• Anonym (Hojja­)
    Tue 23 Feb 2021 22:58
    1002 visningar
    99 svar
    99
    1002

    Lust / kommunikation ...

    Jag ( man ) och frugan båda 40 + har varit ihop i 22 år varav giftas i 12 år, 2 barn 18 och 15 år.

    Min fru har nästan ingen sexlust, inget intresse till närhet/ intimitet ( kramar, pussar, ta på varandra mm. När jag försöker närma mig med att ta på henne så ligger hon bara helt stilla.

    Mer än god natt puss och när vi går till jobbet puss på morgonen blir det i regel inte. Initiativet till sex tar jag 9 av 10 gånger. Arbetet hemma delas ganska 50/50 .. När jag försöker ta upp så blir hon bara sur, Har genom åren köpt lite sex leksaker i hopp om det ska mynna ut i något positivt men icke sa nicke...Att försöka fråga hur hon vill ha det i sängen för att kanske prova något nytt eller veta att man är " rätt ute " är bara glöm då bara blir sura miner. . Så efter 22 år så kan inte riktigt säga vad hon gillar och hur vill ha det i sängen.

    Försökt någon gång att vi kanske skulle kunna se på något erotisk ihop så blir det bara sura miner.

    Det är jävligt frustrerande med nästan obefintlig intimitet / närhet

    Själv klart är jag inte felfri själv ...

    Funderar på att föreslå terapi..

  • Svar på tråden Lust / kommunikation ...
  • Wed 3 Mar 2021 18:44
    #81
    Anders 386 skrev 2021-03-03 11:50:06 följande:

    Jag har inte läst alla inlägg - men det här ger jag fullt stöd för. En kvinnlig partner som visar att hon vill ha sex är bästa sättet att få mannen intresserad. Hur hon är formad eller hur stora bröst hon har är väldigt ointressant i det läget.  Det handlar definitivt mer om känslor än om utseende i ett långvarigt förhållande. Det bevisas tydligt av att många par har sex långt upp i åldrarna..

    Och där kommer det där med bekräftelse in också - inget får en man att må bättre än om partnern verkligen visar sexuellt intresse.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Wed 3 Mar 2021 18:56
    #82
    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-03 08:09:18 följande:

    Om man inte vill gå i parterapi bör man i alla fall anstränga sig för att lösa problemet och kommunicera tydligt på ett annat sätt. Det duger inte att stoppa huvudet i sanden när partnern försöker närma sig frågan. Jag har själv erfarenhet av en partner som betett sig så trots att jag många gånger tagit upp problemet på ett lugnt och vänligt sätt, och jag har på FL läst om flera liknande fall där den som inte vill ha sex blockerar alla försök till seriös diskussion. 


    Ja absolut. Oavsett vad, måste man möta den andre och berätta hur man tycker man ska gå vidare med relationen.

    Ett bra sätt är att inleda med att fråga hur partnern tycker om relationen. .

    Om det inte ger något, så tycker jag att den som inte trivs ska säga typ "Jag trivs inte i relationen som den är. Hur tycker du vi ska gå vidare". Om man inte får svar. Fråga samma en gång till. Om den andre tex säger "jag tycker det är bra". Fråga i så fall "tycker du inte att det är viktigt vad jag känner då" Om partner försöker få det till att det bara handlar om sex, så svara att det är så mycket mer. Att man saknar den andre, att man inte känner sig älskad.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Wed 3 Mar 2021 19:18
    #83
    New Dawn skrev 2021-03-03 18:56:38 följande:
    Ja absolut. Oavsett vad, måste man möta den andre och berätta hur man tycker man ska gå vidare med relationen.

    Ett bra sätt är att inleda med att fråga hur partnern tycker om relationen. .

    Om det inte ger något, så tycker jag att den som inte trivs ska säga typ "Jag trivs inte i relationen som den är. Hur tycker du vi ska gå vidare". Om man inte får svar. Fråga samma en gång till. Om den andre tex säger "jag tycker det är bra". Fråga i så fall "tycker du inte att det är viktigt vad jag känner då" Om partner försöker få det till att det bara handlar om sex, så svara att det är så mycket mer. Att man saknar den andre, att man inte känner sig älskad.

    Tror du inte att de flesta par faktiskt försöker prata med varandra om sådant långt innan det når en sådan nivå?


    Jag tror konstanta avvisanden eller passivitet och ovillighet att prata påverkar ganska mycket. Den som blir utsatt jag ju tappa självkänslan och kraften att gå vidare om den slösar för mycket energi på det. Det är ju rena självskadebeteendet och jag tror få skulle rekommendera en kvinna att krypa så för en man som blockerar alla möjligheter till seriösa samtal.  


    Självklart så är det ju läge att prata om paret ger varandra respons men det verkar ju inte vara så för många. 


