• Tue 23 Feb 2021 20:39
    826 visningar
    7 svar
    7
    826

    Försökt att få barn i många år

    Jag och min sambo har haft oskyddat sex sedan 2015 då vi både har försökt aktivt under långa perioder och som i nuläget, bara lever på som vanligt. Jag fyller 28 år i sommar och min sambo fyller 32. Jag har heller aldrig blivit gravid tidigare i livet och således inte med min partner. I perioder har detta varit jättejobbigt verkligen och jag har varit så ledsen och inte känt mig normal (vad det nu är). Eftersom vi började försöka för så längesedan har vi hela tiden försökt ha inställningen att vi är så unga och har mycket tid, att vi helt enkelt inte behöver stressa.

    Nu har jag iallafall äntligen tagit mod till mig och gjort en egenremiss för en fertilitetsutredning. Är förstås orolig för att få negativa besked. Det ska sägas att min partner endast har en testikel och vi misstänker att det kanske är en av anledningarna till att vi aldrig lyckats få något barn. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Särskilt av att ha försökt under så många år som vi. Hoppas verkligen att vi kan få hjälp och att det inte visar sig vara hopplöst för oss.

  • Svar på tråden Försökt att få barn i många år
  • Sun 28 Feb 2021 08:04
    #1

    Hej!

    Vi har försökt i fem år, men vi skickade remiss till fertilitetsklinik efter redan ett år. Vi fick då svar att min sambo inte hade några spermier i sin utlösning, vilket förklarade varför det inte hände något för vår del.

    Att försöka utan att ta hjälp av vården så många år, är nog inte jätte vanligt. Jag tycker det är bra att ni tar tag i det och kanske får svar på varför det inte gått, det är jättejobbigt att gå och undra och grubbla.

    Lycka till!

  • Sat 13 Mar 2021 17:40
    #2

    Hej, Jag och en vän startat gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår långa kamp för att bli förälder. 


    Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om du vill vore det fantastiskt om du vill bli medlem och dela lite av din historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: https://www.facebook.com/groups/882725162559207

  • Tue 16 Mar 2021 19:27
    #3

    Precis, jag tänker också att det inte är så vanligt att försöka så länge utan att ta hjälp... Som sagt så har jag nog inte riktigt vågat och kommit in i olika faser där vi ibland har försökt mer aktivt och ibland bara försökt leva på som vanligt. Nu väntar vi på att få en tid. Känns som en evighet och det lär väl inte gå snabbare nu under Corona heller

    Hur går det för er nu? Har ni gått igenom någon behandling för er ofrivilliga barnlöshet? Tack för ditt svar! :)

  • Wed 17 Mar 2021 06:01
    #4
    DreamFlower skrev 2021-03-16 19:27:33 följande:

    Precis, jag tänker också att det inte är så vanligt att försöka så länge utan att ta hjälp... Som sagt så har jag nog inte riktigt vågat och kommit in i olika faser där vi ibland har försökt mer aktivt och ibland bara försökt leva på som vanligt. Nu väntar vi på att få en tid. Känns som en evighet och det lär väl inte gå snabbare nu under Corona heller

    Hur går det för er nu? Har ni gått igenom någon behandling för er ofrivilliga barnlöshet? Tack för ditt svar! :)


    Nästan alla steg i IVF karusellen är en process tycker jag. Bra att ni är på gång! Själv tyckte jag det var skönt att få lägga över det på någon annan och få svar. Även om svaren kan vara tuffa. Hoppas ni får bra hjälp, håller de vårdgarantin så är det tre månaders väntan men med covid kan det gå hur som helst.

    Vi har varit i IVF svängen i några år nu, gjort tre IVFer men inte lyckats ännu.
  • Tiffan­y
    Wed 17 Mar 2021 06:07
    #5

    jag o min partner har försökt i flera år att få barn, cirka 3, har missfall och ett MA på dessa 3 år och blev sällan gravid på egen hand och kom fram tsm med gyn att jag sällan har ägglossning så har fått börja med letrozol behandling.. omgång 1 lyckades vi inte bli gravida på, är på omgång 2 nu men denna månad skiter sig då jag är sjuk o ej kan åka till gyn för ultraljudskoll så siktar på omgång 3 vid nästa mens! 

    jag är 34 o sambon 42 , det är riktigt stressigt och deppat att det aldrig går vägen(

  • Tiffan­y
    Wed 17 Mar 2021 06:08
    #6
    +1
    Olsson1986 skrev 2021-03-13 17:40:57 följande:

    Hej, Jag och en vän startat gruppen Bumpy på Facebook eftersom vi båda har känt oss så ensamma i vår långa kamp för att bli förälder. 


    Tanken är att kvinnor få ta del av varandras historier och vårt främsta mål är att bryta tabun kring ofrivilligt barnlöshet. Om du vill vore det fantastiskt om du vill bli medlem och dela lite av din historia. Det hjälper så många när vi bryter tystnaden! Följ med oss här: https://www.facebook.com/groups/882725162559207


    jag går gärna med i er grupp! 
  • Thu 18 Mar 2021 10:50
    #7

    Välkommen till Bumpy Tiffany! Hoppas du har kunnat gå med i gruppen <3

Svar på tråden Försökt att få barn i många år