• Anonym (Hojja­)
    Tue 23 Feb 2021 22:58
    1035 visningar
    99 svar
    99
    1035

    Lust / kommunikation ...

    Jag ( man ) och frugan båda 40 + har varit ihop i 22 år varav giftas i 12 år, 2 barn 18 och 15 år.

    Min fru har nästan ingen sexlust, inget intresse till närhet/ intimitet ( kramar, pussar, ta på varandra mm. När jag försöker närma mig med att ta på henne så ligger hon bara helt stilla.

    Mer än god natt puss och när vi går till jobbet puss på morgonen blir det i regel inte. Initiativet till sex tar jag 9 av 10 gånger. Arbetet hemma delas ganska 50/50 .. När jag försöker ta upp så blir hon bara sur, Har genom åren köpt lite sex leksaker i hopp om det ska mynna ut i något positivt men icke sa nicke...Att försöka fråga hur hon vill ha det i sängen för att kanske prova något nytt eller veta att man är " rätt ute " är bara glöm då bara blir sura miner. . Så efter 22 år så kan inte riktigt säga vad hon gillar och hur vill ha det i sängen.

    Försökt någon gång att vi kanske skulle kunna se på något erotisk ihop så blir det bara sura miner.

    Det är jävligt frustrerande med nästan obefintlig intimitet / närhet

    Själv klart är jag inte felfri själv ...

    Funderar på att föreslå terapi..

  • Svar på tråden Lust / kommunikation ...
  • Anonym (Delvi­s eget ansvar­)
    Wed 24 Feb 2021 21:08
    #31
    New Dawn skrev 2021-02-24 20:25:44 följande:
    Att verkligen söka sig utanför relationen är en aktiv handling, men att tappa attraktion är dock inte det.

    Om man inte känner någon som helst lust att försöka hitta lust för sin partner är det meningslöst att söka professionell hjälp.

    Du svarar inte på mina inlägg.

    Älskar du din partner.... På riktigt.... Du verkar väääldigt aggressiv. Dessutom tror du att du vet bäst. Jag förstår att du mår dåligt om du inte känner dig älskad. Det är alltid jobbigt, men jag upplever din attityd väldigt obehaglig. Den kanske DU kan ändra. Det är inte bara sex som är viktigt.
    Vi är överens om att det är en aktiv handling att söka sig utanför relationen.

    Men också att "tappa" attraktionen menar jag oftast är en aktiv handling eller att det allra oftast är åtminstone möjligt att genom aktiv handling se till att man inte tappar attraktionen.
    Men som jag skrev tidigare kan de aktiva handlingarna vara mer eller mindre omedvetna och/eller bakomliggande.
    Jag skrev: 
    "Om man aktiv söker skäl och bevis för att man inte tänder på honom, att söka skäl till att allt är hans fel och finna argument till varför man inte tänder på honom, så är det väldigt enkelt att hitta sådana bevis och enkelt att inför sig själv rättfärdiga problemen.
    När man samlar bevis, observera att det kan ske underliggande och omedvetet, för att inför sig själv finna skäl och förklaringar så sker det helt naturligt att man samtidigt blundar för och förminskar alla bevis och skäl som pekar i en annan riktning.
    Detta är ett helt naturligt och mänskligt sätt att förhålla sig till ett problem."
    Att söka sådana bevis, samtidigt som man blundar för alla bevis som pekar i annan riktning, är enligt mig en aktiv handling, även om det inte direkt är medvetet.

    Jag menar att man alltid kan påverka sin egen lust och vilja att försöka.
    Men om man inte önskar ens skaffa sig själv lust att försöka så menar jag att problemet ligger helt och hållet hos en själv, men att det trots allt går att göra mycket även åt ens egna personliga problem. Dessutom undrar jag, om man inte ens vill skaffa sig lust att försöka, om inte grundfelet då egentligen är att man en gång valde fel partner till sig själv och då måste man ju själv ta ansvar för att lösa problemet med det valet, för det kan ju ingen annan lösa åt en.

