• Anonym (Syste­r)
    Tue 23 Feb 2021 13:20
    2363 visningar
    30 svar
    30
    2363

    Hoarders

    Finns det ett ord på svenska egentligen? Alltså jag syftar på människor som har fler och fler saker i sin lägenhet, som bara sparar allt och som till slut inte kan använda varken kök eller badrum ordentligt, för att det bara är röra överallt. 

    Jag skulle höra av andras erfarenheter. Framför allt om varför det blir så. Min syster som dog för drygt en månad sedan hade såna problem. När hon dog fick jag tömma lägenheten. Hon hade inte släppt in mig där i två, tre år. Och det var rena soptippen. Man förstår bara inte, varför någon gör så. Hon kunde inte sova i sin säng, för att det låg för mycket saker i sovrummet. Istället sov hon på bäddsoffan. Laga mat gick inte längre, så hon beställde pizza. Samtidigt så gick hon inte till arbetsförmedling eller socialen, så hon fick inga pengar heller. Istället levde hon för mammas pengar. Vår mamma är dement och syrran var god man till henne. Det togs sedan ifrån henne för att hon inte lämnade någon redovisning av vad pengarna hade gått åt för.

    Jag måste säga att min syster hade ett funktionshinder från början - syrebrist under födelsen och en hjärnskada av det. Men som vuxen verkade hon vara normal-intelligent. Hon kunde t.o.m. lära sig vissa saker ganska snabbt, det var inget fel på hennes inlärningsförmåga. Förutom matte, där hade hon verkligen problem. Jag vet inte om hon var den "typiska" hoardern, iom att hon hade en hjärnskada. Det var problem tidigare med att hon inte riktigt prioriterade det viktigaste, dvs. hon kunde gömma mat och det ruttnade eller inte göra saker i tid, så att det bara kostar mer och mer. Men jag har läst några artiklar om hoarders, och det som beskrivs som den typiska personligheten av en hoarder - det är syrran i alla detaljer. 

    Finns det folk som har erfarenheter av såna anhöriga och vill berätta hur det har utvecklats? 

  • Svar på tråden Hoarders
  • Anonym (xxx)
    Tue 23 Feb 2021 13:37
    #1

    Ligger nog psykisk ohälsa bakom alla fall av hoarders, tror jag. 

  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 13:41
    #2
    Anonym (xxx) skrev 2021-02-23 13:37:44 följande:

    Ligger nog psykisk ohälsa bakom alla fall av hoarders, tror jag. 


    Visst. Men orsakerna kan vara olika och det verkar vara olika psykiatriska ohälsor där - depression, OCD, m.m. Depression var det säkert också i syrrans fall.

    Läste på en sida på nätet teorin att man omedvetet skapar ett praktiskt problem, när man har underliggande psykiska problem, trauman eller så, som man inte vill ta i. 
  • Anonym (Misst­änker)
    Tue 23 Feb 2021 13:51
    #3

    Min mamma är lite åt det hållet. Gömmer inte mat men maten i kylen är ofta gammal Spisen funkar till häften sedan åratal, stopp i diskhon. Trasig diskmaskin. Grejer överallt, finns ingen sittplats. Luktar illa. Städar aldrig. Går en glödlampa byts den inte ut. Lärare, pensionär nu. Misstänker ADD/Asperger nu faktiskt efter att min son fick diagnos. Hon släpper inte in mig sedan några år tillbaks. 

  • Anonym (Tv)
    Tue 23 Feb 2021 14:07
    #4

    Jag har följ alla tv-serier som funnits om s.k hoarders. Det finns alltid psykiska problem bakom, oftast nåt trauma. Att samla på sig saker blir deras säkerhet. Det lindrar ångesten. Och bygger upp en mur mot omvärlden som känns skrämmande. Vissa går så långt att de inte ens kan slänga vanliga sopor utan travar dom i bostaden. Ibland har de hotats med utdömning/rivning av bostaden och inte ens då kunnat ta itu med sakerna. Man måste jobba på två fronter med sådana personer. Man kan inte bara slänga skräpet för då har de fått ihop en ännu större samling på nolltid. Man måste komma åt bakgrunden till varför de gör som de gör. Men det är inte lätt att få dom att förändra sina liv. Kan krävas medicin också förstås.

  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 14:07
    #5
    Anonym (Misstänker) skrev 2021-02-23 13:51:36 följande:

    Min mamma är lite åt det hållet. Gömmer inte mat men maten i kylen är ofta gammal Spisen funkar till häften sedan åratal, stopp i diskhon. Trasig diskmaskin. Grejer överallt, finns ingen sittplats. Luktar illa. Städar aldrig. Går en glödlampa byts den inte ut. Lärare, pensionär nu. Misstänker ADD/Asperger nu faktiskt efter att min son fick diagnos. Hon släpper inte in mig sedan några år tillbaks. 


    Det låter också oroande. Men det verkar vara en större utmaning att jobba som lärare än att hålla ordning, med tanke på ADD/Asperger.... Men så kan man nog inte heller tänka. Är du säker att det inte är demens då? Eller har hon haft tendenser tidigare? 

