• Tue 23 Feb 2021 12:35
    1280 visningar
    48 svar
    -1
    48
    1280

    Hur ser ni feminister på detta?

    Hej folk!

    Jag har gått och tänkt lite och känner att mitt förhållande inte är så jämställt utan mer till frugans fördel.

    Men det hör inte hit :p utan jag är väldigt nyfiken på ni som är "riktiga feminister", sorry for dålig term men menar ni som tror på sann 50/50 i livet.

    Hur ser ni på situationer där det verkligen inte är möjligt för er att utföra en uppgifter i hushållet som ex kräver fysiskstyrka. Tänker ni då "ahapp man's jobb" eller hur kompenserar ni då får de ni inte kan utgöra?

    Ja tänker i ett hushåll är ju de traditionella aktiviteter som sker är

    Städ

    Mat

    Tvätt

    Barn

    Trädgård

    Bil(byta däck/olja osv osv)

    Ekonomin

    Hos mig kände ja att jag drar största lasset så ja införde ansvarsområden

    Ja kör tex tvätt/vik medan frugan ska köra disken

    Hon lagar mat

    Jag tar 90% av alla vabb då ja kan vobb

    Ja minns ej sist hon rörde varken bil eller trädgård.

    Ekonomin är 100% för annars hade vi hamnat på lyxfällan och kronan

    Så till frågan, hur ser ni sanna feminister på att de blir 50/50? Kompenserar ni?

    Å de må va känsligt alla säga sanna feminister men tycker personligen att idag är mer "när de passar oss ska de va 50:50 och när d missgynnar oss ska de va traditionellt" vet att många håller med.

  • Svar på tråden Hur ser ni feminister på detta?
  • Tue 23 Feb 2021 12:41
    #1
    +1

    Jag kommer inte på en enda hushållssyssla jag inte kan utföra pga brist på styrka, till att börja med?

    Däremot är det min sambo (man) som sköter bilarnas mekande. Han jobbar med det, har det som hobby och har tillgång till utrustning. Jag har inte tillgång till hans jobb, kan inte, är inte intresserad och ser det som orimligt att vi båda ska lägga den extra tid och pengar det innebär bara för att. Att "kompensera" för det sker ju automatiskt de 3 dagarna per år det gäller eller hur många det blir. Han är inte hemma så jag sköter barn och hushåll den dagen. Däremot kompenserar det ju inte för övriga dagar, hushållet kräver fortfarande sitt även om bilen behövt underhåll.

  • Gameof­throne­s
    Tue 23 Feb 2021 13:50
    #2
    DBenji skrev 2021-02-23 12:35:06 följande:

    Hej folk!

    Jag har gått och tänkt lite och känner att mitt förhållande inte är så jämställt utan mer till frugans fördel.

    Men det hör inte hit :p utan jag är väldigt nyfiken på ni som är "riktiga feminister", sorry for dålig term men menar ni som tror på sann 50/50 i livet.

    Hur ser ni på situationer där det verkligen inte är möjligt för er att utföra en uppgifter i hushållet som ex kräver fysiskstyrka. Tänker ni då "ahapp man's jobb" eller hur kompenserar ni då får de ni inte kan utgöra?

    Ja tänker i ett hushåll är ju de traditionella aktiviteter som sker är

    Städ

    Mat

    Tvätt

    Barn

    Trädgård

    Bil(byta däck/olja osv osv)

    Ekonomin

    Hos mig kände ja att jag drar största lasset så ja införde ansvarsområden

    Ja kör tex tvätt/vik medan frugan ska köra disken

    Hon lagar mat

    Jag tar 90% av alla vabb då ja kan vobb

    Ja minns ej sist hon rörde varken bil eller trädgård.

    Ekonomin är 100% för annars hade vi hamnat på lyxfällan och kronan

    Så till frågan, hur ser ni sanna feminister på att de blir 50/50? Kompenserar ni?

    Å de må va känsligt alla säga sanna feminister men tycker personligen att idag är mer "när de passar oss ska de va 50:50 och när d missgynnar oss ska de va traditionellt" vet att många håller med.


