• Tue 23 Feb 2021 13:13
    2111 visningar
    15 svar
    15
    2111

    Trött, blek, hålögd, röda strimmor vid ögonen. Orolig

    Vi har börjat bli riktigt oroliga för vår snart treåring de senaste veckorna. Han har i några månader nu varit väldigt blek, hyn är nästan genomskinlig. Han är väldigt tunn, han ligger under det nedersta sträcket på viktkurvan. (Följer dock sin egen kurva)

    På senaste har han fått röda strimmor runt ögonen, är hålögd, röd och blå runt ögonen.

    Han har börjat gnälla otroligt mycket. Alltså gnäll som en bebis.

    Går runt och gör gnälljud, som att det är något hela dagarna. Konstant. Typ som om han känner sig eländig. När vi frågar säger han inget utan vill mest ha närhet.

    Och senaste dagarna har han blivit så trött. Han har inte sovit på dagen sedan han var två år, nu är han plötsligt trött redan 3 h efter han gått upp. Och är i behov av att sova 1-2 ggr på dagen, är väldigt väldigt trött för natten redan vid kl 17.

    Blod i bajset ibland men det kan ju också vara normalt.

    Detta har successivt trappats upp och det är senaste veckan som det eskalerat.

    Vi har idag varit på vårdcentralen och han har fått lämna en hel del blodprover.

    Åkte till barnakuten i lördags men de hänvisade till VC.

    Mjau kan inte vänta, är så orolig!

    Någon som haft liknande med sitt barn? Vad blev domen? Celiaki? Cancer? Brist? Helt frisk?

  • Svar på tråden Trött, blek, hålögd, röda strimmor vid ögonen. Orolig
  • Gameof­throne­s
    Tue 23 Feb 2021 22:35
    #1

    Ingen kan sätta fingret på vad erat barn har..

    Blod i bajs är inte normalt?! - har inte varit med om det till mina 3 barn.

    Har ni varit inne mkt? - sen under Coronan? Det kan vara understimulerande efter ett tag. Frisk luft och vara ute är nyttigt försök gå ut när det är mest ljus ute. Har ni tur ni kan gå till parker gungor osv. Det är ohälsosamt vara inne så luft måste man ha. Många är deprimerande just nu för isoleringen. Men man kan fortfarande ha ett socialt liv. Man får planera mer isåfall.

    Mina barn träffar sina kompisar fortfarande. Inte lika mkt men dem träffas innan pandemin var det varje dag. Nu varann helg typ och ibland vardagar. Jag däremot har kontakt med min telefon, digitala former. Träffar folk som vi känner inte ofta som förr. Men vi gör det. Vi sponsrar våra lokala resturanger. Bara med familjen.

    För att vi inte ska må dåligare, en social kontakt en stund är bra. Sålänge man känner varandra, känner sig trygg med.

    Men reser inte kommer inte och göra det på et bra tag.

    Jag tycker att ni börjar där om ni inte har redan gjort det, vara ute mer, försök träffa ngn annan i ditt barns åldersgrupp.

    Annars bokar du VC. Om du är osäker

  • Wed 24 Feb 2021 00:04
    #2

    Jag tycker att du ska boka in tid på VC. Dessvärre kan de kanske inte heller direkt sätta fingret på det hela. 

    Min son var just så där när han var i 3-årsåldern. I efterhand tror vi att det var en kombination av för lite D-vitamin, för ensidig kost samt att han hela tiden blev allergisk på förskolan (han har en matallergi som de inte skötte korrekt) men vi vet än inte idag vad det var med honom då. Bilderna från den vintern är i alla fall inte roliga att se.


    Stå på er i kontakt med VC. Tjata, tjata och tjata och säg att ni inte känner igen honom alls och visa också bilder på hur han såg ut tidigare. Prova kanske också D-vitamin.

  • Wed 24 Feb 2021 00:06
    #3

    Om ni kan, var hemma så mycket som möjligt från förskolan och gå ut mycket och se vad ert barn orkar och klarar av. Det gjorde susen för oss (vi gick ner i arbetstid och tog ut semester och föräldradagar. Plötsligt en dag framåt våren försvann det och vi vet som sagt än idag inte vad det var med honom då.

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 06:22
    #4

    Vill tillägga att gå till fsk, få en social grund och din barn får träffa sina kompisar. Om ni inte vill ok. Men se till att han får träffa ngn annan i gavs årskull. För få en social stimulans. Det är viktigt mer än ni tror. Prova det först. Men vid mer oroligheter. Ring VC.

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 06:25
    #5

    **i ditt barns årskull ***

  • Wed 24 Feb 2021 08:56
    #6
    Gameofthrones skrev 2021-02-23 22:35:49 följande:

    Ingen kan sätta fingret på vad erat barn har..