    Jag försöker gärna svara på dina inlägg, men du kan inte kräva att det ska ske på sekunden. Jag har ett liv med både min egen relation och med ett jobb att sköta.

    Ja, jag älskar min partner väldigt mycket och jag känner mig älskad. För mig är det mycket djup och ömsesidig kärlek.
    Jag är alls inte aggressiv, ingen som känner mig betraktar mig som en aggressiv person, men i ett sådant här forum försöker jag vara tydlig. Hur du väljer att uppfatta min attityd är mera upp till dig än något jag är tvingad göra något åt.
    Vi har varit sambos i femton år och har hunnit med att gå igenom en hel del tillsammans. Bl a en djup kris i vår relation som vi klarade av att reda ut och som har stärkt oss och vår kärlek till varandra.
    Tidigare i livet har vi båda gått igenom skilsmässor. Jag vet att jag inte vet bäst men jag vet också vilka erfarenheter och kunskaper jag faktiskt har att dela med mig av.
    För mig, där jag nu befinner mig i livet, så är kärlek och sex det viktigaste och för mig är dessa två tätt sammanlänkade. Så är det för mig men jag påstår absolut inte att det måste vara så för alla andra.
  • Wed 24 Feb 2021 22:09
    #32
    Anonym (Delvis eget ansvar) skrev 2021-02-24 21:08:05 följande:

    Vi är överens om att det är en aktiv handling att söka sig utanför relationen.

    Men också att "tappa" attraktionen menar jag oftast är en aktiv handling eller att det allra oftast är åtminstone möjligt att genom aktiv handling se till att man inte tappar attraktionen.

    Men som jag skrev tidigare kan de aktiva handlingarna vara mer eller mindre omedvetna och/eller bakomliggande.

    Jag skrev: 

    "Om man aktiv söker skäl och bevis för att man inte tänder på honom, att söka skäl till att allt är hans fel och finna argument till varför man inte tänder på honom, så är det väldigt enkelt att hitta sådana bevis och enkelt att inför sig själv rättfärdiga problemen.När man samlar bevis, observera att det kan ske underliggande och omedvetet, för att inför sig själv finna skäl och förklaringar så sker det helt naturligt att man samtidigt blundar för och förminskar alla bevis och skäl som pekar i en annan riktning.Detta är ett helt naturligt och mänskligt sätt att förhålla sig till ett problem."

    Att söka sådana bevis, samtidigt som man blundar för alla bevis som pekar i annan riktning, är enligt mig en aktiv handling, även om det inte direkt är medvetet.

    Jag menar att man alltid kan påverka sin egen lust och vilja att försöka.

    Men om man inte önskar ens skaffa sig själv lust att försöka så menar jag att problemet ligger helt och hållet hos en själv, men att det trots allt går att göra mycket även åt ens egna personliga problem. Dessutom undrar jag, om man inte ens vill skaffa sig lust att försöka, om inte grundfelet då egentligen är att man en gång valde fel partner till sig själv och då måste man ju själv ta ansvar för att lösa problemet med det valet, för det kan ju ingen annan lösa åt en.

    Jag försöker gärna svara på dina inlägg, men du kan inte kräva att det ska ske på sekunden. Jag har ett liv med både min egen relation och med ett jobb att sköta.

    Ja, jag älskar min partner väldigt mycket och jag känner mig älskad. För mig är det mycket djup och ömsesidig kärlek.

    Jag är alls inte aggressiv, ingen som känner mig betraktar mig som en aggressiv person, men i ett sådant här forum försöker jag vara tydlig. Hur du väljer att uppfatta min attityd är mera upp till dig än något jag är tvingad göra något åt.

    Vi har varit sambos i femton år och har hunnit med att gå igenom en hel del tillsammans. Bl a en djup kris i vår relation som vi klarade av att reda ut och som har stärkt oss och vår kärlek till varandra.

    Tidigare i livet har vi båda gått igenom skilsmässor. Jag vet att jag inte vet bäst men jag vet också vilka erfarenheter och kunskaper jag faktiskt har att dela med mig av.