    Hahahaha,
    den där ständiga frågan om jämställdheten. (suck)

    Jag tycker såhär:

    vill du bli byggjobbare? Kan du jobba och bära lika effektivt som en karl gör=bra lika lön.'
    Alla tunga lyftarbeten =lika lön där med. (jag tror inte att kvinnor orkar göra dessa arbeten lika bra som en karl.

    kontorsjobb = Ja, lika lön. 

    vården = Ja lika lön. 

    Man ska inte ha lika lön när man inte prestera.

    Det är det man strävar efter lika lön som en man. 

    Men jag tycker att ganska ta lön efter erfarenhet, nyexaminiderade, etc. 

    Man ska ha lika lön när man kan jobba.

    Självklart ska man ha bra lön oavsett man /kvinna. Men jag tycker inte att man ska hålla på kräva, kräva en lön när man inte kan utföra sitt arbete. 
    Bortsett från detta så är det inte många som är nöjda med sin lön oavsett med jämställdhet. Utan generellt. Får man löneförhöjning bra då är man nöjd men sen då ? Nä, jag är inte nöjd ändå. 

    Jag har sliter och jobbar nästan 24/7 Jag har lön som jag är nöjd med. Kan försörja min familj, tak över huvudet mat på bordet och kunna köpa resa, köpa Calvin Klein, Versace när jag vill (t ex, det räcker med det jag har, köper när jag behöver. 

    Hemmet är det jag som håller i med räkningar, (både och ) laga mat, städar, Men det är för att jag vill. 

    Han är den som är lekfull, humor är minst allvarlig i familjen och det behövs, barnen älskar honom. Barnen har lagt upp honom högst upp på listan!

    Jag är den som barnen kommer till när dem vill ha go hemlagad mat (barnen älskar vara med mig i köket och fixa middag)

    Så jämnställdhet ska komma sinsemellan när det gäller hemmet. Inget gnäll därefter när man har kommit överens. 
  • Gameof­throne­s
    Tue 23 Feb 2021 13:56
    #3

    Glömde tillägga,

    Jag städar bil och meckar bil såsom min man. =)

    Uppvuxen med mkt testoroner i familjen, tog körkort tidigt, lärde mig mecka under tiden. Kan med dem flesta bilar men Volvo är den som jag kan 100% (skrattar) 

    Min make fixar hemmet så det inte faller i tusen bitar.

    Gillar och vara självständig. 

    När man ska besikta bilen varje år , då drar summan iväg men så fort jag öppnar munnen om min kunskap om bilar. Då har jag prickfri bil! - Helt plötsligt! (den ni verkstadsmekaniker, ni kan nog lura många människor inte mig. )

  • Anonym (jag)
    Tue 23 Feb 2021 15:10
    #4

    Jag har svårt att komma på någon grej som kräver så mycket styrka att jag inte klarar det, men som han klarar själv. Om det är så tungt, t ex flytta en tvättmaskin, då klarar ju inte han det själv heller. Så då hjälps vi såklart åt.

  • Anonym (Cissi­)
    Tue 23 Feb 2021 18:40
    #5
    DBenji skrev 2021-02-23 12:35:06 följande:

    Hur ser ni på situationer där det verkligen inte är möjligt för er att utföra en uppgifter i hushållet som ex kräver fysiskstyrka. Tänker ni då "ahapp man's jobb" eller hur kompenserar ni då får de ni inte kan utgöra?


    Vad tänker du på för uppgifter? Har din fru/sambo någon funktionsnedsättning som hindrar henne från att kånka på barn och lyfta skurhinkar? Många kvinnor lever ju utan en man och klarar det utmärkt.
  • sextio­talist
    Tue 23 Feb 2021 18:47
    #6
    DBenji skrev 2021-02-23 12:35:06 följande:

    Hej folk!

    Jag har gått och tänkt lite och känner att mitt förhållande inte är så jämställt utan mer till frugans fördel.

    Men det hör inte hit :p utan jag är väldigt nyfiken på ni som är "riktiga feminister", sorry for dålig term men menar ni som tror på sann 50/50 i livet.

    Hur ser ni på situationer där det verkligen inte är möjligt för er att utföra en uppgifter i hushållet som ex kräver fysiskstyrka. Tänker ni då "ahapp man's jobb" eller hur kompenserar ni då får de ni inte kan utgöra?

