• Anonym (Ts)
    Wed 24 Feb 2021 16:31
    2311 visningar
    40 svar
    40
    2311

    Radhus i Upplands Väsby eller fin hyresrätt i Täby?

    Har köpoäng så det räcker till en jättefin (men dyr) hyresrätt i Täby och jag kommer aldrig ha råd att köpa boende där. Det är bra skolor i Täby och det är en trygg kommun.

    Samtidigt har jag möjlighet att köpa radhus i Upplands Väsby. Vad jag vet så är skolorna inte särskilt bra i Väsby däremot, förutom att kommunen anses vara sämre än Täby överlag.

    Det jag funderar på är om det kan vara värt att bo i finare kommun för barnens skull och överge radhusdrömmen på bekostnad av bättre läge.

    Vad tycker ni? Var så ärliga ni vill, jag behöver ärliga åsikter.

  • Svar på tråden Radhus i Upplands Väsby eller fin hyresrätt i Täby?
  • Anonym (Beror på)
    Wed 24 Feb 2021 19:22
    #1

    Bra skolor behöver inte betyda att de är bra skolor. Skolmiljön kan vara dålig även om skolans resultat är goda.

    Dåliga skolor behöver inte vara dåliga för att skolmiljön är dålig. De kan ha vagare elever generellt mot en så kallad bra skola.

    Mycket av inlärningen sker hemma. Har barnen föräldrar med kunskaper inom skolämnena och tar sig tid att hjälp med läxor så behöver sämre undervisning inte ha så stor betydelse för elevens resultat.

    Är däremot skolmiljön dålig med mycket bråk, alkohol, droger och allmän kriminalitet så kan barnen hamna i dåligt sällskap och hitta på en massa skit.

    En bra skola kan också ha en dålig skolmiljö med konkurrens om resultat mellan elever, mobbing, oförsvarlig stor press på eleverna etc. Det är ofta inte en fördel för eleven på lång sikt.

    Allt beror lite på vad som läggs i begreppen dålig skola resp. bra skola.

    Jag kan tyvärr inte mycket om Täby eller Upplands Väsby. Jag var bosatt i Täby under en kortare tid när jag läste på universitetet. Det är trevligt. Bra kommunikationer. Allt finns.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 20:01
    #2

    Tack för ditt seriösa och utförliga svar. I hela Stockholms län är Upplands Väsby rankad som nummer 19 av 26 kommuner vad gäller skolor, så det känns lågt.. Jag vet dock inte vad det baseras på, får nog utforska det. I hela Sverige ligger det på plats 245, jämfört med Täby som ligger på plats 190.

    Så svårt att veta vad som är rätt.

  • Anonym (Annie­)
    Wed 24 Feb 2021 20:06
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 20:01:45 följande:

    Tack för ditt seriösa och utförliga svar. I hela Stockholms län är Upplands Väsby rankad som nummer 19 av 26 kommuner vad gäller skolor, så det känns lågt.. Jag vet dock inte vad det baseras på, får nog utforska det. I hela Sverige ligger det på plats 245, jämfört med Täby som ligger på plats 190.

    Så svårt att veta vad som är rätt.


    Jag är uppvuxen på landet och gick i en skola där matteläraren egentligen var dramalärare haha! Sååå kasst. Jag är idag högt uppsatt chef på ett stort företag i Sthlm. Är 32. Jag tackar min trygga uppväxt som gav mig en stabil grund att växa på.
  • Anonym (Beror på)
    Wed 24 Feb 2021 20:14
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 20:01:45 följande:

    Tack för ditt seriösa och utförliga svar. I hela Stockholms län är Upplands Väsby rankad som nummer 19 av 26 kommuner vad gäller skolor, så det känns lågt.. Jag vet dock inte vad det baseras på, får nog utforska det. I hela Sverige ligger det på plats 245, jämfört med Täby som ligger på plats 190.

    Så svårt att veta vad som är rätt.


    Det är jättesvårt att veta vad som är rätt. Allt hänger inte på skolan utan föräldrarnas involvering gör stor skillnad. Se iallafall till att inte barnen hamnar i en skola med dålig arbetsmiljö, kriminalitet, som är sönderslagen med utarbetade lärare som gett upp allt hopp om eleverna.