    Blod i bajs är inte normalt?! - har inte varit med om det till mina 3 barn.

    Har ni varit inne mkt? - sen under Coronan? Det kan vara understimulerande efter ett tag. Frisk luft och vara ute är nyttigt försök gå ut när det är mest ljus ute. Har ni tur ni kan gå till parker gungor osv. Det är ohälsosamt vara inne så luft måste man ha. Många är deprimerande just nu för isoleringen. Men man kan fortfarande ha ett socialt liv. Man får planera mer isåfall.

    Mina barn träffar sina kompisar fortfarande. Inte lika mkt men dem träffas innan pandemin var det varje dag. Nu varann helg typ och ibland vardagar. Jag däremot har kontakt med min telefon, digitala former. Träffar folk som vi känner inte ofta som förr. Men vi gör det. Vi sponsrar våra lokala resturanger. Bara med familjen.

    För att vi inte ska må dåligare, en social kontakt en stund är bra. Sålänge man känner varandra, känner sig trygg med.

    Men reser inte kommer inte och göra det på et bra tag.

    Jag tycker att ni börjar där om ni inte har redan gjort det, vara ute mer, försök träffa ngn annan i ditt barns åldersgrupp.

    Annars bokar du VC. Om du är osäker


    Vi är ute flera h varje dag och leker. Han är bara 2 år och 10 månader så ?nära vänner? har han inte direkt. Han har sin bror. Går även på förskola.

    Redan skrivit att vi var på vc igår ???? lär gärna allt innan du kommenterar. Blod i bajs kan vara normalt om det sker ibland. Hänvisar dig till 1177 där du kan läsa om det.
  • Wed 24 Feb 2021 09:01
    #7
    Hyllemor skrev 2021-02-24 00:06:05 följande:

    Om ni kan, var hemma så mycket som möjligt från förskolan och gå ut mycket och se vad ert barn orkar och klarar av. Det gjorde susen för oss (vi gick ner i arbetstid och tog ut semester och föräldradagar. Plötsligt en dag framåt våren försvann det och vi vet som sagt än idag inte vad det var med honom då.


    Han går 15 h per vecka på förskolan då jag är föräldraledig med syskon. Han brukar ofta få vara hemma istället så blir kanske 0-10 h per vecka. Ute är vi mycket och leker vilket han älskar. Lägger mycket tid på honom och med honom.
  • Wed 24 Feb 2021 09:05
    #8
    Hyllemor skrev 2021-02-24 00:06:05 följande:

    Om ni kan, var hemma så mycket som möjligt från förskolan och gå ut mycket och se vad ert barn orkar och klarar av. Det gjorde susen för oss (vi gick ner i arbetstid och tog ut semester och föräldradagar. Plötsligt en dag framåt våren försvann det och vi vet som sagt än idag inte vad det var med honom då.


    Vi var på vårdcentralen igår, som jag skrev i inlägget. Väntar på provsvar.
  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 09:27
    #9
    -1
    Carolinam skrev 2021-02-24 08:56:06 följande:

    Vi är ute flera h varje dag och leker. Han är bara 2 år och 10 månader så ?nära vänner? har han inte direkt. Han har sin bror. Går även på förskola.

    Redan skrivit att vi var på vc igår ???? lär gärna allt innan du kommenterar. Blod i bajs kan vara normalt om det sker ibland. Hänvisar dig till 1177 där du kan läsa om det.


    Fan vad otrevlig du är, varför är du sån? Herrejävlar!

    Jo, jag vet att blod i avföring kan orsaka vid spräckt ändtarm. Men man behöver inte ta upp det om man nu tycker att det är normalt. Man tar upp saker och ting som är relevant i Så fall!

    Jag vet att du skrev att ni väntar på blodprov från VC. Vi menar om du är mer orolig ring då fy fan! Sitt inte här om du är orolig för ditt barn!

    Jisses!
  • Wed 24 Feb 2021 12:10
    #11

    Förstår att du är orolig. Men det viktiga här är ju att ni är uppmärksamma på hur ha mår och tar hjälp - vilket ni ju har gjort! 

    Undrar spontant hur det funkar med maten? Dåligt matintag kan ju resultera i låg vikt, blekhet och trötthet? Kanske har han någon brist på något.. typ järnbrist? Kan man bli extremt trött och blev utav. Men jag hobbygissar ju bara nu.

    Bäst är nog att invänta provsvaren och visar de inget så ligg på om vidare utredning, ge er inte!

  • Wed 24 Feb 2021 12:15
    #12
    Gameofthrones skrev 2021-02-24 09:30:59 följande:

    Gå och gnäll någon annan stans.

    Du kom med fråga vi försöker hjälpa dig här.

    Åk in till akuten så gör man i normala fall om man är nu så jävla orolig.

