• Anonym (Ledse­n & missly­ckad)
    Tue 23 Feb 2021 10:46
    1021 visningar
    19 svar
    19
    1021

    Kan inte få barn=bråka med sin partner?

    Jag och min sambo försöker bli gravida. Efter 2 års misslyckande sökte vi oss till en klinik och påbörjade en fertilitetsutredning som visade att jag har kommit in ett för tidigt klimakterie (kul, är 34 år). IVF funkade inte som alternativ då mina ägg inte svarade på hormonbehandlingen. Vi var nyss på ett informationsmöte gällande äggdonation. Min sambo lyfte frågan om vi kunde använda oss av en privat donator, alltså en vän. Jag blev förvånad men också nyfiken vem han hade i tankarna och dum nog så frågade jag efter mötet. Han tvekade inte en sekund utan drog upp en av mina bästa vänner. Jag kunde inte låta bli att känna det som ett hugg i bröstet. Jag upprepade kompisens namn med ett frågetecken och han svarade "ja, eller *namn*. Jag kan inte få barn och han tvekar inte på att skaffa barn med mina bästa vänner (verkar ju t o m ha en lista på vänner med bra genpoolet). Jag blev ledsen och han tyckte det var konstigt, ett sätt att få barn, veta generna och även hjälpa henne att få ett barn. I min värld blir det ju som att han vill ha barn med henne. Han i sin tur blev arg på mig och kände sig anklagad för att gå runt i otrohettankar och som det är när man är arg säger man dumma saker. Han sa att jag inte är redo att bli mamma och att han kanske borde flytta.

    Nu sitter jag framför datorn hemma och ska jobba men kan inte sluta gråta. Ska det inte va kul att skaffa barn? Hur blev det så här? Hur tar man sig igenom dom relationsproblem som uppstår i samband med att man inte kan få barn?

  • Svar på tråden Kan inte få barn=bråka med sin partner?
  • Anonym (Lina)
    Tue 23 Feb 2021 10:52
    #1

    Har ni inte blivit erbjudna kurator eller psykolog-kontakt via er klinik? Det är det första ni borde göra, eller gå via familjerådgivning i er hemkommun. 

    Jag hade inte heller blivit glad om min sambo så enkelt hade kunnat slänga ur sig namn på potentiella äggdonatorer, jag förstår att du är ledsen.
    Men tidigare var det i alla fall så (kanske fortfarande) att om man kunde bidra med en donator in i systemet så kunde det ge förtur. Dvs om ni kan bidra till att en ny äggdonator tar sig an ett uppdrag att donera så kan ni få fördelar av det. Sen ska inte den donatorns ägg gå till er (inget måste) men det kanske ni kan kolla upp. Om det är så att ni har bekanta som är villiga att donera givetvis, det kommer också med stort ansvar.

    Barnlängtan och fertilitet är jobbigt och väcker alla möjliga känslor. Men se till att få stöd för det finns!

  • Anonym (Ledse­n & missly­ckad) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 10:53
    #2

    Dessutom så är båda dessa vänner som han nämnde jämnåriga och singlar. Han tänkte säkert att han gör alla en tjänst. Smickrar mina vänner och samtidigt ger dom möjlighet till barn. Men inte nog med att det sårar mig så blir det ju även en käftsmäll för dom att dom är ensamma och barnlösa. Hur kan han tänka så här???

    Jag försökte vända på steken och fråga hur han skulle känna om det var fel på hans spermier och han inte kunde få barn och jag drog upp en lista på hans killkompisar som skulle funka som spermadonatorer. Han sa att kunde han inte få barn skulle han gladeligen låta sina vänner donera. Urk! Kan han verkligen inte förstå att detta gör ont i hela mig?

