• Anonym (xx)
    Wed 24 Feb 2021 13:35
    410 visningar
    25 svar
    25
    410

    Få tidigt VUL?

    Ni som fått tidigt VUL, hur har ni fått det? Jag skulle hemskt gärna vilja få det då jag haft ett tidigt missfall innan och det skulle lugna min oro. Men det ingår inte i basutbudet ju.

    Hur gjorde ni som fått det? Pratade ni med er BM och hon godkände det eller vände ni er till privat klinik som gjorde det som ?tillval? till er övriga mödravård?

  • Svar på tråden Få tidigt VUL?
  • Anonym (Jag)
    Wed 24 Feb 2021 13:38
    #1

    Hade gått privat i många år pga infertilitet och där gjorde jag VUL. Brukar vara mycket svårt att få det gjort inom vanliga vården om det inte finns synnerliga skäl.

  • Anonym (-)
    Wed 24 Feb 2021 13:38
    #2

    Jag kommer bli erbjuden tidigt ultraljud snart och för min del är det för att jag gjort en missfallsutredning, då ingår det att göra tidigt ultraljud om man blir gravid under tiden.

    Men det är olika svårt att få det beroende på landsting, ibland kanske det bara räcker att berätta sin oro för BM, beroende på var man bor. Men annars finns det ju alltid privat. 

  • Wed 24 Feb 2021 18:10
    #3

    Jag fick det pga tidigare tvillingar, som drabbades av komplikationer och föddes för tidigt. Jag skulle inte palla en till tvillinggraviditet varken fysiskt eller psykiskt, och ville heller inte riskera eventuella barns hälsa igen, därför fick jag tidigt vul för att utesluta tvillingar. Hade gjort abort om det varit det.

  • Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 18:20
    #4

    Med första barnet så bokade barnmorskan in det efter att jag sagt att jag haft två tidiga missfall. Det var inget jag bad om.

    Med andra och tredje barnet gjordes det för att datera graviditeterna, eftersom jag blev gravid när jag fortfarande ammade och mensen var oregelbunden.

    Jag tyckte personligen inte att det gjorde särskilt mycket för att stilla min oro. Hjärtat kan ju sluta såå dagen efter att man sett den ticka, känner flera som drabbats av det. Jag försöker bara att ha is i magen tills jag börjar känna regelbundna fosterrörelser.

  • Anonym (xx) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 18:32
    #5

    Tack för svar. Har också funderat på om jag ska be om eller inte be om vul, eller göra det privat. Har också hört att det inte är bra att göra ul i ?onödan?. Kommer få göra KUB pga ålder så det är ju ?bara? några veckor extra... men just nu känns varje dag lång.

  • Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 19:34
    #6
    Anonym (xx) skrev 2021-02-24 18:32:51 följande:

    Tack för svar. Har också funderat på om jag ska be om eller inte be om vul, eller göra det privat. Har också hört att det inte är bra att göra ul i ?onödan?. Kommer få göra KUB pga ålder så det är ju ?bara? några veckor extra... men just nu känns varje dag lång.


    Du känner väl dig själv bäst. Om du tror att det skulle lugna dig väldigt mycket att göra vul, så är det väl värt att be om det eller boka ett privat.
  • Wed 24 Feb 2021 19:38
    #7

    Betala ur egen ficka och gör ett privat.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 24 Feb 2021 20:00
    #8

    Jag var också orolig efter missfall och blev nekad tidigt VUL. Bokade ett privat istället och där jag gick gällde mitt frikort så det kostade mig inte en enda krona.

  • Wed 24 Feb 2021 20:26
    #9

    Jag gick privat. Kändes värt 800 kr eller vad det nu kostade.

  • Anonym (E)
    Wed 24 Feb 2021 21:32
    #10

    Gör det privat när det inte är något annat problem än just att du är orolig pga tidigare missfall :) De skulle nog be dig att vänta. "onödiga" UL är brukar inte gå att få.

Svar på tråden Få tidigt VUL?