    Det sägs också att negativa händelser, t.ex. dödsfall av nära anhöriga kan vara en utlösande faktor. Min syster hade också tendenser redan innan, men det tog riktigt fart när vår pappa dog och mamma började bli allt mer dement. 
  • Anonym (Misst­änker)
    Tue 23 Feb 2021 14:32
    #6
    Anonym (Syster) skrev 2021-02-23 14:07:48 följande:
    Det låter också oroande. Men det verkar vara en större utmaning att jobba som lärare än att hålla ordning, med tanke på ADD/Asperger.... Men så kan man nog inte heller tänka. Är du säker att det inte är demens då? Eller har hon haft tendenser tidigare? 

    Det sägs också att negativa händelser, t.ex. dödsfall av nära anhöriga kan vara en utlösande faktor. Min syster hade också tendenser redan innan, men det tog riktigt fart när vår pappa dog och mamma började bli allt mer dement. 
    Kompletterar mitt inlägg.
    Hon är akademiker och började sitt vuxenliv som lärare. Arbetsförmedlare sista 20 åren. 
    Demensvarning nu absolut men tendenser att samla på sig/inte städa har jag sett hela livet. Det har hållits i schack tack vare pedantiska alkoholiserade män. Stryk av min pappa.  Spårade ur efter sista äktenskapet. Kronisk depression tror jag oxå kan vara en anledning. Svårt att komma igång och att vara social med andra har alltid varit svårt. 
    Vi har väldigt dålig kontakt.
  • Tue 23 Feb 2021 14:39
    #7

    Stöter på lite då och då i jobbet. Vi brukar kalla dom för "samlare". Vet några extremfall men vill inte outa på nätet i och med att det är via jobbet.

  • Tue 23 Feb 2021 14:44
    #8

    En kompis mamma hade sådana tendenser. Jag tror att det är psykiska orsaker till största delen. Det var saker från barndomen som spelade in. Hennes bror är i princip likadan. Båda mer intelligenta än genomsnittet enligt min egen lekmannabedömning. Deras mamma i sin tur var väldigt nitisk och ordningsam, morgonpigg osv. Raka motsatsen med andra ord. 

    Jag vill också beklaga sorgen för förlusten av din syster. 

  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 14:48
    #9
    Anonym (Misstänker) skrev 2021-02-23 14:32:54 följande:
    Kompletterar mitt inlägg.
    Hon är akademiker och började sitt vuxenliv som lärare. Arbetsförmedlare sista 20 åren. 
    Demensvarning nu absolut men tendenser att samla på sig/inte städa har jag sett hela livet. Det har hållits i schack tack vare pedantiska alkoholiserade män. Stryk av min pappa.  Spårade ur efter sista äktenskapet. Kronisk depression tror jag oxå kan vara en anledning. Svårt att komma igång och att vara social med andra har alltid varit svårt. 
    Vi har väldigt dålig kontakt.
    Ja... det är inte bra förstås. Din historia, eller snarare din mammas - det låter också som dåligt självförtroende i botten och att hon kanske försöker hävda sig med att insistera att ha sina grejer och att göra som hon vill. Också lite istället för annat, för sociala kontakter t.ex. 

    Varför folk inte städar har jag svårt att förstå. Har själv NPF, men just därför är jag väldigt noga med att städa det mesta, varenda vecka. Och att inte vänta till sista dagen när det gäller deadlines (för allt möjligt). Redan i skolan var jag noga med det, gjorde hellre saker direkt än i sista minut. Men just när det gäller att städa har jag principen: Allt blir smutsigt så småningom, och då måste allt tvättas av någon gång. Förresten så städade vår mamma också ganska nitiskt. Men det tog inte syrran exempel av. 
  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 14:55
    #10
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-23 14:44:24 följande:

    En kompis mamma hade sådana tendenser. Jag tror att det är psykiska orsaker till största delen. Det var saker från barndomen som spelade in. Hennes bror är i princip likadan. Båda mer intelligenta än genomsnittet enligt min egen lekmannabedömning. Deras mamma i sin tur var väldigt nitisk och ordningsam, morgonpigg osv. Raka motsatsen med andra ord. 

    Jag vill också beklaga sorgen för förlusten av din syster. 


    Tack. Min mamma var också ganska nitisk. Hon lever än så länge, men kan inte längre vara nitisk numera. Det var ju ganska smutsig och ohygienisk där i syrrans lägenhet - hyresvärden funderar t.o.m. om man måste desinficera, kalla in någon expert, då det verkar finnas lite ohyra där.

    Vi vet inte vad hon har dött av, och då funderar man på olika alternativ och jag tänker, jag undrar om den ohygieniska miljön bidrar? Läste någonstans på nätet att såna människor ofta dör relativt snart efter att det har blivit så. Och då undrar man ju lite. Psykiska faktorer kan förstås också bidra. Mathållningen var bedrövlig, och ingen motion heller. Men kan själva snusket bidra? 
Svar på tråden Hoarders