  • Anonym (Z)
    Tue 23 Feb 2021 10:59
    #3
    Anonym (Ledsen & misslyckad) skrev 2021-02-23 10:46:31 följande:

    Jag och min sambo försöker bli gravida. Efter 2 års misslyckande sökte vi oss till en klinik och påbörjade en fertilitetsutredning som visade att jag har kommit in ett för tidigt klimakterie (kul, är 34 år). IVF funkade inte som alternativ då mina ägg inte svarade på hormonbehandlingen. Vi var nyss på ett informationsmöte gällande äggdonation. Min sambo lyfte frågan om vi kunde använda oss av en privat donator, alltså en vän. Jag blev förvånad men också nyfiken vem han hade i tankarna och dum nog så frågade jag efter mötet. Han tvekade inte en sekund utan drog upp en av mina bästa vänner. Jag kunde inte låta bli att känna det som ett hugg i bröstet. Jag upprepade kompisens namn med ett frågetecken och han svarade "ja, eller *namn*. Jag kan inte få barn och han tvekar inte på att skaffa barn med mina bästa vänner (verkar ju t o m ha en lista på vänner med bra genpoolet). Jag blev ledsen och han tyckte det var konstigt, ett sätt att få barn, veta generna och även hjälpa henne att få ett barn. I min värld blir det ju som att han vill ha barn med henne. Han i sin tur blev arg på mig och kände sig anklagad för att gå runt i otrohettankar och som det är när man är arg säger man dumma saker. Han sa att jag inte är redo att bli mamma och att han kanske borde flytta.

    Nu sitter jag framför datorn hemma och ska jobba men kan inte sluta gråta. Ska det inte va kul att skaffa barn? Hur blev det så här? Hur tar man sig igenom dom relationsproblem som uppstår i samband med att man inte kan få barn?


    menar han att du skulle bära graviditeten? Med hennes ägg o hans spermie? Inte hon antar jag? Vadå känna till generna? Det gör man ju ändå vid en donation. Onödigt att dra in nära vänner i något såhär då blir det ju väldigt känsligt som om han aktivt slår på en öm tå så du mår dåligt.. tråkigt tycker jag. bättre att ha en annan donator isf där man ändå får reda på donatorn. Finns flera kvinnliga donatorer i Estland, Lettland, Finland osv vet inte om det finns inrikes? Hade tagit det väldigt personligt men det kanske bara är jag. Känner ju inte honom.

    Min man erbjöd sig dock att sälja sin sperma till min närmsta vän som förvägras barn utav sin man (sa det till mig inte direkt till henne). Tog det dock inte personligt då men väldigt konstig sak att säga och frågade hur han tänkte.
  • Anonym (Z)
    Tue 23 Feb 2021 10:59
    #4
    Anonym (Ledsen & misslyckad) skrev 2021-02-23 10:46:31 följande:

    Jag och min sambo försöker bli gravida. Efter 2 års misslyckande sökte vi oss till en klinik och påbörjade en fertilitetsutredning som visade att jag har kommit in ett för tidigt klimakterie (kul, är 34 år). IVF funkade inte som alternativ då mina ägg inte svarade på hormonbehandlingen. Vi var nyss på ett informationsmöte gällande äggdonation. Min sambo lyfte frågan om vi kunde använda oss av en privat donator, alltså en vän. Jag blev förvånad men också nyfiken vem han hade i tankarna och dum nog så frågade jag efter mötet. Han tvekade inte en sekund utan drog upp en av mina bästa vänner. Jag kunde inte låta bli att känna det som ett hugg i bröstet. Jag upprepade kompisens namn med ett frågetecken och han svarade "ja, eller *namn*. Jag kan inte få barn och han tvekar inte på att skaffa barn med mina bästa vänner (verkar ju t o m ha en lista på vänner med bra genpoolet). Jag blev ledsen och han tyckte det var konstigt, ett sätt att få barn, veta generna och även hjälpa henne att få ett barn. I min värld blir det ju som att han vill ha barn med henne. Han i sin tur blev arg på mig och kände sig anklagad för att gå runt i otrohettankar och som det är när man är arg säger man dumma saker. Han sa att jag inte är redo att bli mamma och att han kanske borde flytta.