    Jag gick på vad som klassades som en dålig/normal skola på landet. Vi hade iallafall matematiklärare som var utbildad till matte- och fysiklärare. Däremot är mina kunskaper inom drama helt obefintlig tyvärr. Jag läste vidare till civilingenjör. Det var inte skolan som uppmuntrade mig till det (skolans syo-konsulent avrådde mig att söka natur på gymnasiet med motivationen att den linjen var så himla svårt (i princip helt omöjlig)).
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 20:19
    #5
    Anonym (Annie) skrev 2021-02-24 20:06:08 följande:

    Jag är uppvuxen på landet och gick i en skola där matteläraren egentligen var dramalärare haha! Sååå kasst. Jag är idag högt uppsatt chef på ett stort företag i Sthlm. Är 32. Jag tackar min trygga uppväxt som gav mig en stabil grund att växa på.


    Bra jobbat! :)

    Ja, trygghet är viktigast, men då tror jag att Täby är tryggare än Upplands Väsby. Men samtidigt vet jag inte om det är mer jakt på status där och jämförelse. Då kanske mina barn blir några av de få som bor i hyresrätt och det blir något negativt av det.

    Det finns mycket parametrar att ta hänsyn till och man kan vrida och vända på det.. Svårt!
  • Anonym (Aldri­g Väsby)
    Wed 24 Feb 2021 20:24
    #6

    Jag har jobbat i Väsby i flera år, bland annat med polisen. Jag skulle aldrig bosätta mig där. Öppen droghandel, småglin som tagit över vissa gator, slagsmål och skjutningar och viftande med vapen. Skulle aldrig bo där.

  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Wed 24 Feb 2021 20:27
    #7

    Om Väsby inte är en skitkommun med många problemområden eller dylikt, skulle jag inte överge radhhusdrömmen utan satsa på radhuset. Kolla upp vilket område ni i så fall ska bo i och hur det är där. Upplands Väsby är stort och det finns säkert bra och mindre bra skolor där också. Täby är säkert jättefint, men jag skulle aldrig välja lägenhet och dyr hyresrätt framför hus. Jo, om valet stod mellan det och ett hus i ett getto. Jag skulle inte utsätta mina barn för det senare i dagens samhälle. Men inte annars. Men då är jag partisk, då jag själv bor i hus. I Trosa visserligen, men även här är det varierande kvalitet på skolorna och något blandat elevunderlag. Det finns dock ingen stökig problemskola. Det är det du ska undvika, men i övrigt är höga generella studieresultat inte allt. Lycka till vad du än väljer!

  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Wed 24 Feb 2021 20:28
    #8
    Anonym (Aldrig Väsby) skrev 2021-02-24 20:24:15 följande:
    Jag har jobbat i Väsby i flera år, bland annat med polisen. Jag skulle aldrig bosätta mig där. Öppen droghandel, småglin som tagit över vissa gator, slagsmål och skjutningar och viftande med vapen. Skulle aldrig bo där.

    Det var ju tråkigt om det har blivit så. När jag växte upp (dock söder om Stockholm) var Väsby en trevlig kommun.
  • Anonym (Aldri­g Väsby)
    Wed 24 Feb 2021 20:32
    #9
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-02-24 20:28:58 följande:

    Det var ju tråkigt om det har blivit så. När jag växte upp (dock söder om Stockholm) var Väsby en trevlig kommun.


    Jag växte upp i en närliggande kommun och har inga minnen av att Väsby var så här stökigt. När jag var liten slogs lite gillar finnar med några fulla jugoslaver i princip. Annat var det när jag jobbade. En period såg vi slagsmål och polisutryckningar minst två gånger i veckan kring gymnasiet (där man också sålde droger och viftade med vapen ibland).
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 20:35
    #10
    Anonym (Aldrig Väsby) skrev 2021-02-24 20:24:15 följande:

    Jag har jobbat i Väsby i flera år, bland annat med polisen. Jag skulle aldrig bosätta mig där. Öppen droghandel, småglin som tagit över vissa gator, slagsmål och skjutningar och viftande med vapen. Skulle aldrig bo där.


    Det låter ju inte bra alls. Har det varit så kring centrala Väsby? Tänker om det är bättre i Fresta, Bollstanäs, Runby? Eller avråder du hela kommunen?
Svar på tråden Radhus i Upplands Väsby eller fin hyresrätt i Täby?