• Anonym (Hojja)

    Lust / kommunikation ...

    Jag ( man ) och frugan båda 40 + har varit ihop i 22 år varav giftas i 12 år, 2 barn 18 och 15 år.

    Min fru har nästan ingen sexlust, inget intresse till närhet/ intimitet ( kramar, pussar, ta på varandra mm. När jag försöker närma mig med att ta på henne så ligger hon bara helt stilla.

    Mer än god natt puss och när vi går till jobbet puss på morgonen blir det i regel inte. Initiativet till sex tar jag 9 av 10 gånger. Arbetet hemma delas ganska 50/50 .. När jag försöker ta upp så blir hon bara sur, Har genom åren köpt lite sex leksaker i hopp om det ska mynna ut i något positivt men icke sa nicke...Att försöka fråga hur hon vill ha det i sängen för att kanske prova något nytt eller veta att man är " rätt ute " är bara glöm då bara blir sura miner. . Så efter 22 år så kan inte riktigt säga vad hon gillar och hur vill ha det i sängen.

    Försökt någon gång att vi kanske skulle kunna se på något erotisk ihop så blir det bara sura miner.

    Det är jävligt frustrerande med nästan obefintlig intimitet / närhet

    Själv klart är jag inte felfri själv ...

    Funderar på att föreslå terapi..

  • Svar på tråden Lust / kommunikation ...
  • New  Dawn
    Anonym (man50) skrev 2021-02-24 14:18:04 följande:

    Det finns många inlägg här på FL som bekräftar det - ffa kvinnor som tröttnat, skaffat ny partner, och ett antal år senare tröttnat igen. Problemet är att om man inte vårdar sin relation och sexualitet så dör de ut av sig själva för de flesta.


    Fast jag känner till flera relationer där mannen inte älskar sin kvinna, men ändå vill ha sex.

    Det finns relationer där kärleken dött från BÅDE mannen och kvinnan, men mannen vill ändå ha sex, för han attraheras av själva kroppen. Finns tom exempel på att mannen är direkt otrevlig och elak mot kvinnan, men ändå vill ha sex.

    Så att ha kvar sexlusten är bara en parameter.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2021-02-24 14:36:11 följande:

    Jag kan förstå att känslan inte är helt bra.

    Men det är lite mer komplicerat än så. Förutom att en man får sitt sexbehov tillfredsställt handlar det för mannen mycket om bekräftelse - man vill känna sig bekräftad av sin partner. För dom flesta män är det väldigt viktigt att känna att man fyller sin partners behov och att man är "efterlängtad" som sexpartner.

    Det handlar inte alls bara om att få sitt sexbehov tillfredsställt. Det är därför sexbristen kan knäcka en man rent psykiskt och få honom att må väldigt dåligt.


    Jag förstår absolut det

    Men skillnaden är att man som kvinna kanske inte alltid känner detta bara för att mannen vill ha sex med en.

    När man inte känner sig sedd och älskad som människa, utan bara känner sig som en kropp, kan man ibland bara känna sig tom av sex, nästan ledsen.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anders 386
    New Dawn skrev 2021-02-24 14:32:00 följande:
    Ja, det håller jag med om.

    Jag har läst om kvinnor som gång på gång tröttnar på män efter ett tag, och om man fungerar så bör man fundera på om man verkligen bör inleda sådana typer av relationer, eller hur man kan utvecklas sexuellt även i en längre relation.

    Jag tror mycket skulle vara vunnet om man är beredd på att sexlivet ändrar karaktär.

    Jag tror många skulle gynnas av att närhet och njutning inte alltid måste leda till sex och att det inte är konstigt att prata mer om sex. Jag tror också på att ha kul både i sängen och utanför. Jag tror många skulle gynnas av att sexet inte var så erektions- och samlagscentrerat.
    Det låter förnuftigt...  
    Men tyvärr - Känslor är färskvara. Man vet hur man känner just nu men har ingen aning om hur man känner imorgon - och ännu mindre hur man känner om några år. Och det är känslorna som styr oss. Det funkar inte med långtidsplanering utifrån dom känslor vi har för stunden.


  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2021-02-24 14:48:11 följande:

    Det låter förnuftigt...  

    Men tyvärr - Känslor är färskvara. Man vet hur man känner just nu men har ingen aning om hur man känner imorgon - och ännu mindre hur man känner om några år. Och det är känslorna som styr oss. Det funkar inte med långtidsplanering utifrån dom känslor vi har för stunden.


    Jo så är det, men om det upprepar sig gång på gång kanske man bör se en gemensam nämnare och fundera på hur man ska tackla denna utveckling.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anders 386
    New Dawn skrev 2021-02-24 14:42:36 följande:
    Jag förstår absolut det

    Men skillnaden är att man som kvinna kanske inte alltid känner detta bara för att mannen vill ha sex med en.

    När man inte känner sig sedd och älskad som människa, utan bara känner sig som en kropp, kan man ibland bara känna sig tom av sex, nästan ledsen.
    Jag tror min partner kan ha känt så ibland också - speciellt när vi var unga. Och det kan nog också vara en parameter i förhållanden där sexet går på sparlåga.
    Så visst kan mannens förhållningssätt också bidra till att kvinnan tappar attraktionen...
  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2021-02-24 14:52:56 följande:

    Jag tror min partner kan ha känt så ibland också - speciellt när vi var unga. Och det kan nog också vara en parameter i förhållanden där sexet går på sparlåga.