     

  • Anonym (trött­nat)
    Wed 3 Mar 2021 19:41
    #84
    New Dawn skrev 2021-03-03 18:56:38 följande:
    Ja absolut. Oavsett vad, måste man möta den andre och berätta hur man tycker man ska gå vidare med relationen.

    Ett bra sätt är att inleda med att fråga hur partnern tycker om relationen. .

    Om det inte ger något, så tycker jag att den som inte trivs ska säga typ "Jag trivs inte i relationen som den är. Hur tycker du vi ska gå vidare". Om man inte får svar. Fråga samma en gång till. Om den andre tex säger "jag tycker det är bra". Fråga i så fall "tycker du inte att det är viktigt vad jag känner då" Om partner försöker få det till att det bara handlar om sex, så svara att det är så mycket mer. Att man saknar den andre, att man inte känner sig älskad.
    Jag har flera gånger sagt ungefär som du skriver, att jag inte trivs och känner mig tagen för given. Men det är verkligen som att tala till en vägg, han vill inte förstå mig och det har fått mig att tappa tålamodet. Jag har därför kommit fram till att det är bäst för oss att separera och håller på att förbereda mig mentalt för det.
  • Anonym (trött­nat)
    Wed 3 Mar 2021 19:51
    #85
    Anonym (man 48) skrev 2021-03-03 17:12:27 följande:

    Därför ska man heller inte krusa en kvinna som håller på så där. Det bästa man kan göra är att skaffa en ny kvinna och sedan göra slut samt flytta när hon förstått att man gått vidare. Just i den ordningen eftersom det är i den ordningen hon hanterat problemet. Hon har ju i praktiken gjort slut utan att säga något. Gör man så, förtjänar man att råka ut för samma sak. 


    Jag är förvisso kvinna med en man som inte vill. Jag har inget till övers för otrohet utan tycker att det är bäst att lämna innan man träffar andra. Det har funnits tillfällen då jag kunnat falla för frestelsen men inte gjort det eftersom jag vet att jag skulle ångra mig efteråt. I längden tror jag dock att det blir ohållbart att hålla fast vid någon som inte vill ha en samtidigt som man vet att det finns andra som är intresserade.
  • Wed 3 Mar 2021 19:59
    #86
    Missermajser skrev 2021-03-03 19:18:55 följande:

    Tror du inte att de flesta par faktiskt försöker prata med varandra om sådant långt innan det når en sådan nivå?

    Jag tror konstanta avvisanden eller passivitet och ovillighet att prata påverkar ganska mycket. Den som blir utsatt jag ju tappa självkänslan och kraften att gå vidare om den slösar för mycket energi på det. Det är ju rena självskadebeteendet och jag tror få skulle rekommendera en kvinna att krypa så för en man som blockerar alla möjligheter till seriösa samtal.  

    Självklart så är det ju läge att prata om paret ger varandra respons men det verkar ju inte vara så för många. 

     


    Jag känner till väldigt många personer som faktiskt aldrig talat i klarspråk, så nej på det sätt jag beskriver ovan tror jag inte så många kommunicerar, faktiskt.

    Just att säga så lugnt och konkret vad det handlar om och ställa frågor om hur den andre tycker att man ska gå vidare.

    Detta är verkligen inte att krypa. Det är att få den andre att ta ställning.Det är inte ett självskadebeteende. Det är att stå upp för sina behov och sina känslor. Det är ett sätt att gå vidare. Ta tag i fortsättningen. Det blir tydligt om den andre inte är samarbetsvillig och lättare att ta nästa steg som ju oundvikligen blir att separera.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Wed 3 Mar 2021 20:01
    #87
    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-03 19:41:56 följande:

    Jag har flera gånger sagt ungefär som du skriver, att jag inte trivs och känner mig tagen för given. Men det är verkligen som att tala till en vägg, han vill inte förstå mig och det har fått mig att tappa tålamodet. Jag har därför kommit fram till att det är bäst för oss att separera och håller på att förbereda mig mentalt för det.


    Fast har ni då satt er ner och pratat om framtiden om hur ni ska gå vidare?

    Om du inte får respons tycker jag det låter absolut bäst att separera. Kanske är det exakt det hon vill.... Men hon vill att du ska vara den som tar upp det....
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Wed 3 Mar 2021 20:03
    #88
    New Dawn skrev 2021-03-03 20:01:44 följande:

    Fast har ni då satt er ner och pratat om framtiden om hur ni ska gå vidare?

    Om du inte får respons tycker jag det låter absolut bäst att separera. Kanske är det exakt det hon vill.... Men hon vill att du ska vara den som tar upp det....