    Ja tänker i ett hushåll är ju de traditionella aktiviteter som sker är

    Städ

    Mat

    Tvätt

    Barn

    Trädgård

    Bil(byta däck/olja osv osv)

    Ekonomin

    Hos mig kände ja att jag drar största lasset så ja införde ansvarsområden

    Ja kör tex tvätt/vik medan frugan ska köra disken

    Hon lagar mat

    Jag tar 90% av alla vabb då ja kan vobb

    Ja minns ej sist hon rörde varken bil eller trädgård.

    Ekonomin är 100% för annars hade vi hamnat på lyxfällan och kronan

    Så till frågan, hur ser ni sanna feminister på att de blir 50/50? Kompenserar ni?

    Å de må va känsligt alla säga sanna feminister men tycker personligen att idag är mer "när de passar oss ska de va 50:50 och när d missgynnar oss ska de va traditionellt" vet att många håller med.


    Det enda som varken jag eller sambon gör är bilsakerna. Det lämnar vi bort.

    Trädgården har varit min grej

    Tvätten tar jag

    Sambon håller ordning under veckorna. Den större städningen tar jag

    Ekonomin sköter jag

    Inga hemmavarande barn

    För övrigt försöker vi göra så lite som möjligt ;)
  • Anonym (mmm)
    Tue 23 Feb 2021 18:48
    #7
    +1
    DBenji skrev 2021-02-23 12:35:06 följande:

    hur ser ni sanna feminister på att de blir 50/50? Kompenserar ni?

    Å de må va känsligt alla säga sanna feminister men tycker personligen att idag är mer "när de passar oss ska de va 50:50 och när d missgynnar oss ska de va traditionellt" vet att många håller med.


    Du skriver otydligt här och var så jag nöjer mig med att kommentera sista stycket i din text. 

    Jag tycker du verkar smått omogen i ditt resonemang. Om nu ni har det så som du beskriver, att du gör mer än 50%, så betyder inte det att "när det passar oss" är någon slags norm bland kvinnor. 
    Du verkar snarast idiotförklara din fru på vissa punkter också - kanske en bidragande orsak till att det är inte är 50/50 hos er. 
  • Tue 23 Feb 2021 19:26
    #8
    +1
    DBenji skrev 2021-02-23 12:35:06 följande:

    Hej folk!

    Jag har gått och tänkt lite och känner att mitt förhållande inte är så jämställt utan mer till frugans fördel.

    Men det hör inte hit :p utan jag är väldigt nyfiken på ni som är "riktiga feminister", sorry for dålig term men menar ni som tror på sann 50/50 i livet.

    Hur ser ni på situationer där det verkligen inte är möjligt för er att utföra en uppgifter i hushållet som ex kräver fysiskstyrka. Tänker ni då "ahapp man's jobb" eller hur kompenserar ni då får de ni inte kan utgöra?

    Ja tänker i ett hushåll är ju de traditionella aktiviteter som sker är

    Städ

    Mat

    Tvätt

    Barn

    Trädgård

    Bil(byta däck/olja osv osv)

    Ekonomin

    Hos mig kände ja att jag drar största lasset så ja införde ansvarsområden

    Ja kör tex tvätt/vik medan frugan ska köra disken

    Hon lagar mat

    Jag tar 90% av alla vabb då ja kan vobb

    Ja minns ej sist hon rörde varken bil eller trädgård.

    Ekonomin är 100% för annars hade vi hamnat på lyxfällan och kronan

    Så till frågan, hur ser ni sanna feminister på att de blir 50/50? Kompenserar ni?

    Å de må va känsligt alla säga sanna feminister men tycker personligen att idag är mer "när de passar oss ska de va 50:50 och när d missgynnar oss ska de va traditionellt" vet att många håller med.


    Jämställdhet handlar väl inte om att allt ska vara millimeterrättvisa utan att alla i familjen ska göra sin kvot i det gemensamma hemmet. Sen kan alla ha olika ansvarsområden.

    Det som blir skevt är när punktinsatser jämställs med saker som sker kontinuerligt i hemmet. Tex, att byta däck på bilen. Det är min syssla i familjen tex. Detta sker 2 ggr om året och inget jag jämställer med om min man lagar mat varje dag. Likaså har jag städat bilen mer än han men det sker väldigt sällan. Att jämställa det med att städa huset går inte för huset behöver städas löpande.

