• Anonym (Ts)
    Wed 24 Feb 2021 17:51
    24411 visningar
    344 svar
    -8 +5
    344
    24411

    Elakt att tjata på man om sterilisering?

    Vi är snart 40 och har bestämt att inte skaffa fler barn, har 3 redan. Jag är efter en hormonbehandling i tonåren överkänslig mot hormoner, har trots detta testat det mesta i hormonväg när det gäller preventivmedel, har även testat kopparspiral men fick en infektion, har nu testat igen med kopparspiral.

    Vi har pratat om att mannen ska sterilisera sig men nu när det väl gäller så vågar han typ inte, har inte fått nån förklaring mer än att det känns läskigt, och det kan det såklart göra.

    Jag tycker han ändå kan göra det, han vill ju inte få fler barn och ingreppet är ju mindre för en man än en kvinna.

    Mina argument är ju att jag i flera år kämpat med preventivmedel, fött tre barn med allt vad det innebär.

    Fattar såklart att jag inte kan tvinga honom men är det taskigt att jag tar upp diskussion om igen.

    Intressant att höra vad ni tycker, och om ni är man el kvinna.

  • Svar på tråden Elakt att tjata på man om sterilisering?
  • Anonym (Livia­)
    Wed 24 Feb 2021 17:55
    #1
    +4
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 17:51:26 följande:

    Vi är snart 40 och har bestämt att inte skaffa fler barn, har 3 redan. Jag är efter en hormonbehandling i tonåren överkänslig mot hormoner, har trots detta testat det mesta i hormonväg när det gäller preventivmedel, har även testat kopparspiral men fick en infektion, har nu testat igen med kopparspiral.

    Vi har pratat om att mannen ska sterilisera sig men nu när det väl gäller så vågar han typ inte, har inte fått nån förklaring mer än att det känns läskigt, och det kan det såklart göra.

    Jag tycker han ändå kan göra det, han vill ju inte få fler barn och ingreppet är ju mindre för en man än en kvinna.

    Mina argument är ju att jag i flera år kämpat med preventivmedel, fött tre barn med allt vad det innebär.

    Fattar såklart att jag inte kan tvinga honom men är det taskigt att jag tar upp diskussion om igen.

    Intressant att höra vad ni tycker, och om ni är man el kvinna.


    Jag tycker inte att det är elakt att ta upp diskussionen och prata om det på ett respektfullt sätt, men du ska givetvis inte tjata, pressa eller tvinga honom att göra det om han inte vill. Det är helt okej att han vill vänta för att det känns läskigt. Ni får helt enkelt använda kondom så länge. 
  • Wed 24 Feb 2021 17:58
    #2
    +3

    Ja det tycker jag. Han har sagt att han inte vill och att det känns obehagligt, det bör du respektera. Sen får han naturligtvis vara beredd att använda kondom om ni inte kan lösa det på annat sätt.

  • Wed 24 Feb 2021 18:01
    #3

    Kan ni boka läkartid ochgfå och prata om vad ni har för alternativ och vad de innebär? (För jag utgår från att ni ändå vill ha sex framöver.)

  • Anonym (Nej)
    Wed 24 Feb 2021 18:01
    #4
    -2

    Om män vägrar att sterilisera sig,så ska dom inte heller tjata en kvinna till abort.Det ska vara jämställd på det viset.Vill man inte ta ansvar för sitt sexliv ,så får männen helt enkelt ta konsekvenser av detta!

  • Anonym (Lydia­)
    Wed 24 Feb 2021 18:02
    #5
    +4

    Jag tycker att man ska kunna prata om grejer i ett förhållande, men du är elak om du börjar tjata om det. Tycker ärligt talat att dina argument inte håller. Du hade väl också kunnat säga att du inte ville testa fler hormonella preventivmedel? Eller att två barn räcker för du vill inte vara gravid och föda barn igen? Du kan inte riktigt använda det som argument att nu ska han minsann steriliseras för att nu är det hans tur, fastän han inte vill. Det är bara att gilla läget. 

    Vill du att han tar ansvar för preventivmedel får han väl använda kondom. Det går att använda fastän man är i ett förhållande. Lovar.  

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 18:04
    #6
    -4
    Fiona M skrev 2021-02-24 18:01:17 följande:

    Kan ni boka läkartid ochgfå och prata om vad ni har för alternativ och vad de innebär? (För jag utgår från att ni ändå vill ha sex framöver.)


    Jag tror med att det vore ett bra första steg, jag vet att jag kommer få boka tiden men det spelar ju ingen roll bara han är villig att följa med och det tror jag kanske han skulle göra. Tror jag..
  • Wed 24 Feb 2021 18:04
    #7
    -1

    då får han stå för skyddet i fortsättningen då. 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 18:06
    #8
    -6 +1
    Tecum skrev 2021-02-24 17:58:00 följande:

    Ja det tycker jag. Han har sagt att han inte vill och att det känns obehagligt, det bör du respektera. Sen får han naturligtvis vara beredd att använda kondom om ni inte kan lösa det på annat sätt.


    Jag tycker ju ändå på nåt sätt att jag har fått utstå mycket och att han kunde göra detta. Jag har ju fött tre barn, detta ingreppet är ju inget jämfört med det.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 18:12
    #9
    -4
    Anonym (Lydia) skrev 2021-02-24 18:02:43 följande:

    Jag tycker att man ska kunna prata om grejer i ett förhållande, men du är elak om du börjar tjata om det. Tycker ärligt talat att dina argument inte håller. Du hade väl också kunnat säga att du inte ville testa fler hormonella preventivmedel? Eller att två barn räcker för du vill inte vara gravid och föda barn igen? Du kan inte riktigt använda det som argument att nu ska han minsann steriliseras för att nu är det hans tur, fastän han inte vill. Det är bara att gilla läget. 

    Vill du att han tar ansvar för preventivmedel får han väl använda kondom. Det går att använda fastän man är i ett förhållande. Lovar.  


    Såklart vet jag att det går använda kondom, men vi är ju i en relation där man ger och tar, jag tycker att jag gjort en hel del för oss och att han kunde göra detta. Jag fattar att det känns läskigt men tycker ändå han kunde göra det. Han kan inte använda vanliga kondomer så då får vi beställa andra, finns inte att köpa de på alla ställen har vi märkt, blir dyrt och vi kör hellre utan båda två, men det ökar ju risken och det är tråkigt att alltid avbryta och det är ju inte heller säkert. Jag tycker lite det är hans tur, fattar inte varför inte det räknas som ett argument?
  • Anonym (Nej)
    Wed 24 Feb 2021 18:14
    #10
    -4
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 18:06:11 följande:

    Jag tycker ju ändå på nåt sätt att jag har fått utstå mycket och att han kunde göra detta. Jag har ju fött tre barn, detta ingreppet är ju inget jämfört med det.


    Håller med dig.Eller vill han ha flera barn?
Svar på tråden Elakt att tjata på man om sterilisering?