    Nu sitter jag framför datorn hemma och ska jobba men kan inte sluta gråta. Ska det inte va kul att skaffa barn? Hur blev det så här? Hur tar man sig igenom dom relationsproblem som uppstår i samband med att man inte kan få barn?


    menar han att du skulle bära graviditeten? Med hennes ägg o hans spermie? Inte hon antar jag? Vadå känna till generna? Det gör man ju ändå vid en donation. Onödigt att dra in nära vänner i något såhär då blir det ju väldigt känsligt som om han aktivt slår på en öm tå så du mår dåligt.. tråkigt tycker jag. bättre att ha en annan donator isf där man ändå får reda på donatorn. Finns flera kvinnliga donatorer i Estland, Lettland, Finland osv vet inte om det finns inrikes? Hade tagit det väldigt personligt men det kanske bara är jag. Känner ju inte honom.

    Min man erbjöd sig dock att sälja sin sperma till min närmsta vän som förvägras barn utav sin man (sa det till mig inte direkt till henne). Tog det dock inte personligt då men väldigt konstig sak att säga och frågade hur han tänkte.
  • Anonym (Z)
    Tue 23 Feb 2021 11:01
    #5
    Anonym (Ledsen & misslyckad) skrev 2021-02-23 10:53:41 följande:

    Dessutom så är båda dessa vänner som han nämnde jämnåriga och singlar. Han tänkte säkert att han gör alla en tjänst. Smickrar mina vänner och samtidigt ger dom möjlighet till barn. Men inte nog med att det sårar mig så blir det ju även en käftsmäll för dom att dom är ensamma och barnlösa. Hur kan han tänka så här???

    Jag försökte vända på steken och fråga hur han skulle känna om det var fel på hans spermier och han inte kunde få barn och jag drog upp en lista på hans killkompisar som skulle funka som spermadonatorer. Han sa att kunde han inte få barn skulle han gladeligen låta sina vänner donera. Urk! Kan han verkligen inte förstå att detta gör ont i hela mig?


    Men vad menar han med att hon också får möjlighet till barn? Då innebär ju det att han menar att hon skulle ha vårdnad om det också?
  • Anonym (Lina)
    Tue 23 Feb 2021 11:13
    #6
    Anonym (Z) skrev 2021-02-23 11:01:24 följande:
    Men vad menar han med att hon också får möjlighet till barn? Då innebär ju det att han menar att hon skulle ha vårdnad om det också?
    Där har han verkligen otur när han tänker. Din kompis (TS) blir ju inte mamma för att hon skulle donera ägg. Oavsett om hon donerar till er, vilket jag verkligen inte rekommenderar, eller till någon annan helt okänd mottagare.
  • Anonym (A)
    Tue 23 Feb 2021 11:25
    #7
    Anonym (Z) skrev 2021-02-23 11:01:24 följande:
    Men vad menar han med att hon också får möjlighet till barn? Då innebär ju det att han menar att hon skulle ha vårdnad om det också?
    Anonym (Lina) skrev 2021-02-23 11:13:56 följande:
    Där har han verkligen otur när han tänker. Din kompis (TS) blir ju inte mamma för att hon skulle donera ägg. Oavsett om hon donerar till er, vilket jag verkligen inte rekommenderar, eller till någon annan helt okänd mottagare.
    Nu vet vi inte om han tänkte så, eftersom TS skriver:


    Han tänkte säkert att han gör alla en tjänst. Smickrar mina vänner och samtidigt ger dom möjlighet till barn.

    Dvs, TS tror att det var så han tänkte...Själv har jag svårt att tro att han tänkte så, eftersom det inte är så det fungerar, vilket han också borde veta. Däremot är TS uppriv en och ledsen och tänker nog en del inte så smickrande saker om sin man just nu.
  • Anonym (oooo)
    Tue 23 Feb 2021 11:31
    #8

    Låter för mig som att du, TS blev så upprörd att du inte frågat honom hur han faktiskt menade. Han kanske tänkte att du skulle bli gladare av att det är en känd donator, än att ni skulle få okända ägg, så att säga? För dig kanske det skulle kännas bättre med en donator ni inte känner. Vem vet hur folk tänker? 