    Sen finns det mycket mer som ingår i detta: det emotionella arbetet och familjens projektledare.

    Utöver att laga mat, fixa i trädgård, tvätta och diska ska ni ju också väga in:

    Vem:

    - vabbar?

    - planerar och styr upp barnens kalas eller när de går på kalas?

    - vem köper presenter, julklappar och gåvor?

    - vem styr upp present till pedagoger?

    - vem styr upp värdinnegåvan och vem har koll på allas födelsedagar och ser till att mor/svärmor får en blomsterkvast på födelsedagen?

    - vem sorterat ut gamla kläder och kompletterar med nya kläder? Vem märker upp barnens kläder?

    - vem ser till att barnen har rätt ombyte till skola/förskola och ser över deras korgar/hyllor?

    - vem har koll på scheman och läxor

    - vem har koll på enkäter och utvecklingssamtal?

    - vem bokar tid för tandläkare och vaccinering?

    - vem styr upp playdates för barnen?

    - vem kör till aktiviteter?

    - vem styr upp barnens aktiviteter?

    - vem lär barnen dimma och cykla?

    - vem tröstar och tar tempen på alla i familjens mående?

    - vem ringer och stämmer av måendet av de äldre släktingarna nu i dessa tider?

    - vem plockar undan hemma?

    - vem tvättar, stryker och vem viner in kläderna i barnens garderober?

    - vem tvättar sängkläder? Vem köper sängkläder?

    - vem krattar?

    -vem skottar snö?

    - vem vattnar blommor inne och ute?

    - vem returnerar felköp?

    - vem är aktiv på lokala köp/sälj och byt?

    - vem biter glödlampor och batterier i bandvarnare?

    - vem bäddar?

    - vem kammar och flätar hår hos barn med mycket trulsar?

    - vem ser över medici. Och plåsterlådan och vem köper solkräm till familjen?

    Etc etc..

    Det bästa är att det finns jättebra verktyg för att mäta jämställdheten i hemmet och flera appar där man tillsammans sätter poäng på aktiviteter och loggar vad var och en i familjen gör per dag. Sen får man statistik på detta.

    Så gör du mer så kan du enkelt vis en app visa di fru svart på vitt att hon behöver stäpps upp.
  • Anonym (Lisa)
    Tue 23 Feb 2021 19:29
    #9

    Vi delar inte lika på allt, vi gör ungefär lika mycket totalt, men vissa saker gör  bara en av oss. Inte för att någon av oss inte orkar,  utan för att det är så vår fördelning ser ut. 

  • Anonym (Särar­tsfemi­nist)
    Wed 24 Feb 2021 06:21
    #10

    Som särartsfeminist så ser jag det som fullt naturligt att dela upp vissa sysslor. Tex. är män mindre äckelmagade än kvinnor, därför blir allt som rör avlopp, sopor, bajsblöjor, pott-träning och magsjuka mansuppgifter. Nu har vi inte längre blöjbarn och givetvis bytte jag bajsblöjor om han inte var hemma men när bägge var hemma så var det ett "mansjobb" eller "pappajobb".

    Jag har pga. detta inte något emot att vare sig göra avsevärt mer av det vanliga hushållsarbetet eller vara "hemmets projektledare" som många andra kvinnor klagar på. Jag älskar att vara "hemmets projektledare" och enhälligt bestämma över inredning, planering och sådant. Han kan ha synpunkter och önskemål men jag är projektledaren och har alltid sista ordet. Jag tar mer än gärna det ansvaret. Känner mig helt vilsen och får faktiskt ångest när vi har testat med honom som projektledare. 

    Män är bättre på fokuserade arbetsuppgifter och det som innebär tyngre fysiskt belastning pga deras kön. Så skruva ihop Ikea-möbel, rensa ur hår från duschbrunnen eller tunga lyft är mansjobb. Ha "många bollar i luften" och göra fler än en sak samtidigt är något vi är femtioelva gånger bättre på, därför är disk, städ och tvätt simultant något jag gör mest av.   

Svar på tråden Hur ser ni feminister på detta?