    Läste att du var kvinna och han man, så du för byta orden till "han"
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Wed 3 Mar 2021 20:12
    #89
    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-03 19:41:56 följande:

    Jag har flera gånger sagt ungefär som du skriver, att jag inte trivs och känner mig tagen för given. Men det är verkligen som att tala till en vägg, han vill inte förstå mig och det har fått mig att tappa tålamodet. Jag har därför kommit fram till att det är bäst för oss att separera och håller på att förbereda mig mentalt för det.


    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-03 19:51:47 följande:

    Jag är förvisso kvinna med en man som inte vill. Jag har inget till övers för otrohet utan tycker att det är bäst att lämna innan man träffar andra. Det har funnits tillfällen då jag kunnat falla för frestelsen men inte gjort det eftersom jag vet att jag skulle ångra mig efteråt. I längden tror jag dock att det blir ohållbart att hålla fast vid någon som inte vill ha en samtidigt som man vet att det finns andra som är intresserade.


    Han kanske inte "blir en vägg" av rädsla. Han kanske tycker det är läskigt att tala om så allvarliga saker.

    Eller så tycker han det är bra att du tar steget till skilsmässa.

    Vad saknar du ifrån honom?

    Är det främst sex det handlar om, eller mer?

    Har han någon gång förklarat varför han inte vill ha sex, hur han känner inför erat sexliv?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Wed 3 Mar 2021 20:50
    #90
    New Dawn skrev 2021-03-03 19:59:12 följande:
    Jag känner till väldigt många personer som faktiskt aldrig talat i klarspråk, så nej på det sätt jag beskriver ovan tror jag inte så många kommunicerar, faktiskt.

    Just att säga så lugnt och konkret vad det handlar om och ställa frågor om hur den andre tycker att man ska gå vidare.

    Detta är verkligen inte att krypa. Det är att få den andre att ta ställning.Det är inte ett självskadebeteende. Det är att stå upp för sina behov och sina känslor. Det är ett sätt att gå vidare. Ta tag i fortsättningen. Det blir tydligt om den andre inte är samarbetsvillig och lättare att ta nästa steg som ju oundvikligen blir att separera.
    Då håller jag med!
  • Wed 3 Mar 2021 22:24
    #91
    New Dawn skrev 2021-03-03 20:12:30 följande:

    Han kanske inte "blir en vägg" av rädsla. Han kanske tycker det är läskigt att tala om så allvarliga saker.

    Eller så tycker han det är bra att du tar steget till skilsmässa.

    Vad saknar du ifrån honom?

    Är det främst sex det handlar om, eller mer?

    Har han någon gång förklarat varför han inte vill ha sex, hur han känner inför erat sexliv?


    Har kanske bli "en vägg" av rädsla. (ordet "inte" letade sig felaktigt in )
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (trött­nat)
    Thu 4 Mar 2021 08:11
    #92
    New Dawn skrev 2021-03-03 20:12:30 följande:
    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-03 19:51:47 följande:

    Jag är förvisso kvinna med en man som inte vill. Jag har inget till övers för otrohet utan tycker att det är bäst att lämna innan man träffar andra. Det har funnits tillfällen då jag kunnat falla för frestelsen men inte gjort det eftersom jag vet att jag skulle ångra mig efteråt. I längden tror jag dock att det blir ohållbart att hålla fast vid någon som inte vill ha en samtidigt som man vet att det finns andra som är intresserade.


    Han kanske inte "blir en vägg" av rädsla. Han kanske tycker det är läskigt att tala om så allvarliga saker.

    Eller så tycker han det är bra att du tar steget till skilsmässa.

    Vad saknar du ifrån honom?

    Är det främst sex det handlar om, eller mer?

    Har han någon gång förklarat varför han inte vill ha sex, hur han känner inför erat sexliv?
    Han har sagt att han visst vill ha sex, men när jag tagit initiativ har jag oftast fått nobben så jag har slutat försöka och då har det blivit slut med sexet. När vi haft sex har han inte heller brytt sig särskilt mycket om min njutning. Jag har förutom sexlivet även avstått från andra saker för hans skull, så jag känner mig utnyttjad eftersom jag inte tycker att jag får den uppskattning jag förtjänar av honom. Jag är trött på att bara anpassa mig jämt och inte bli åtrådd.
  • Thu 4 Mar 2021 08:41
    #93
    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-04 08:11:42 följande:

    Han har sagt att han visst vill ha sex, men när jag tagit initiativ har jag oftast fått nobben så jag har slutat försöka och då har det blivit slut med sexet. När vi haft sex har han inte heller brytt sig särskilt mycket om min njutning. Jag har förutom sexlivet även avstått från andra saker för hans skull, så jag känner mig utnyttjad eftersom jag inte tycker att jag får den uppskattning jag förtjänar av honom. Jag är trött på att bara anpassa mig jämt och inte bli åtrådd.