    För mig, där jag nu befinner mig i livet, så är kärlek och sex det viktigaste och för mig är dessa två tätt sammanlänkade. Så är det för mig men jag påstår absolut inte att det måste vara så för alla andra.


    Jag tror inte att det är så aktiv handling att "tappa attraktionen"

    Framförallt tycker jag attraktion är ett svårdefinierat begrepp. Att ha sex kan ibland drivas av ren sexdrift och kan vara ganska enkelt.

    För mig är den andra närheten mycket mer avgörande och det som påverkar sexlivet och ger det kvalitet.

    I min nuvarande relation älskar jag att gosa med min mans kind och kropp, och jag vill känna doften från honom, och att känna hans lena och manliga hud nära. Det gör ju även sexet mycket bättre så klart . Hur kan kan man påverka denna känsla? Den hade jag inte för mitt ex, och han hade inte för mig.

    Jag ber om ursäkt att jag blandat ihop dig med Anonymt nick "ta ansvar kvinnor", så du kan bortse från mina ord om aggressiv.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Trist­)
    Wed 24 Feb 2021 22:14
    #33
    +1
    Anonym (Ta ansvar kvinnor!) skrev 2021-02-24 11:42:09 följande:

    Absolut är det vanligt att kvinnor (och män såklart) tappar lusten till sina partners, men istället för att sätta sig ned och prata som 2 vuxna människor och försöka bena ut och lösa problemet (dom tänder ju uppenbarligen på sina män i början av förhållandet) så väljer dom att skita i det, ställa upp för mannen lite då och då, och sen lämna för att senare knulla som aldrig förr! Ja denna tråd är en öm punkt för mig då jag har EXAKT samma problem som TS hemma, trots att vi är 10 år yngre än TS och hans fru så är problemet detsamma. Efter barnen så ändrades allt med sex där hemma, och man har prövat allt, exakt ALLT för att den ska komma tillbaka men det går bara inte. Så TS jag lider med dig, det gör jag verkligen. Tyvärr så har jag inga bra tips. Löser ni det så får du mer än gärna höra av dig och ge tips på hur, för jag har gett upp nu där hemma.


    Måste allt handla om sex då? Det är så typiskt män. Män njuter oftast betydligt mer av sex och är väl då inte så konstigt att ni vill ha sex oftare då. Men som sagt allt handlar inte om sex i ett förhållande
  • Thu 25 Feb 2021 03:16
    #34
    Anonym (Hojja) skrev 2021-02-23 22:58:53 följande:

    Jag ( man ) och frugan båda 40 + har varit ihop i 22 år varav giftas i 12 år, 2 barn 18 och 15 år.

    Min fru har nästan ingen sexlust, inget intresse till närhet/ intimitet ( kramar, pussar, ta på varandra mm. När jag försöker närma mig med att ta på henne så ligger hon bara helt stilla.

    Mer än god natt puss och när vi går till jobbet puss på morgonen blir det i regel inte. Initiativet till sex tar jag 9 av 10 gånger. Arbetet hemma delas ganska 50/50 .. När jag försöker ta upp så blir hon bara sur, Har genom åren köpt lite sex leksaker i hopp om det ska mynna ut i något positivt men icke sa nicke...Att försöka fråga hur hon vill ha det i sängen för att kanske prova något nytt eller veta att man är " rätt ute " är bara glöm då bara blir sura miner. . Så efter 22 år så kan inte riktigt säga vad hon gillar och hur vill ha det i sängen.

    Försökt någon gång att vi kanske skulle kunna se på något erotisk ihop så blir det bara sura miner.

    Det är jävligt frustrerande med nästan obefintlig intimitet / närhet

    Själv klart är jag inte felfri själv ...

    Funderar på att föreslå terapi..


