejer som hänger. (kommer inte ihåg vad det heter) Det va så längesen jag hade småbarn. 

  • Tue 23 Feb 2021 09:54
    #3

    En liten bäbis som suger argt på nappen är ett extremt hungrigt barn... Du behöver läsa på och lära dig tolka hennes signaler

  • Anonym (7v bebis)
    Tue 23 Feb 2021 09:59
    #4
    +1

    Hej. Har en 7v bebis. Mitt tredje. Av erfarenhet vet jag att de tecknen du beskriver tyder på att bebisen är hungrig eller har ont i magen. När de spänner sig så huvudet lutat bakåt så att säga då är det oftast gaser i magen. Sök på magmassage på bebis. Pröva det o mata oftare. Min 7v äter hela tiden och mina andra två var likadana.. först när de var över 3mån kom vi in i rutiner att äta med några h mellanrum. Fram tills dess kunde de snutta o äta från o till hela tiden.

    Hoppas det löser sig för dig. Om bebis inte är hungrig kanske den bara vill vara i famnen hela tiden. Närhet är viktigt oxå. Köp en bärsele är ett tips..

  • Gameof­throne­s
    Tue 23 Feb 2021 10:00
    #5
    Lilant skrev 2021-02-23 09:54:21 följande:

    En liten bäbis som suger argt på nappen är ett extremt hungrigt barn... Du behöver läsa på och lära dig tolka hennes signaler


    Jaa, du har rätt! Fick en glödlampa ovanför huvudet! 
  • Gameof­throne­s
    Tue 23 Feb 2021 10:04
    #6

    Förstår att det är svårt med nya saker och graviditeten sen kommer det en baby.

    Jag fick en aha. Som jag inte har tänkt på.

    Bebis med en sådan sugreflex, är hungrig. Inlägget ovanför mig har rätt. 

    Du måste lära dig lyssna på barnets signaler, det är skillnader på deras läten. Man vet bara. Känner du ingen som har barn eller i samma årskull som ditt barn ni kan väl träffas gå på promenader? Ge varandra stöd?

  • Tue 23 Feb 2021 10:21
    #7
    Gameofthrones skrev 2021-02-23 10:04:54 följande:

    Förstår att det är svårt med nya saker och graviditeten sen kommer det en baby.

    Jag fick en aha. Som jag inte har tänkt på.

    Bebis med en sådan sugreflex, är hungrig. Inlägget ovanför mig har rätt. 

    Du måste lära dig lyssna på barnets signaler, det är skillnader på deras läten. Man vet bara. Känner du ingen som har barn eller i samma årskull som ditt barn ni kan väl träffas gå på promenader? Ge varandra stöd?


    Dessvärre klent med folk i bekantskapen som har barn, coronan gör ju dessutom att vi varken har öppen förskola eller föräldrargrupp. Ska verkligen lära mig att tolka hennes signaler. Jag ammar henne, dessutom rätt ofta... Undrar om det är mjölken som inte räcker till. Ammar minst varannan timme, ibland mer. Nattetid inte lika ofta. Hon går upp i vikt som hon ska dock.
  • Tue 23 Feb 2021 10:24
    #8
    Anonym (7v bebis) skrev 2021-02-23 09:59:24 följande:

    Hej. Har en 7v bebis. Mitt tredje. Av erfarenhet vet jag att de tecknen du beskriver tyder på att bebisen är hungrig eller har ont i magen. När de spänner sig så huvudet lutat bakåt så att säga då är det oftast gaser i magen. Sök på magmassage på bebis. Pröva det o mata oftare. Min 7v äter hela tiden och mina andra två var likadana.. först när de var över 3mån kom vi in i rutiner att äta med några h mellanrum. Fram tills dess kunde de snutta o äta från o till hela tiden.

    Hoppas det löser sig för dig. Om bebis inte är hungrig kanske den bara vill vara i famnen hela tiden. Närhet är viktigt oxå. Köp en bärsele är ett tips..


    Gameofthrones skrev 2021-02-23 10:00:05 följande:

    Jaa, du har rätt! Fick en glödlampa ovanför huvudet! 


