• Anonym (Ts)
    Wed 24 Feb 2021 09:13
    1007 visningar
    28 svar
    28
    1007

    Hur håller ni er till er matbudget?

    Jag blir galen, gör alltid en budget för hur mycket pengar som ska gå till tillexempel mat, men kan ALDRIG hålla det.

    Skriver 4-5.000 kr/mat och då räknas schampo, toalettpapper och så men det slutar ändå med 8-10.000 kr/månad. Vi är två vuxna och en 4-åring.

    Vet inte om 4-5.000 kanske är för lite räknat och att vi därför inte kan hålla det? Men oavsett så är ju 8-10.000 kr dubbelt så mycket så så kan vi ju inte ha det heller.

    Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Hur håller ni er till er matbudget?
  • Anonym (sss)
    Wed 24 Feb 2021 09:32
    #1

    Det låter kanske som lite i överkant på vad det behöver kosta men det beror kanske på var ni bor/var ni handlar osv.

    Här räknar vi på ca 5,5 personer (alla bor inte här hela tiden, vi är 7 st). Vår budget är ungefär  7,500 kr.  Ca 1300 kr/person har vi räknat ut att vi landar på, + lite mer ibland. När det är tex julmat eller födelsedagstårtor mm inräknat, så blir det mer än den summan.

    Vi handlar på Coopkortet och utnyttjar varenda rabatt man kan. Vi handlar på tisdagar så det är 5% rabatt på hela köpet. Vi handlar för ca 1000-1200 kr/gång så på ett helt år blir det en del i rabatt. Vi handlar också en gång på helgen, men då lite mindre summa. Man får också fler erbjudanden om rabatter när man handlar över en viss summa, vilket vi ofta får. Vi dammsuger alltid Coops reklamblad innan vi handlar och vi planerar verkligen vår shopping. Vi handlar storpack osv, vilket är bra när vi är så stor familj.
    Jag använder också appen Bower (tidigare pantamera) där man får poäng för alla skräpförpackningar man går med till återvinningen. Dessa poäng byts till kuponger eller till kontanter. Det är inga stora summor förstås, men "många bäckar små" och det känns bra att få något för skräp, liksom.
    Utnyttjar också ibland gratiserbjudanden i appen Flarie (man spelar små spel och får poäng som byts till kuponger). Det är väl inget för den som inte gillar att spela fjantiga spel Drömmer . Om det finns kuponger på sånt vi ändå äter så använder jag poängen. Tex på fryspizzor, drickyoghurt och lite annat smått och gott. Det går inte att använda varje vecka men jag bevakar, samlar poäng och vips, så dyker det upp något vi tycker vi kan ta. Går att använda på fler ställen än Coop.

    Jag gissar att det mest handlar om "tänket" om man ska få till en budget så som man vill ha den.

  • Anonym (Iller­)
    Wed 24 Feb 2021 09:34
    #2

    Ni lägger några tusen mer på mat än vi (2 vuxna, 2 lågstadiebarn). Om ni vill få ner matkostnaderna får ni börja se över hur och vad ni handlar. Gör ni matplanering och handlar efter det? Handlar ni i en billig eller dyr butik? Köper ni färskvaror efter säsong? Finns det stapelvaror som ni skulle kunna välja en billigare sort av? Slänger ni mat eller äter ni upp allt ni köpt?

    Och så ett bok/sajt-tips: Portionen under tian. Billig, nyttig och god mat. Skrivet av en dietist.

  • Anonym (sss)
    Wed 24 Feb 2021 09:34
    #2

    Har du sett den här sidan förresten?

    stabilekonomi.se/din-matbudget-ar-en-stor-pengaslukare-som-ar-forvanansvart-enkel-att-forbattra/

    Kan tillägga att vi oerhört sällan köper mat ute, vi lagar nästan allt hemma. 

  • Anonym (Iller­)
    Wed 24 Feb 2021 09:39
    #3

    Någon tipsade om kuponger på drickyoghurt och fryspizzor. Inget fel i det alls, men personligen ser jag såna varor som lyx. Fryspizza kan kanske köpas någon gång då matkris uppstår (enorm hunger och ingen ork eller tid). Drickyoghurt har vi bara på resor och då gör vi den själva med naturell yoghurt som bas. Billigare.

  • Anonym (T)
    Wed 24 Feb 2021 09:40
    #4

    Håller det helt enkelt. Man rätar mun efter matsäck, handlar endast för det man har. Svårare än så är det inte. Klarar man inte av det så är det dags att lära sig. Jämför priser mellan olika varumärken, kolla reklamblad, se efter nedsatt pris på varor med kort datum, handla utifrån säsong, är något dyrt så handlar man inte det även om man är sugen utan man planerar maten utifrån vad som billigt för tillfället, sätter en prisgräns på kilopriset och handlar inte om det ligger över det (t.ex köper inte kött som kostar mer än exempelvis max 59 kr/kg eller grönsaker om de kostar mer än ett visst kg-pris osv. Prisgräns får man ju själv avgöra utifrån sin budget), håller sig till det man ska ha och låter bli impulsköp (handla aldrig hungrig). Laga rätter med få och billiga ingredienser.