    Jag tycker det låter som att du är inne på rätt spår med terapi.
  • Anonym (Ta ansvar kvinno­r!)
    Thu 25 Feb 2021 04:55
    #35
    Anonym (Trist) skrev 2021-02-24 22:14:38 följande:

    Måste allt handla om sex då? Det är så typiskt män. Män njuter oftast betydligt mer av sex och är väl då inte så konstigt att ni vill ha sex oftare då. Men som sagt allt handlar inte om sex i ett förhållande


    Anonym (Trist) skrev 2021-02-24 22:14:38 följande:

    Måste allt handla om sex då? Det är så typiskt män. Män njuter oftast betydligt mer av sex och är väl då inte så konstigt att ni vill ha sex oftare då. Men som sagt allt handlar inte om sex i ett förhållande


    Nej men nu var det sex vi diskuterade. Sex är det yttersta sättet att visa att man älskar någon på. Och varför njuter vi mer än kvinnor?
  • Anonym (Ta ansvar kvinno­r!)
    Thu 25 Feb 2021 05:01
    #36
    New Dawn skrev 2021-02-24 12:55:49 följande:

    Det är ju inget fel på det du gör i er relation, men jag upplever inte alls att det handlar om sex. Visserligen påverkas sexlivet av hur relationen i övrigt är men om man har problem i sexlivet behövs mer. Jag förstår verkligen inte hur kan tycka att du gjort allt.

    Det är ju bra att du ställt en fråga om själva lusten, men jag tycker du skulle ställa mer frågor. Tex om hon vill att sexlusten ska komma tillbaka. Om hon vill föröka hitta den Du kan fråga om hon skulle uppskatta annan närhet och njutning om det inte leder till sex.

    Om hon är undanglidande i svaren, tycker jag att du ska berätta hur du känner. Tex att säga att du älskar henne (om du nu gör det) men att du inte känner att du trivs i relationen som den är. Fråga tex henne hur hon tycker att ni ska gå vidare. Om hon bara slår undan frågor, så var tydlig med att du inte trivs och mår bra. Att du inte orkar känna dig osynlig.

    Fråga om terapi kan vara något.

    En sak undrar jag, älskar du din kvinna? Du verkar väldigt aggressiv i din beskrivning om henne. Känns som du föraktae både henne och kvinnor i allmänhet. Det är inte så bra utgångspunkt.


    Hej nu är jag tillbaka.

    Ja parterapi har jag gett som förslag men det gick inte hem hos henne. Som sagt, hon anser inte att det är några som helst problem med detta för hon är nöjd med vårat "sexliv".

    Ja jag vet att jag har en fruktansvärt tråkig och nästan lite aggressiv ton och jag ber om ursäkt för det. Jag är bara så fruktansvärt bitter över detta. Det gnager i mig dag som natt. Självklart älskar jag henne och föraktar absolut inte kvinnor, utan det är bara min bittra sida som kommer fram pga det här.
  • Thu 25 Feb 2021 07:15
    #37
    Anonym (Ta ansvar kvinnor!) skrev 2021-02-25 05:01:42 följande:

    Hej nu är jag tillbaka.

    Ja parterapi har jag gett som förslag men det gick inte hem hos henne. Som sagt, hon anser inte att det är några som helst problem med detta för hon är nöjd med vårat "sexliv".

    Ja jag vet att jag har en fruktansvärt tråkig och nästan lite aggressiv ton och jag ber om ursäkt för det. Jag är bara så fruktansvärt bitter över detta. Det gnager i mig dag som natt. Självklart älskar jag henne och föraktar absolut inte kvinnor, utan det är bara min bittra sida som kommer fram pga det här.


    Hitta ett annat område och använd samma taktik mot henne. Sluta städa t ex, och hävda att du tycker att det funkar bra ändå.

    I mina förhållanden har det varit så att tjejen haft betydligt mer städbehov än jag, men då har jag försökt skärpa mig och städa så fort hon vill. Men med din sambos sätt att resonera så kan man ju bara se till sitt. Vill du dammsuga var tredje vecka och hon var tredje dag, då slipper du dammsuga över huvud taget för hon har redan gjort det.

    Klagar hon så är det bara att rycka på axlarna och säga att du inte har något problem med städrutinerna.
  • Anonym (Trist­)
    Thu 25 Feb 2021 07:29
    #38
    Anonym (Ta ansvar kvinnor!) skrev 2021-02-25 04:55:19 följande:

    Nej men nu var det sex vi diskuterade. Sex är det yttersta sättet att visa att man älskar någon på. Och varför njuter vi mer än kvinnor?