    Jag bemöter dig som du bemöter mig. Så är det.

    Punkt


    men snälla? vart är jag otrevlig? för jag inte gav dig massor av smileys?

    jag svarade enkelt och snabbt på dina påståenden om att vi borde vara ute med honom mer och även låta han gå på förskolan vilket vi gör. 
    Gnäll? var har jag gnällt? snarare du som gnäller här i min tråd. 
    vi har också varit på akuten, så sent som i lördags, men de hänvisade till VC. 

    du verkar vara väldigt lättkränkt av en så enkel sak som att dina påståenden inte stämde in hos oss. 
    Vi har sökt hjälp, lämnat 5 rör prover igår och de väntar vi svar på. jag skrev denna tråd för jag undrade om någon har varit med om liknande. söker erfarenhet då jag är orolig. inget annat 

    du behöver inte kommentera mer här om du kommer in här och agerar det vis du gör. kanske du som ska söka hjälp
  • Wed 24 Feb 2021 12:20
    #13
    Editb skrev 2021-02-24 12:10:47 följande:

    Förstår att du är orolig. Men det viktiga här är ju att ni är uppmärksamma på hur ha mår och tar hjälp - vilket ni ju har gjort! 

    Undrar spontant hur det funkar med maten? Dåligt matintag kan ju resultera i låg vikt, blekhet och trötthet? Kanske har han någon brist på något.. typ järnbrist? Kan man bli extremt trött och blev utav. Men jag hobbygissar ju bara nu.

    Bäst är nog att invänta provsvaren och visar de inget så ligg på om vidare utredning, ge er inte!


    Han äter väldigt ensidigt som säkert många andra i hans ålder. gör ofta smoothies där vi slänger i näringsrika livsmedel. dricker välling till kvällen som ju är berikad.
    också tänkt järnbrist. och då kanske celiaki som orsak. 

    Tack! Det är ju ofta så att om proverna ser bra ut så "är de klara". ska ligga på tills de kollat allt.
  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 12:58
    #14
    Carolinam skrev 2021-02-24 12:15:40 följande:
    men snälla? vart är jag otrevlig? för jag inte gav dig massor av smileys?

    jag svarade enkelt och snabbt på dina påståenden om att vi borde vara ute med honom mer och även låta han gå på förskolan vilket vi gör. 
    Gnäll? var har jag gnällt? snarare du som gnäller här i min tråd. 
    vi har också varit på akuten, så sent som i lördags, men de hänvisade till VC. 

    du verkar vara väldigt lättkränkt av en så enkel sak som att dina påståenden inte stämde in hos oss. 
    Vi har sökt hjälp, lämnat 5 rör prover igår och de väntar vi svar på. jag skrev denna tråd för jag undrade om någon har varit med om liknande. söker erfarenhet då jag är orolig. inget annat 

    du behöver inte kommentera mer här om du kommer in här och agerar det vis du gör. kanske du som ska söka hjälp
    Nej, det kan misstolkas, det är frågetecken på smileys...  Jag tror inte att FL har lagt ut det rätt.

    Nu är det uträtt =)

    Men vet du, överstimulerad?
  • Wed 24 Feb 2021 13:39
    #15
    Carolinam skrev 2021-02-24 12:20:24 följande:

    Han äter väldigt ensidigt som säkert många andra i hans ålder. gör ofta smoothies där vi slänger i näringsrika livsmedel. dricker välling till kvällen som ju är berikad.

    också tänkt järnbrist. och då kanske celiaki som orsak. 

    Tack! Det är ju ofta så att om proverna ser bra ut så "är de klara". ska ligga på tills de kollat allt.


    Ett barn som är 3 och äter ensidigt är ej normalt det beror på lata föreldrar som ej introducerade mat tidigt nog :) har man ej visat dom maten innan 2 år så kommer dom inte äta den pga i det vilda när vi levde där så kunde barn gå runt och då åt dom inte sånt dom inte lärt sig äta innan 2 års ålder :)
  • Wed 24 Feb 2021 14:36
    #16
    Lilant skrev 2021-02-24 13:39:07 följande:

    Ett barn som är 3 och äter ensidigt är ej normalt det beror på lata föreldrar som ej introducerade mat tidigt nog :) har man ej visat dom maten innan 2 år så kommer dom inte äta den pga i det vilda när vi levde där så kunde barn gå runt och då åt dom inte sånt dom inte lärt sig äta innan 2 års ålder :)


    Fast det där stämmer verkligen inte. De alla flesta barn har en fas runt 3-4 år när de är kräsna. Sedan tycker jag detta inte hör till tråden.

    Jag hoppas att ni får svar på vad som är fel och att det inte är någonting allvarligt ta!
Svar på tråden Trött, blek, hålögd, röda strimmor vid ögonen. Orolig