    Så visst kan mannens förhållningssätt också bidra till att kvinnan tappar attraktionen...


    Ja, det är flera faktorer som samverkar och det är viktigt att förstå den andre och att man kanske fungerar olika, både som individer och utifrån kön.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Sk007

    Jag tror att det är pga kvinnornas reproduktionslust det blir såhär.
    Kvinnorna vill föda barn. De dras till en man som kan göra dem gravida. Är de tillsammans en längre tid utan att några barn blivit till förstår kvinnans undermedvetna att reproduktionen inte kommer att bli av. Hon får då ingen lust till att ha sex.
    Så fort hon gjort slut och träffar någon annan man drar reproduktionslusten igång igen och karusellen fortsätter snurra.

    Män däremot har ett annat behov av reproduktion och reagerar därför annorlunda. Deras behov är att befrukta så många som möjligt och så ofta som möjligt. En mans hormoner påverkas inte av om det verkligen blev någon befruktning och han kan därför fortsätta vara sugen på sex även om hans sex inte leder till några barn.

    Därför är rådet: Om ni vill ha ett sexliv och eran partner inte önskar det, då är det bara att utvärdera om det är värt det eller inte. Förmodligen är det bra för er båda om ni på varsitt håll skaffar er ett sexliv

  • Hotelliggaren
    New Dawn skrev 2021-02-24 14:38:10 följande:
    Fast jag känner till flera relationer där mannen inte älskar sin kvinna, men ändå vill ha sex.

    Det finns relationer där kärleken dött från BÅDE mannen och kvinnan, men mannen vill ändå ha sex, för han attraheras av själva kroppen. Finns tom exempel på att mannen är direkt otrevlig och elak mot kvinnan, men ändå vill ha sex.

    Så att ha kvar sexlusten är bara en parameter.
    Det där är nog jättevanligt! Män har en förmåga att separera kärlek och sex, och kan absolut attraheras av och vilja ha sex med en snygg kvinna som han inte har lust att tala ett ord med. Män som går till prostituerade...
    Dessutom har mäns sexlust en förmåga att vara där helt oavsett hut han eller förhållandet mår i övrigt. Många män blir kåta ungefär på samma sätt som man blir hungrig. och då är det ju skönare att ligga än att runka....
  • Anonym (Delvis eget ansvar)
    Anders 386 skrev 2021-02-24 14:10:41 följande:
    Låter bra... Men inte lika enkelt i verkligheten..
    Men om det nu råkar vara så att man tappat den sexuella attraktionen till sin partner? Då kommer effekten istället att bli att man söker sig till någon utanför relationen. Räddningen för relationen kanske är just att man har låg sexlust?
    Jag skrev ju att det är svårare och därmed inte så enkelt.

    Man "råkar" inte tappa attraktionen.

    Den som söker sig utanför relationen gör inte det pga någon mystiskt och oemotståndlig effekt som ligger utanför en själv, utan det gör man för att man själv väljer att söka sig utanför relationen.

    Om man vill så finns det massor att göra för att försöka återskapa lust och attraktion likväl som att återuppväcka kärleken.

    Om man verkligen har gjort allt som står i ens makt för att försöka, då menar jag verkligen allt, och man har gjort det ömsesidigt i positivt samarbete med sin partner, inklusive professionell hjälp och alla andra upptänkliga möjligheter, men det ändå visar sig vara omöjligt att göra något åt att attraktion och i så fall även kärleken är över, förbi och förbrukad.
    Då ser jag ingen anledning att rädda relationen.

    Att främja och jobba för låg sexlust kan i min värld aldrig någonsin rädda en kärleksrelation men det medför sannolikt helt förödande konsekvenser för de inblandade människorna.
  • New  Dawn
    Anonym (Delvis eget ansvar) skrev 2021-02-24 20:15:29 följande:

    Jag skrev ju att det är svårare och därmed inte så enkelt.

    Man "råkar" inte tappa attraktionen.

    Den som söker sig utanför relationen gör inte det pga någon mystiskt och oemotståndlig effekt som ligger utanför en själv, utan det gör man för att man själv väljer att söka sig utanför relationen.

    Om man vill så finns det massor att göra för att försöka återskapa lust och attraktion likväl som att återuppväcka kärleken.

    Om man verkligen har gjort allt som står i ens makt för att försöka, då menar jag verkligen allt, och man har gjort det ömsesidigt i positivt samarbete med sin partner, inklusive professionell hjälp och alla andra upptänkliga möjligheter, men det ändå visar sig vara omöjligt att göra något åt att attraktion och i så fall även kärleken är över, förbi och förbrukad.

    Då ser jag ingen anledning att rädda relationen.

    Att främja och jobba för låg sexlust kan i min värld aldrig någonsin rädda en kärleksrelation men det medför sannolikt helt förödande konsekvenser för de inblandade människorna.


    Att verkligen söka sig utanför relationen är en aktiv handling, men att tappa attraktion är dock inte det.

    Om man inte känner någon som helst lust att försöka hitta lust för sin partner är det meningslöst att söka professionell hjälp.

    Du svarar inte på mina inlägg.

    Älskar du din partner.... På riktigt.... Du verkar väääldigt aggressiv. Dessutom tror du att du vet bäst. Jag förstår att du mår dåligt om du inte känner dig älskad. Det är alltid jobbigt, men jag upplever din attityd väldigt obehaglig. Den kanske DU kan ändra. Det är inte bara sex som är viktigt.
    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Lust / kommunikation ...