    Nej jag tycker inte att sex är det yttersta sättet att visa att man älskar någon på. Jadu, att män njuter mer är väl ganska självklart, jag har aldrig fått orgasm vid sex men min man får det varje gång tex. Så ser det nog ut i många förhållanden.
  • Anonym (Ta ansvar kvinno­r!)
    Thu 25 Feb 2021 10:52
    #39
    Anonym (Trist) skrev 2021-02-25 07:29:59 följande:

    Nej jag tycker inte att sex är det yttersta sättet att visa att man älskar någon på. Jadu, att män njuter mer är väl ganska självklart, jag har aldrig fått orgasm vid sex men min man får det varje gång tex. Så ser det nog ut i många förhållanden.


    Och då är det alla dina sexpartners fel att du inte har fått orgasm eller? Kan ju faktiskt vara så att håll i dig nu.....problemet med det ligger hos dig!
  • Thu 25 Feb 2021 13:41
    #40
    Anonym (Ta ansvar kvinnor!) skrev 2021-02-24 10:12:10 följande:
    Anonym (Kvinna 40+) skrev 2021-02-23 23:03:00 följande:

    Så var det när jag var gift, jag trodde att jag tappat sexlusten.

    Ville inte kramas för då ville han ligga osv.

    När jag träffade en ny partner blev jag som förbytt. Från att haft tjatsex varannan v så vill jag nu ha sex morgon och kväll , gärna snabbis och mycket gos däremellan.

    Jag tycker att det är viktigt att inse lär man blivit vänner istället för älskande.

    Byt partner så bi båda får ett nytt rikt liv


    Fy fan vad less jag är på kvinnor som säger sånt här! Istället för att ta ansvar över eran egna lust och sexualitet så väljer ni att gå isär och då jävlar minsann, då duger det att sära för andra män! Men den stackars mannen där hemma som har försökt i år och år och år får bara kalla handen av henne! Men sen när det är dags för att gå isär då ska mamman till hans barn minsann visa vad hon vill och kan för andra män. Nej riktigt jävla grisigt beteende som många kvinnor håller på med! Väx upp och kämpa och ta ansvar för eran egna jävla sexualitet nångång och få in i skallen att era män avgudar er och vill inget annat än att få tillfredsställa er!

    Nja.... För min del så var det svårt att känna attraktion till en man som bara visade mig intresse när han ville ha sex när det passade honom. 
    Jag skötte allt som hade med hem, barn, trädgård, bilar, socialt liv osv till minst 95%. Trots heltidsarbete. 
    Han jobbade, drack öl/vin, åt fikabröd och byggde mage och sedan ville han sex
    kl 22.45 när jag somnat.

    Alla försök från min sida till umgänge från kl 6-22 avvisades ständigt. Jag var aldrig viktig utan jobbet var viktigast, sedan hans mamma, sedan hans affärsbekanta, sedan barnen, sedan hans vänner och sedan någonstans efter katterna kom jag.
    Jag försökte verkligen få till sex andra tider än 22.45, men det hände väl typ 1-2 gånger på 8 år att han inte knuffade undan mig. När jag hamnade på akuten för ca 5 år sedan så prioriterade han inte ens komma och se hur det var med mig.
    Och så hade han mage att bli kränkt när jag lämnade honom. Hur kunde jag lämna en så perfekt man som honom?

    Inte ett dugg konstigt att jag numer är ständigt sugen eftersom jag inte längre går runt och är ledsen, besviken och känner mig värdelös - inte värd att älskas eftersom han aldrig prioriterade mig.
    Jag har nu istället träffat en man som verkligen vill vara med mig. Som tar sig tid att vara med mig. Som frågar vad han kan göra för mig. Som vill att jag ska ha det bra och trivas. Och som blir otroligt tacksam för att jag fixar med saker och han tar inte för givet att jag ska fixa mat eller serva honom osv. 

    Så det var inte sex/lust i sig som var problemet utan vem jag skulle ha det med!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Lust / kommunikation ...