• Tue 23 Feb 2021 13:36
    851 visningar
    6 svar
    6
    851

    När drar husmarknaden igång?

    Hejsan!

    Jag och maken håller på och letar hus och har kikat sen i december. Det området vi letar i är ett väldigt stort bostadsområde och en av de ställena i vår stad där det kommer ut flest hus men ändå har det sen vi började kolla stått nästan helt still. Det som har kommit ut har varit alldeles för litet eller behövts totalrenoverats (ofta dödsbon) och det är vi inte sugna på.

    Fattar ju att ni inte kan säga hur läget kommer se ut i min stad men tror ni att det kommer komma in mer hus nu till våren? Eller när läggs mest hus upp?

  • Svar på tråden När drar husmarknaden igång?
  • Anonym (Prata med mäklar­en)
    Tue 23 Feb 2021 15:40
    #1

    Ibland är vissa områden så heta att det säljs redan innan visning. Se till att ni har kontakt med mäklare så att ni inte missar massa hus.

  • gbgumm­an
    Tue 23 Feb 2021 19:31
    #2

    Jag tror att det står still för många som hade tänkt sälja och flytta till lägenhet inte gör det under pandemin för man vill till sommaren ha möjlighet till trädgård.

  • Wed 24 Feb 2021 14:23
    #3
    Anonym (Prata med mäklaren) skrev 2021-02-23 15:40:38 följande:

    Ibland är vissa områden så heta att det säljs redan innan visning. Se till att ni har kontakt med mäklare så att ni inte missar massa hus.


    Jag har ringt runt till alla mäklare och satt upp oss på intresselista men än så länge inte hört något.
  • Wed 24 Feb 2021 14:25
    #4
    gbgumman skrev 2021-02-23 19:31:53 följande:

    Jag tror att det står still för många som hade tänkt sälja och flytta till lägenhet inte gör det under pandemin för man vill till sommaren ha möjlighet till trädgård.


    Så kan det säkert vara, vi velar lite i att försöka köpa typ första bästa hus som kommer upp eller ha is i magen. Tanken är ju att vi ska bo i det här huset under många år så man vill ju inte köpa något man inte trivs med. Egentligen är det ingen stress för oss att köpa men när man väl har bestämt sig så vill man ju att det ska gå fort.
  • gbgumm­an
    Wed 24 Feb 2021 14:42
    #5
    Brommatjej skrev 2021-02-24 14:25:06 följande:
    Så kan det säkert vara, vi velar lite i att försöka köpa typ första bästa hus som kommer upp eller ha is i magen. Tanken är ju att vi ska bo i det här huset under många år så man vill ju inte köpa något man inte trivs med. Egentligen är det ingen stress för oss att köpa men när man väl har bestämt sig så vill man ju att det ska gå fort.
    Jo så kände vi med. Vi satte upp vissa kriterier som var stenhårda på. Det var insynsskyddat, inte allt för långt till bussen, tillräckligt stort, modernt . Vi var öppna för både tomt och hus. Vi fick buda på två innan vi vann. Det sista var också bäst så vi kunde tänka och att gå lite högre.
  • Anonym (samma sits)
    Wed 24 Feb 2021 16:14
    #6

    Är lite i samma sits, men måste vänta en månad innan vi kan få loss finansiering och kan börja ge bud. Har trots det tjuvstartat med att gå på visningar och förstås Hemnet knarkat en hel del. Tyvärr är utbudet där vi vill bo skralt. Antingen är de objekt som kommer ut så heta så det blir omedelbar budgivning och de sticker iväg över vår preliminära budget (dessa objekt är havsnära och köps inte sällan som fritidshus), eller så är det något som inte är bra så de blir ståendes osålda. Vi hoppas verkligen att det kommer ut lite fler objekt i de lägen vi är ute efter snart.

Svar på tråden När drar husmarknaden igång?