    Har köpt bärsele och där är hon väldigt lugn faktiskt. Jag får mata på ännu mera tolkar jag Det som efter att ha läst alla svar. Tack ????
  • Tue 23 Feb 2021 10:28
    #9
    Pennansmamma skrev 2021-02-23 10:24:29 följande:

    Har köpt bärsele och där är hon väldigt lugn faktiskt. Jag får mata på ännu mera tolkar jag Det som efter att ha läst alla svar. Tack ????


    Du får komplettera med flaska :) jag slutade amma helt då min mjölk inte räckte:) eller slutade amma för mat iallefall ammade för närhet, mjölken är inte det viktiga med amning utan närheten :)
  • Gameof­throne­s
    Tue 23 Feb 2021 10:42
    #10
    Pennansmamma skrev 2021-02-23 10:21:44 följande:
    Dessvärre klent med folk i bekantskapen som har barn, coronan gör ju dessutom att vi varken har öppen förskola eller föräldrargrupp. Ska verkligen lära mig att tolka hennes signaler. Jag ammar henne, dessutom rätt ofta... Undrar om det är mjölken som inte räcker till. Ammar minst varannan timme, ibland mer. Nattetid inte lika ofta. Hon går upp i vikt som hon ska dock.
    Jo, jag vet Coronan ställer till det, tänkte bara om det va nån som ville ha bebispromenader eller om du hade nån som du kände som har barn. 

    Det är svårt. försök ha en rutin på morgonen om barnet vill vakna till innan mat eller på en gång, sen provar du efter 3 timmar? Så man får in en rutin? Under den tiden så lär ni er känna varandra. Och du hör skillnaden på hennes läten och ser. 
  • Tue 23 Feb 2021 11:09
    #11
    Pennansmamma skrev 2021-02-23 10:21:44 följande:

    Dessvärre klent med folk i bekantskapen som har barn, coronan gör ju dessutom att vi varken har öppen förskola eller föräldrargrupp. Ska verkligen lära mig att tolka hennes signaler. Jag ammar henne, dessutom rätt ofta... Undrar om det är mjölken som inte räcker till. Ammar minst varannan timme, ibland mer. Nattetid inte lika ofta. Hon går upp i vikt som hon ska dock.


    Så små barn har faser när de verkar vilja äta hela tiden. Det är oftast inte för att mamman har för dåligt med mjölk, utan de "lägger in en beställning" på ökad produktion inför framtiden. Så slå dig ner med ett stort glas vatten och en bra tv-serie och amma, amma, amma. Om man känner sig som en urvriden trasa och bara inte orkar mer, så är det inte fel att komplettera med en flaska då och då, men det kan vara kontraproduktivt att ge flaska för att man tror att barnet inte är mätt.
  • Anonym (Q)
    Tue 23 Feb 2021 11:11
    #12

    Det låter antingen som att hon är hungrig eller att hon har ont i magen. Jag har själv en son på 6 veckor och han reagerar sådär när han har en prutt/bajs på gång. Jag hjälper honom genom;

    Magmassage

    Pysventil

    Sempers magdroppar

    Att sitta och studsa på pilatesbollen

    Amning

    Skulle säga att det som hjälper mest är pysventilen och pilatesbollen. Eftersom att man ska göra magmassagen när den lille är lugn så är det något man gör i förebyggande syfte, alltså inte när han/hon är upprörd/har ont. Pilatesbollen är hands down det som funkar bäst när min son är upprörd. Det och att liggamma.

    Om du behöver råd och hjälp med amningen så rekommenderar jag amningshjälpens grupp på Facebook.

    Jag hoppas det löser sig för dig. Lycka till!

  • Tue 23 Feb 2021 13:02
    #13
    +1

    Amma oftare, parkera dig i soffan helt enkelt.  Byt d-vitamin till de man har i kylen- kan man få på bvc. Och som q här ovan säger- gå gärna med i Amningshjälpen p F.B.

Svar på tråden Missnöjd bebis