    Din TS låter som om du ser för dig att han skulle ha sex med en av dina vänner, men det handlar väl om att hon i så fall donerar ägg och att detta sen befruktas i labbet och placeras i dig? Eller? 

  • Tue 23 Feb 2021 11:37
    #9

    Fan vad knäppt. Bara för att han föreslår en donator. Det är ju DIG han försöker skaffa barn med, inte donatorn. Skärp dig. Sen om det är en bra ide att skaffa en donator som finns i bekantskapskretsen är ju en annan fråga. Jag känner de där det funkat alldeles utmärkt.

    I ert fall tänker jag att det är en dålig ide. Du skulle inte fixa att ha er donator i bekantskapskretsen.

  • Anonym (Z)
    Tue 23 Feb 2021 11:47
    #10
    Anonym (A) skrev 2021-02-23 11:25:36 följande:

    Nu vet vi inte om han tänkte så, eftersom TS skriver:

    Han tänkte säkert att han gör alla en tjänst. Smickrar mina vänner och samtidigt ger dom möjlighet till barn.

    Dvs, TS tror att det var så han tänkte...Själv har jag svårt att tro att han tänkte så, eftersom det inte är så det fungerar, vilket han också borde veta. Däremot är TS uppriv en och ledsen och tänker nog en del inte så smickrande saker om sin man just nu.


    Aha ja sorry förlåt läste snabbt... mm :/ nej tror inte heller han tänkte så.
  • Anonym (Lydia­)
    Tue 23 Feb 2021 11:59
    #11
    Anonym (Ledsen & misslyckad) skrev 2021-02-23 10:53:41 följande:

    Dessutom så är båda dessa vänner som han nämnde jämnåriga och singlar. Han tänkte säkert att han gör alla en tjänst. Smickrar mina vänner och samtidigt ger dom möjlighet till barn. Men inte nog med att det sårar mig så blir det ju även en käftsmäll för dom att dom är ensamma och barnlösa. Hur kan han tänka så här???

    Jag försökte vända på steken och fråga hur han skulle känna om det var fel på hans spermier och han inte kunde få barn och jag drog upp en lista på hans killkompisar som skulle funka som spermadonatorer. Han sa att kunde han inte få barn skulle han gladeligen låta sina vänner donera. Urk! Kan han verkligen inte förstå att detta gör ont i hela mig?


    Förstår att det känns konstigt! Det är ju inte heller säkert att man VILL ha ett barn "med bästa tjejkompisen". Menar han då att ni tre skulle turas om att ha barnet, eller? 
  • Anonym (Okäns­ligt)
    Tue 23 Feb 2021 13:51
    #12
    +1

    Förstår verkligen att det är en känslig fråga! Om ni väljer en nära vän till dig så kan det skapa många jobbiga tankar och situationer. Både för dig och vännen.

    Det är ju du och din man som ska skaffa barn ihop, inte din man och din väninna. Ni kommer ju alltid vara medvetna om att det är "hennes" barn och man kan ju se likheter och så. Kan kännas olustigt för dig, betydligt värre än om din man skulle ha sex med vännen- då har de ju ett barn tillsammans även om du är vårdnadshavare. Och för henne måste det va jobbigt att se barnet växa upp och veta att det är "hennes" men att hon inte har nån rätt till det.

    Givetvis underlättar det på alla plan att det är en donator som ni inte känner. Blir mer på lika villkor för er då. Bara att inte kunna få biologiska barn är väl en sorg för dig antar jag, att då han smäller till med att peka ut en kompis till dig är okänsligt av honom.

  • Anonym
    Tue 23 Feb 2021 22:37
    #13

    Det var väldigt omoget och okänsligt att föreslå något så korkat
    Och sedan ha mage att påstå att du inte är mogen att bli mamma...

