• Wed 24 Feb 2021 00:09
    1134 visningar
    21 svar
    21
    1134

    Kul sätt att berätta för kollegorna på distans?

    Hej,

    Behöver tips och idéer på hur jag skulle kunna berätta om graviditeten för mina kollegor :)

    Vi arbetar helt och hållet på distans men en gång i veckan har vi lite uppsluppet gemensamt fika-via-videomöte. Tänker det är ett bra tillfälle att berätta. Min chef vet såklart redan och är helt med på't och beredd att göra nåt kul. En kollega vet - vi är totalt c:a 10 och normalt deltar alla på "fikat". Hjälp :)

  • Svar på tråden Kul sätt att berätta för kollegorna på distans?
  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 07:54
    #1

    Asså för mig har det alltid varit naturligt för mig och snacka digitalt FaceTime, Skype, Whats up,

    Jag gjorde en kaffemuggar på nätet (det finns såna webbsidor) I love <3 my grandpa, satt och drack kaffe med just den muggen. min farsa fattade direkt, mer roligare kunde det inte vara!

    Gör en T-shirt  buns in the oven. Eller ha bullar i ugnen och visa, det via kameran och se om ngn som fattar?!- streckgubbe? _ _ _ _ _ 

  • Wed 24 Feb 2021 08:38
    #2

    Jag har berättat för mina två kollegor på ett Teams-möte som vi har 3 ggr/v - jag skulle på revision till kontoret och inte varit där på några månader, så min mage syntes ganska mycket redan då. Så, jag sa som det var till dem (chefen visste redan) att för att undvika att folk på kontoret ska svimma när jag kommer in, så vill jag varna för mitt förändrat utseende
    Alla deltagande på möte var män (vi är totalt 3 kvinnor på 15 pers), så nyheten spreds sig väldigt fort (män skvallrar mycket mer än kvinnor, haha)

  • Anonym (ddd)
    Wed 24 Feb 2021 08:43
    #3
    +1
    Goldenrobot skrev 2021-02-24 00:09:58 följande:

    Hej,

    Behöver tips och idéer på hur jag skulle kunna berätta om graviditeten för mina kollegor :)

    Vi arbetar helt och hållet på distans men en gång i veckan har vi lite uppsluppet gemensamt fika-via-videomöte. Tänker det är ett bra tillfälle att berätta. Min chef vet såklart redan och är helt med på't och beredd att göra nåt kul. En kollega vet - vi är totalt c:a 10 och normalt deltar alla på "fikat". Hjälp :)


    Nu kanske det låter elakt (det menar jag inte att det ska vara) men det är väl bara att säga det: "jag kommer vara föräldraledig datum XX". 
    Liksom, alla dina kollegor tycker det är kul för dig och de kommer säga grattis men sen är det inte så mycket mer, när man är kollegor. Om ni inte umgås som vänner även på fritiden så är det mer du själv som (så klart) är upprymd av detta nya spännande i ditt liv men för kollegor är det bara en minut, och sen lite den dagen du kommer och visar upp bebisen. 
  • Anonym (Ja)
    Wed 24 Feb 2021 09:05
    #4
    Anonym (ddd) skrev 2021-02-24 08:43:59 följande:

    Nu kanske det låter elakt (det menar jag inte att det ska vara) men det är väl bara att säga det: "jag kommer vara föräldraledig datum XX". 

    Liksom, alla dina kollegor tycker det är kul för dig och de kommer säga grattis men sen är det inte så mycket mer, när man är kollegor. Om ni inte umgås som vänner även på fritiden så är det mer du själv som (så klart) är upprymd av detta nya spännande i ditt liv men för kollegor är det bara en minut, och sen lite den dagen du kommer och visar upp bebisen. 


    Håller med. Det beror såklart på vilken relation man har med sina kollegor, om man är vänner eller mer bara arbetskollegor.

    En sak att tänka på med är att det bland kollegorna kan finnas någon som kämpar med infertilitet och bäbisdrömmar. Nu behöver det inte vara så i ditt fall men jag tycker det är värt att ha i tankarna. Det kan vara väldigt jobbigt då, även om personen också är glad för de det går bra för.
  • Wed 24 Feb 2021 09:44
    #5

    Tycker inte att en arbetsplats är rätt forum för något spexigt "avslöjande". Dels vet du inte vad dina kollegor har för relation till familjeplanering, dels kan det bli lite larvigt då det för de flesta inte är en stor grej att en kollega ska ha barn. Be att få en minut i slutet av ett möte och säg något i stil med att allt går enligt plan kommer du gå på föräldraledighet 2021-xx-xx.

