• stor grön drake

    Hur mycket kostar din mens varje år?

    Just nu pågår där jag bor en debatt om avgiftsfria mensskydd för livmoderinnehavare. En av debattörerna har framfört att eftersom det bara kostar 90kr per år att ha mens, tyckte han att menstruerande personer gott klarade av den kostnaden själva.

    En får tycka som en vill i sakfrågan, men jag undrar, finns det någon som klarar sig på 90kr/år? I kostnad för mens ingår (i min tankevärld) sanitetsprodukter, smärtstillande vid mensvärk, läkemedel för reglerande av menscykel/riklig blödning mm, men jag tänker att det blir svårt att få en bild eftersom det varierar så mycket, så jag tänker att i omröstningen svarar ni på hur mycket bindor, tamponger, menskopp, tygbindor, trosskydd mm kostar er på ett år.

    Sen får ni väldigt gärna berätta totalkostnaden för allt i kommentarerna. Jag har själv vänner som alltid måste ha extra trosor och leggins i väskan vid mens, vänner som har så riklig blödning att de inte kan sköta sitt arbete 1-2 dagar varje månad, men även vänner som faktiskt tror sig kunna klara 90kronors-gränsen om de skulle välja billigare produkter än de i nuläget väljer att köpa. Jag hör själv till dem som behöv reglera mensen med läkemedel och det är ju kostnader som är direkt kopplade till mens.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kostar din mens varje år?
  • Anonym (Mimmi)

    Min senaste menskopp kostade 300 kronor, köpt för cirka 4 år sen. Har köpt tygbindor för ungefär lika mycket, behöver dubbla skydd 1-2 dagar per mens. Smärtstillande behöver jag inte. Så idag betalar jag oftast 0 kr per år, skulle vara om jag glömt någon gång och behöver köpa engångsskydd, men tror inte det hänt på några år heller. Men jag har ju lagt en större klumpsumma.

    Men 90 kr/år med engångsskydd låter lite. Jag har inte valt flergångs pga ekonomi utan för att jag tycker det är mycket bekvämare.

  • Anonym (Mimmi)

    Rengöringstabletter till menskoppen också ja. Några ynka kronor per år.

  • Anonym (Köpp)

    Det är lite svårt att svara eftersom jag har menskopp, den kostade ca 300 kr men jag köper ju inte en ny varje år... men jag slog ut det lite iaf.

    Räknade in kostnad för trosskydd som jag behöver ibland vid ägglossning, och ibland när jag haft mellanblödningar pga missfall (som kostat en del i sig själv pga akutbesök och enorma mängder bindor). Men bara trosskydden blir ju några hundralappar per år. 

    Men vem som klarar sig på 90 kr per år förstår jag inte. Det blir ju typ 8 kr i månaden? Det finns inga mensskydd för den summan. 

  • Anonym (Köpp)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-02-24 11:39:50 följande:

    Rengöringstabletter till menskoppen också ja. Några ynka kronor per år.


    Ja dom är ju iaf billiga som tur är. 
  • Anonym (A)

    Nu var det ett bra tag sedan jag hade mens pga graviditeter men för min del stämmer 90kr/år rätt bra om man slår ut det hela.

    Köpte en menskopp för några år sedan för runt 200 kr, så använder inte ensgångsskydd såsom tampong, binda eller trosskydd.

    Sedan så har jag antingen haft hormonspiral, vilket gjorde att jag knappt hade mens eller så åt jag p-piller där jag åt ihop perioderna för att slippa att ha mens så ofta. Hade då mens 4 gånger/år. Detta leder ju till att mitt behov av mensskydd har varit väldigt lite under åren.

    Gällande Alvedon/Ipren osv så försöker jag undvika det så mycket som möjligt. Äter det nog 2-3 gånger/år och då pga huvudvärk.

    Skulle verkligen rekommendera menskopp. Både för ekonomin och miljön.

  • riboflavin

    Jag är en av de som klarar mig under 100-lappen, men jag inser ju att jag är lyckligt lottad.

    Jag har använt menskopp sen 2002 och är inne på min tredje kopp under den tiden, men då var de betydligt dyrare. Tror min första kostade ca 500 kr (betalades dock av försvaret) min andra 400 kr och min senaste kostade 150 kr. Totalkostnad för mig är ca 35-35 kr per år. Har aldrig förstört trosor, sängkläder möbler eller annat på grund av läckage heller.

    Har vänner som använder 12-15 kvalitetsbindor per dag under mens, tror de pratar om att en mens"vecka" kostar runt 300 kr, dvs 10 gånger mer per månad än jag lägger per år.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (ooo)

    Jag har inte funderat på kostnaden faktiskt men jag använder Tampax. En ask räcker till två menstilfällen ungefär (har sällan mens mer än 3 dygn, förstår att jag inte är en "storblödare"). Kan kostar lite olika på olika butiker men ca 30 kr X 6 kartonger = 180 kr + att jag köper nån kartong trosskydd men det går åt max 2 sådana askar per år för jag använder dem inte speciellt mycket. De kostar ca 20 kr/st.
    Så för mig totalt ca 220 kr. 
    Men sen tillkommer värktabletter för jag brukar kunna behöva en del, främst i starten på mensen, då jag kan må rätt sunkigt. Ingen aning om hur mkt, men jag lägger på en hundring/år på summan + att det ibland, vissa månader går åt fler tamponger än genomsnittet. 
    Så åtminstone 320 kr/år. 

    Har testat menskopp. Använde den säkert ett år i alla fall, innan jag gav upp. Det var kladdigt och blodigt när jag tog ut den, för jag lyckades sällan ta ut den så där elegant utan fick blod på fingrarna. En gång var det som om den hade fastnat, det var som ett vacuum och jag fick verkligen kämpa för att få ut den. Det var ett väldigt jobbigt tillfälle. Ett tredje tillfälle var jag på en offentligt toalett, var hård i magen och klämde i så hårt så att menskoppen flög ur! Så nej, det var för kämpigt för mig. 

  • Anonym (ooo)
    riboflavin skrev 2021-02-24 11:58:13 följande:

    Har vänner som använder 12-15 kvalitetsbindor per dag under mens, tror de pratar om att en mens"vecka" kostar runt 300 kr, dvs 10 gånger mer per månad än jag lägger per år.


    Hur kan de använda så många bindor på ett dygn? Det är ju i princip en i timmen all vaken tid (utgår från at de inte går upp och byter på nätterna)? Tror de att de måste byta så fort det kommit en droppe? När jag var yngre och använde bindor så använde jag ca 5-6/dygn. 
  • cosinus

    Hmmm, 2 bindor + typ 18 isch tamponger per gång och så 13 ggr per år ungefär. Räkna, räkna... 450 kr typ då kanske.

    Å andra sidan så har det kvinnliga könet givit mig fördelar i form av att jag är mindre så jag behöver köra färre tvättar, mindre tvättmedel, mindre mat o s v. Det går nog på ett ut ungefär.

  • Anonym (Isla)

    Max 100kr eftersom jag kör med menskopp sen ca 4 år tillbaka. Och vad kostade den, 100kr kanske?
    Så numera behövs nästan bara trosskydd och den kostnaden räknar jag inte in pga det använder jag ändå ibland, som kvinna jag är
    Har heller inte problem typ pms, pmds eller såna menssmärtor att jag måste vara hemma pga det utan några övriga kostnader finns inte för min del.

Svar på tråden Hur mycket kostar din mens varje år?