• Anonym (Undra­r)
    Tue 23 Feb 2021 21:12
    194 visningar
    4 svar
    4
    194

    Påverkas bolån om man tar mindre lån för att lösa krediter?

    Hej!

    Drog på mig en del kreditkortsskulder när jag stod mellan 2 jobb, nu är korten klippta och används inte mer, vill betala av dessa snarast möjligen, problemet är bara att det går åt massor till höga räntor och adminavgifter varje månad, skulle vilja ta ett mindre lån till bättre ränta så att en större summa kan gå till avbetalningen.

    Jag och sambon ska ta ett bolån snart som jag ska stå med på. Han har en väldigt hög kontantinsats till detta, vi har fått ett lånelöfte redan, nu undrar jag om det kan uppkomma några hinder att få bolånet om jag tar mitt lilla lån för att lösa krediterna?

    Mitt lån skulle bli på ca 40.000kr

  • Svar på tråden Påverkas bolån om man tar mindre lån för att lösa krediter?
  • Lurkis
    Tue 23 Feb 2021 23:17
    #1

    Nu har du tur för jag arbetar exakt med detta.

    Med varje kreditupplysning som görs påverkas kreditvärdigheten - indirekt påverkas räntan på ett bolån. Har du tagit bolånet nyligen?

    Istället för att ta lån för att lösa krediter råder jag dig att ta direkt kontakt med de kreditkortsföretag som du tagit krediter a ifrån. Många kreditgivare är flexibla gällande betalning ifall särskilda omständigheter råder. För att visa din goda vilja så kan du i samband med att du skickar in en betalning förklara situationen & komma överens om en betalningsplan. Att ta lån för att lösa krediter är helt fel väg att gå o risken är då stor att du försätter dig i en ännu större skuld som skulle påverka ditt bolån ännu mer. Om du har eller ska ta ett bolån på bluestep avråder jag dig det starkt. Det är skammräntor på alla deras lån. Vart ligger din riskprognos på nu? Gå in på minUC & kolla(det kostar 15kr tror jag).

    Banker arbetar utefter standardiserade filter som ser olika ut för varje långivare men i runda slängar så delas kunder in i fyra kategorier.

    Lågrisk, nykund, hög risk, mycket hög risk

    Lågrisk 0,1-3,7

    Nykund 5-12,5

    Hög risk 15-33

    Mycket hög risk - över 33% i riskprognos. Vart ligger du just nu?

    Vad är räntan?

  • Anonym (Grabb­)
    Wed 24 Feb 2021 09:07
    #2

    Utöver det som "Lurkis" skriver...

    Jag tolkar det som att ni redan har fått ett lånelöfte, dvs till viss del så har er bank redan gjort en kontroll (över er ekonomi, inkomster, eventuella andra lån, eventuellt sparande, kontantinsats).

    Det där med att ta ett lån för att lösa andra krediter. Mmm, rent krasst ekonomiskt (räntenivåer, räntekostnader, admin/aviavgifter) så kan det vara positivt. MEN det kan även reflekteras negativt utifrån flera kreditansökningar, ta en kredit för att lösa en annan kredit. Generellt så vill man uppvisa att man har en "stabil" ekonomi, en inkomst av tjänst, få krediter/lån, lite sparande.

    Om du, ni, känner er osäkra (för detta kan ju även påverka din sambo - dvs er gemensamma möjlighet att tillslut få det där bolånet, och få bra villkor), så kan en annan lösning vara att din sambo helt enkelt "lånar ut" pengarna till dig, så du kan lösa dina krediter innan ni tar samtalet med er bank. Speciellt som du skriver att han sitter på en större kontantinsats.

    Till syvende och sist så handlar det om hur bra kontakt ni har med er bank.

  • Anonym (Grabb­)
    Wed 24 Feb 2021 09:09
    #3
    Anonym (Grabb) skrev 2021-02-24 09:07:53 följande:

    Utöver det som "Lurkis" skriver...

    Jag tolkar det som att ni redan har fått ett lånelöfte, dvs till viss del så har er bank redan gjort en kontroll (över er ekonomi, inkomster, eventuella andra lån, eventuellt sparande, kontantinsats).

    Det där med att ta ett lån för att lösa andra krediter. Mmm, rent krasst ekonomiskt (räntenivåer, räntekostnader, admin/aviavgifter) så kan det vara positivt. MEN det kan även reflekteras negativt utifrån flera kreditansökningar, ta en kredit för att lösa en annan kredit. Generellt så vill man uppvisa att man har en "stabil" ekonomi, en inkomst av tjänst, få krediter/lån, lite sparande.

    Om du, ni, känner er osäkra (för detta kan ju även påverka din sambo - dvs er gemensamma möjlighet att tillslut få det där bolånet, och få bra villkor), så kan en annan lösning vara att din sambo helt enkelt "lånar ut" pengarna till dig, så du kan lösa dina krediter innan ni tar samtalet med er bank. Speciellt som du skriver att han sitter på en större kontantinsats.

    Till syvende och sist så handlar det om hur bra kontakt ni har med er bank.


    Citerar mig själv, med "lite sparande" menar jag inte "lite" som i "lite", utan att man faktiskt sparar pengar varje månad, om än ett "litet" belopp...
  • Anonym (xxx)
    Wed 24 Feb 2021 09:15
    #4
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-23 21:12:29 följande:

    Hej!

    Drog på mig en del kreditkortsskulder när jag stod mellan 2 jobb, nu är korten klippta och används inte mer, vill betala av dessa snarast möjligen, problemet är bara att det går åt massor till höga räntor och adminavgifter varje månad, skulle vilja ta ett mindre lån till bättre ränta så att en större summa kan gå till avbetalningen.

    Jag och sambon ska ta ett bolån snart som jag ska stå med på. Han har en väldigt hög kontantinsats till detta, vi har fått ett lånelöfte redan, nu undrar jag om det kan uppkomma några hinder att få bolånet om jag tar mitt lilla lån för att lösa krediterna?

    Mitt lån skulle bli på ca 40.000kr


    Om han redan har så mycket pengar till kontantinsats, då tycker jag att han kan lösa dina skulder, de är trots allt "bara" på 40 000 kr. Sedan kan du betala tillbaka till honom. Då ser allt bra ut ur bankens synvinkel. Och du slipper administrationsavgifter och den höga räntan.
Svar på tråden Påverkas bolån om man tar mindre lån för att lösa krediter?