  • Wed 24 Feb 2021 12:28
    #6
    Gameofthrones skrev 2021-02-24 07:54:27 följande:

    Asså för mig har det alltid varit naturligt för mig och snacka digitalt FaceTime, Skype, Whats up,

    Jag gjorde en kaffemuggar på nätet (det finns såna webbsidor) I love <3 my grandpa, satt och drack kaffe med just den muggen. min farsa fattade direkt, mer roligare kunde det inte vara!

    Gör en T-shirt  buns in the oven. Eller ha bullar i ugnen och visa, det via kameran och se om ngn som fattar?!- streckgubbe? _ _ _ _ _ 


    Tack :)


    Av fem trådsvar så var du den enda som kom med tips :D ...våra föräldrar är redan mor-/farföräldrar eftersom detta är lite av en sladdis, så en sådan mugg skulle de nog bara tro var från barnbarnen de redan har :)

  • Wed 24 Feb 2021 12:40
    #7

    Jag uppskattar er omtanke om mina kollegor och deras familjeplanering, men vi är en ganska "gammal" grupp där jag är "minstingen" i gänget - och jag har passerat 40 :D 

    De flesta har både två och tre barn, såväl adopterade som biologiska, som närmar sig tonår - om de inte redan är där. Så, även om jag är medveten om att andra kämpar så upplever jag att jag har rätt bra koll på just mina kollegor. Fullt så plump är jag faktiskt inte.


    Jag hade inte tänkt spexa till det så särskilt heller, men det kändes bara så tråkigt att bara berätta rakt upp och ner. Det har jag gjort tidigare på tidigare arbetsplatser, men då har man dessutom setts. Nu är det så trist när man är på videomöten hela tiden bara...


    Vi är en ganska tajt grupp med uppsluppen stämning och det är bl a min chef som tycker det vore kul om det avslöjades på ett lite roligare sätt än att bara säga det på något planeringsmöte. Typ smyga in det i nån slags quiz i anslutning till nåt annat, men absolut inte att hela mötet/fikat ska gå åt till nån slags "baby shower". Jag tänkte alltså inte trycka upp t-shirts eller muggar, även om jag uppskattar att @gameofthrones faktiskt kom med tips <3

  • Wed 24 Feb 2021 12:45
    #8
    brallison skrev 2021-02-24 08:38:50 följande:

    Jag har berättat för mina två kollegor på ett Teams-möte som vi har 3 ggr/v - jag skulle på revision till kontoret och inte varit där på några månader, så min mage syntes ganska mycket redan då. Så, jag sa som det var till dem (chefen visste redan) att för att undvika att folk på kontoret ska svimma när jag kommer in, så vill jag varna för mitt förändrat utseende
    Alla deltagande på möte var män (vi är totalt 3 kvinnor på 15 pers), så nyheten spreds sig väldigt fort (män skvallrar mycket mer än kvinnor, haha)


    Hahaha, "inte svimma" :D


    Tack för ett gott skratt! Vi kommer inte att ses IRL - i alla fall inte på kontoret - på väldigt länge, och kanske inte ens innan bebisen kommer. Möjligen kommer vi att hinna ha någon "social träff" (japp, vi umgås även under icke-jobbrelaterade former) men det blir senare till våren och det börjar bli dax att rekrytera vikarie redan nu om det ska hinnas med - och då är det schysst att de får veta innan varför vi helt plötsligt ska ha in en vikarie ;) 

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 12:54
    #9
    Goldenrobot skrev 2021-02-24 12:28:08 följande:

    Tack :)


    Av fem trådsvar så var du den enda som kom med tips :D ...våra föräldrar är redan mor-/farföräldrar eftersom detta är lite av en sladdis, så en sådan mugg skulle de nog bara tro var från barnbarnen de redan har :)


    Haha, =)

    Vet du ha en lite sladd och visa jobbet (hihi) - när, dåligt skämt och förslag=)

    Men jag tycker att det är kul om man gör en liten grej av cet nu när folk är i lite dyster tid.

    Gör en ordlek?
  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 12:55
    #10

    Måla en teckning? Med humor i ?

Svar på tråden Kul sätt att berätta för kollegorna på distans?