    Kan du inte lära dig på annat sätt så kan du också ta ut pengar och handla all mat kontant (eller sätta in en viss summa på ett speciellt ?matkort? varje vecka/månad) och aldrig under några som helst omständigheter ta ut/föra över (eller handla för andra pengar) mer än det förutbestämda vecko/månadsbeloppet. Är matpengarna slut så blir det att äta det som finns till nästa vecka/månad, leta sopor eller svälta. Du lär rätt snabbt lära dig att hushålla bättre med pengarna efter ett sådant misstag.

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 09:49
    #5

    Allt hänger på hur ni handlar, vart ni handlar, hur ni bor?

    Här är vi 2 vuxna och tre barn fsk - mellanstadiet sista året.

    Vi handlar för 2.000kr-3.000kr /månaden i hushåll ink. Hygienartiklar. Men köper inte det varje månad. Utan köper det när det är kampanj så köper man 2-3 pumptvål är det med refill så tar jag det, hellre har en porslin /glas pump. Diska ur och tar nästa. Samma med schampo och balsam, köper det i större förpackning. Handlar det på skönhetssidor/Rusta /Lyko mm. Panta, reklamblad, utnyttja kuponger.

    Sen handlar vi inför helgerna men det är för nga 100 kr. Minst 200kr. Chips, dipp, godis och lite annat.

    Willys har bra saker bra märken som alla andra butiker dem har lågbudget och finare varor.

    Ica tycker jag om också.

    Men vi handlar i familjepack nötfärs /blandfärs t ex. Stort pkt sen när vi kommer hem delar jag det på 3 - 4 delar fryser in. Räcker gott och väl. Köper mjöl, ägg salt väldigt mkt. Gör pasta själv. Köper färdig pasta självklart. Det används oftast när jag inte lagar mat.

    Handla rätt, utnyttja kuponger, medlemskap. Panta mm.

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 09:58
    #6

    Sen kompletterings handlar man också smör, mjölk pålägg eller nått man saknar.

    Jag handlar 1,5 mjölk, gärna Arlas. Om det inte finns tar jag annat.

    Bregott,

    Smör till stek och rapsolja.

    Mjölen används till kaffet /te/ oboy till barnen. Men dem äter inte så mkt frukost, det blir macka take away from home! Tunnbrödsrulle med pålägg i brukar göra det till barnen kvällen innan. Lite matig och go sådan. Grönsaker med pålägg i jättegott! Eller dumplings från middagen tar dem nga stycken till frukost. Så det blir inte så mkt mjölk här.

    Man får priotera vad som går åt mest hur ska man lösa det? T ex.

  • Stårsc­han2
    Wed 24 Feb 2021 10:03
    #7

    Man brukar ju ofta få betala dyrt antingen i tid eller pengar. Håller man sig till hel/halvfabrikat som spar tid får man oftast betala mer i pengar.

    Varför inte göra en snabb räkneövning och försöka se ungefär hur mycket varje måltid kostar, och se om det är några av era basrätter som kanske kan bytas ut mot billigare alternativ. Kanske man kan byta ut tomaterna och paprikan mot rårivna morötter emellanåt? Äta soppa lite oftare?

    Viktigast av allt är ju att inte slänga något, utan att man ser till att faktiskt äta upp all den mat man bär hem.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Sanna­)
    Wed 24 Feb 2021 10:04
    #8
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 09:13:41 följande:

    Jag blir galen, gör alltid en budget för hur mycket pengar som ska gå till tillexempel mat, men kan ALDRIG hålla det.

    Skriver 4-5.000 kr/mat och då räknas schampo, toalettpapper och så men det slutar ändå med 8-10.000 kr/månad. Vi är två vuxna och en 4-åring.

    Vet inte om 4-5.000 kanske är för lite räknat och att vi därför inte kan hålla det? Men oavsett så är ju 8-10.000 kr dubbelt så mycket så så kan vi ju inte ha det heller.

    Hur gör ni andra?



    Låter mycket, hur kan två vuxna med ett litet barn göra av med 10 000 i månaden på mat och förbrukning?

    Antingen accepterar du siffran, dvs lägger in 10 000 i din budget och blir glad om det bara blir 8 000.

    Eller så analyserar du vart pengarna går. Handlar ni dyra livsmedel, slänger ni mycket, mycket hämtmat, utnyttjar ni erbjudande osv osv. Det är fullt möjligt att få ner kostnaden till max 5 000. Frågan är om ni vill leva så, eftersom ni inte gör det idag.

    Själv har vi ingen budget för mat. Vi är två vuxna och låter en viss summa stå kvar på lönekontot, den använder vi till mat och lite övrigt. Hur mkt som är specifikt mat räknar vi inte på.
  • Anonym (J)
    Wed 24 Feb 2021 10:10
    #9

    Låter som sjuka pengar att lägga på två vuxna och ett barn. Ni gör av med betydligt mer än oss och vi är två vuxna, två tonåringar, en tolvåring, en sexåring och en bebis.

    Sätt av en viss summa som ni får använda varje vecka och hålll er till det. Är inte speciellt svårt!

Svar på tråden Hur håller ni er till er matbudget?