• Anonym (Mamma­)
    Tue 23 Feb 2021 09:18
    1921 visningar
    55 svar
    55
    1921

    Får min dotter sova över hos hans nya helt själv?

    Hej

    Jag måste få hjälp med detta och vänder mig hit för att se om någon kan svara på min fråga.

    Min dotter är 6 år gammal. Får hin utan varken min vetskap eller mitt godkännande sova över hos hans nya tjej?

    Han sover inte där utan är hemma med de andra barnen.

    Också våra gemensamma.

    Hon har barn och han menar att de leker tillsammans. Dock tycker jag att vår dotter påverkas av deras språkbruk och den mamman har tidigare spelat in min ena dotter utan hennes vetskap för att få reda på saker.

    Jag varken vill eller tycker att hon ska sova där ensam.

    Min fråga är... Har jag rätt att kräva detta? Eller får han bestämma detta utan mitt godkännande?

    Skulle själv aldrig låta våra barn sova över hos någon jag träffade och dessutom helt ensam.

    Ber om er hjälp för jag har letat överallt.

    Hittar en del men väldigt diffust.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Får min dotter sova över hos hans nya helt själv?
  • Tue 23 Feb 2021 09:21
    #1

    Han väljer väl barnvakt när han har barnen, men är du på riktigt orolig gör du en anmälan till socialen. Tror dock inte "språkbruket förändras" är något som kommer ses helt allvarligt på...

  • Tue 23 Feb 2021 09:29
    #2

    Har han dottern på sin tid så är det han som avgör om han anser att det är en bra planering att göra så.

  • Anonym (föräl­der)
    Tue 23 Feb 2021 09:35
    #3

    Om ni har delat vårdnad har han rätt att välja barnvakt på sin tid.
    Skulle barnvakten på något sätt vara olämplig, t ex använda droger, vara full, våld, stora bråk osv anmäler du det till soc.

  • Tue 23 Feb 2021 09:36
    #4

    Tja, ni bestämmer på er egen tid med barnet, och så länge barnet inte far illa så nej, det är inget jag tror du att du kan motsätta dig.

    Även om du inte känner hans nya så gör han och dottern det verkar det som.

    Hur länge har de varit tillsammans?

    Självklart inte bra om hon spelar in barnet utan vetskap, men jättesvårt att säga mer om det utan mer info.

  • Tue 23 Feb 2021 09:43
    #5

    Ja, det är klart hon får. Menar du att du brukar inhämta pappans tillåtelse om du vill låta dottern övernatta hos en kompis eller en av dina släktingar?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 09:58
    #6

    Mamman är tidigare gift med en som suttit i fängelse pga narkotikabrott.

    Hon har spelat in ett av mina barn utan hens vetskap.

    Anledningen är att jag är rädd om min dotter och känner en otrygghet när hon är där ensam.

  • Anonym (mmm)
    Tue 23 Feb 2021 10:00
    #7
    +1
    Anonym (Mamma) skrev 2021-02-23 09:58:09 följande:

    Mamman är tidigare gift med en som suttit i fängelse pga narkotikabrott.

    Hon har spelat in ett av mina barn utan hens vetskap.

    Anledningen är att jag är rädd om min dotter och känner en otrygghet när hon är där ensam.


    Du kan ringa Soc och rådfråga dem om de anser att du borde göra en orosanmälan. Du kan ringa anonymt om du inte är redo att säga vem det gäller. 

    I  sak har du ingen "rätt" att styra över vad som sker när barnen är hos sin pappa. Är det olämpligt att de är där kanske du behöver en advokat och gå till rätten med ärendet. 
  • Anonym (.)
    Tue 23 Feb 2021 10:06
    #8

    Självklart får hon sova där. När barnen är hos dig bestämmer du, när barnen är hos den andra föräldern bestämmer han. Varför verkar detta grundläggande faktum vara så svårt att förstå för många separerade föräldrar?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 10:13
    #9
    Anonym (.) skrev 2021-02-23 10:06:08 följande:

    Självklart får hon sova där. När barnen är hos dig bestämmer du, när barnen är hos den andra föräldern bestämmer han. Varför verkar detta grundläggande faktum vara så svårt att förstå för många separerade föräldrar?


    Kanske för att jag bryr mig om mina barn oavsett om vi är skilda eller inte. Det är ju omständigheterna som gör att jag frågar.

    Hade där inte varit några konstigheter så hade jag ju inte ställt frågan. Då hade hon kunnat sova där. Mina andra barn tycker inte om henne men får välja själva.

    Givetvis får de sova över hos en som inte har ett behov att komma åt mig via mina barn. Som bryr sig om mina barn av rätt anledningar.
  • Anonym (föräl­der)
    Tue 23 Feb 2021 10:14
    #10
    Anonym (Mamma) skrev 2021-02-23 09:58:09 följande:

    Mamman är tidigare gift med en som suttit i fängelse pga narkotikabrott.

    Hon har spelat in ett av mina barn utan hens vetskap.

    Anledningen är att jag är rädd om min dotter och känner en otrygghet när hon är där ensam.


    Vad tycker dottern då? Känner hon sig otrygg hemma hos pappans nya flickvän?
    eller är det som ditt ex skriver att hon leker och är kompis med hennes barn?
    Att hon har varit gift med en som varit kriminell är ju inget som behöver vara något som påverkar hennes liv nu, hon är ju skild ifrån den mannen eller tror du att hon också håller på med droger?
    Litar du inte på att ditt ex kan avgöra om hans nya flickvän med barn kan vara dåliga för ditt barn?
    Om du inte litar på ditt ex eller hans nya är det anmälning som gäller, du kan inte förbjuda dottern att vara där om han också har vårdnaden.
    Varför spelade hon inte din dotter och i vilket sammanhang?
    Spelade hon sina barn eller något annat och er dotter kom med eller var det specifikt din dotter hon spelade in, vad var syftet?

    Varför sov hon över själv hos exets flickvän om han var hemma med era andra barn? var det inte för att dottern ville leka med hennes barn? 
Svar på tråden Får min dotter sova över hos hans nya helt själv?