  • Tue 23 Feb 2021 23:13
    #14
    +1

    Fast..... var detta verkligen så illa egentligen? Du är ledsen, fertilitetsproblem har lokaliserats till dig och får dig att känna misstro till dig själv. Kan det inte vara så att det är mycket jobbiga känslor nu som får dig att överreagera? Det kanske är så simpelt att din kille försöker hitta en lösning till problemet, en praktiskt lösning där ni använder er av någon ni känner och är trygg med, någon som ni tycker om som person och med bra egenskaper? Det kan ju helt enkelt vara så att han ser det mer fördelaktigt att ha kännedom om en person än att välja någon helt okänd.

    För såhär tycker jag oftast det är. Att män ofta går in för att praktiskt lösa ett problem och inte riktigt tänker kring till vilka känslor det kan medföra.

    Bråka inte nu... sök stöd i varandra denna jobbiga tid. Kämpa och var varandras trygga famn. Du vill inte att donator är någon du känner, och då blir det heller inte så. Punkt. Då får ni finns en annan lösning.

    Och våga be om kurratorstöd och dylikt för detta måste vara fruktansvärt kämpigt för er.

  • Anonym (Sara)
    Wed 24 Feb 2021 06:54
    #15

    Det var otroligt klumpigt sagt av din man, jag fattar inte hur han kan tänka som han gjorde och sedan anklaga dig för att inte vilja bli mamma och hota att flytta ut. Jättekorkat. Vilken vuxen person som helst förstår ju hur fel hans förslag är på alla plan. 

    Men du får nog tänka på att han försöker föra fram en praktisk lösning, som han inte hade tänkt igenom för fem öre. Och att han blev arg när han började förstå hur han gjorde bort sig med förslaget. 

    Du får bara förlåta honom detta när allt lugnat ner sig och gå vidare med anonym donator. Det var väl första gången han tänkte på donerade ägg och han reagerade på ett omoget sätt. När jag var barn/tonåring hade jag kunnat tänka som din man och det beror väl bara på att man inte funderat i såna banor förr och inte kan applicera tankarna på verkligheten. 

  • Anonym (Kiwi)
    Wed 24 Feb 2021 16:41
    #16

    Jag förstår faktiskt inte varför du blev så upprörd. Han är uppenbarligen lika angelägen som du om att få barn. Varför är du inte glad åt att han är engagerad och funderar på alternativ? Han behöver ju inte ligga med din vän för att hon ska donera ägg? Men det var onödigt av honom att säga att du inte är mogen att bli mamma. Du verkar ganska omogen i just detta resonemang, ja, men det har knappast något med din föräldraförmåga överlag att göra.

    Det ni måste diskutera är ju om ni föredrar anonym eller privat donator och huruvida ni kan komma överens där. Ifall någon av er t.ex. inte vill att donatorn ska ha kontakt med barnet, så är ju privat donator ett dåligt alternativ, vare sig donatorn är din vän eller er granne.

    Sedan tycker jag kanske att han borde kolla upp detta med aktuell vän, innan ni pratar mer om det. Att donera ägg är ett stort företag, både fysiskt och psykiskt, och hon kanske inte alls är intresserad. Jag skulle bli hyfsat chockad om mina vänner visade sig ha haft en lång diskussion om huruvida de ville ha mina ägg eller inte, utan att ens fråga mig först.

  • Wed 24 Feb 2021 17:16
    #17

    Jag förstår att du blivit chockad. Känn inte dig dum, det är inget fel på dig eller din reaktion. Din partner borde ha varit känsligare i den här situationen och gått varsamt fram. Du behöver få sörja att du inte kan få biologiska barn först, och nu kommer en ny vändning, inte konstigt att det blir för mycket.

    Låt det gå några dagar och försök att rensa tankarna.

  • Wed 24 Feb 2021 18:04
    #18
    -1
    Anonym skrev 2021-02-23 22:37:53 följande:

    Det var väldigt omoget och okänsligt att föreslå något så korkat

    Och sedan ha mage att påstå att du inte är mogen att bli mamma...


    Varför omoget? Det är ju inte jätteovanligt att man använder en känd donator...
  • Anonym (J)
    Wed 24 Feb 2021 21:12
    #19

    Du överreagerar.

Svar på tråden Kan inte få barn=bråka med sin partner?