    Det skulle ju kunna vara så att han får prestationsångest. Att han faktiskt vill, men känner sig otillräcklig och inte kan. Det kan ju vara så att han tappat självförtroende även när det gäller din njutning? I så fall kan det ju hjälpa om du får honom att förstå att han inte tex behöver få stånd. Att han bara ska njuta. Vem vet, det kanske känns jättejobbigt för honom att inte vara den manlige och potente mannen han vill vara.

    Älskar du honom längre? Inget konstigt om du inte gör det. Vill du jobba med honom? Som jag förstår det känner du dig inte älskad. Vet han det?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (trött­nat)
    Thu 4 Mar 2021 09:22
    #94
    New Dawn skrev 2021-03-04 08:41:54 följande:
    Det skulle ju kunna vara så att han får prestationsångest. Att han faktiskt vill, men känner sig otillräcklig och inte kan. Det kan ju vara så att han tappat självförtroende även när det gäller din njutning? I så fall kan det ju hjälpa om du får honom att förstå att han inte tex behöver få stånd. Att han bara ska njuta. Vem vet, det kanske känns jättejobbigt för honom att inte vara den manlige och potente mannen han vill vara.

    Älskar du honom längre? Inget konstigt om du inte gör det. Vill du jobba med honom? Som jag förstår det känner du dig inte älskad. Vet han det?
    Han har aldrig haft problem med potensen när vi har haft sex och jag har försökt att fokusera massor på hans kropp och njutning men när han inte vill göra detsamma för mig så tröttnar man. Jag ger t.ex. gärna oralsex men han vill inte ge mig det, vilket i och för sig varit ok om han hade gillat att ge mig njutning på andra sätt, men han visar inte särskilt mycket intresse för det.

    Jag tror tyvärr att jag tappar motivationen för att försöka hitta tillbaka till varandra. Det finns dessutom en annan man som visar intresse för mig och jag känner att jag måste kämpa en del för att stå emot frestelsen, så det är nog inte hållbart i längden att leva som jag gör.
  • Thu 4 Mar 2021 09:29
    #95
    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-04 09:22:27 följande:

    Han har aldrig haft problem med potensen när vi har haft sex och jag har försökt att fokusera massor på hans kropp och njutning men när han inte vill göra detsamma för mig så tröttnar man. Jag ger t.ex. gärna oralsex men han vill inte ge mig det, vilket i och för sig varit ok om han hade gillat att ge mig njutning på andra sätt, men han visar inte särskilt mycket intresse för det.

    Jag tror tyvärr att jag tappar motivationen för att försöka hitta tillbaka till varandra. Det finns dessutom en annan man som visar intresse för mig och jag känner att jag måste kämpa en del för att stå emot frestelsen, så det är nog inte hållbart i längden att leva som jag gör.


    Varför stannar du?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (trött­nat)
    Thu 4 Mar 2021 17:01
    #96
    New Dawn skrev 2021-03-04 09:29:29 följande:
    Varför stannar du?
    Jag har ju skrivit att jag förbereder mig mentalt på att lämna. Jag skulle tro att många som är i en liknande situation som jag och ts till slut blir attraherade av någon annan och då antingen är otrogna eller lämnar.
  • Anonym (man 48)
    Thu 4 Mar 2021 18:06
    #97
    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-04 17:01:26 följande:
    Jag har ju skrivit att jag förbereder mig mentalt på att lämna. Jag skulle tro att många som är i en liknande situation som jag och ts till slut blir attraherade av någon annan och då antingen är otrogna eller lämnar.
    Ja eller så blir man själv lämnad när partnern gått och kärat ner sig i någon. Då ångra man sig surt att man fann sig och inte var den som gick vidare först. Det händer en del av oss.
  • Fri 5 Mar 2021 09:47
    #98
    Anonym (tröttnat) skrev 2021-03-04 17:01:26 följande:

    Jag har ju skrivit att jag förbereder mig mentalt på att lämna. Jag skulle tro att många som är i en liknande situation som jag och ts till slut blir attraherade av någon annan och då antingen är otrogna eller lämnar.


    Jag förstår och jag förstår att det tar tid att mobilisera mod och kraft.

    Ärligt talat.... Har han någon chans? Om han börjar ta sexuella initiativ. Är det honom du vill ha?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (trött­nat)
    Fri 5 Mar 2021 16:41
    #99
    New Dawn skrev 2021-03-05 09:47:43 följande:
    Jag förstår och jag förstår att det tar tid att mobilisera mod och kraft.

    Ärligt talat.... Har han någon chans? Om han börjar ta sexuella initiativ. Är det honom du vill ha?
    Kanske att han skulle ha en chans om han gjorde en helomvändning och visade en verklig förändring. Men det är inte så troligt att det kommer att hända. Jag har åsidosatt mina egna behov så länge nu att jag känner att jag inte orkar mer.
Svar på tråden Lust / kommunikation ...