• Anonym (Ledse­n)
    Thu 25 Feb 2021 07:54
    1516 visningar
    115 svar
    +1
    115
    1516

    Hundallergi hos inflyttat barn

    Barnet kommer behöva bo hos oss på heltid ett tag framöver och det visade sig redan första timmarna att hen är allergisk mot mina hundar. Hade vi vetat det innan hade vi löst boendet på något annat sätt, men nu är hen här och vill stanna här.

    Så hur gör man? Jag har beställt sånt där allergenshampo för hund, men hur bra fungerar det? Jag sa att hen kan ta medicin under tiden, men det föll inte i god jord och pappan blev arg.

    Någon med tips? Jag vägrar sälja hundarna för det här, så det förslaget behöver ni inte komma med.

  • Svar på tråden Hundallergi hos inflyttat barn
  • Anonym (Hmmm)
    Thu 25 Feb 2021 08:34
    #1

    Skaffa fodervärd till hundarna om det bara är tillfälligt.

    Så det är din sambos barn? Du är pappans nya? Har barnet i så fall aldrig varit hos er? Känner pappan och barnet varandra?

    Alternativt att pappan och barnet tar in på hotell eller vandrarhem denna tid.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Thu 25 Feb 2021 08:41
    #2
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-02-25 08:34:25 följande:

    Skaffa fodervärd till hundarna om det bara är tillfälligt.

    Så det är din sambos barn? Du är pappans nya? Har barnet i så fall aldrig varit hos er? Känner pappan och barnet varandra?

    Alternativt att pappan och barnet tar in på hotell eller vandrarhem denna tid.


    Barnet har bott här tidigare, men det var innan vi skaffade hund. Hen bor på andra sidan landet vanligtvis.

    Hotell eller dyl finns det verkligen inga pengar till. Jag känner att vägrar de kompromissa så måste hen bo nån annanstans den här tiden. Jag gör mitt bästa, städar och försöker hålla allergenet nere så gott det går, hen vägrar ta medicin.
  • Anonym (Hmmm)
    Thu 25 Feb 2021 08:45
    #3

    Om det är barnets pappa du bor med så måste barnet självklart kunna bo där. Stäng in hunden i ett rum där barnet aldrig får vistas.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Thu 25 Feb 2021 08:47
    #4
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-02-25 08:45:22 följande:

    Om det är barnets pappa du bor med så måste barnet självklart kunna bo där. Stäng in hunden i ett rum där barnet aldrig får vistas.


    Varför är det så självklart när hen inte ens går med på att prova medicin? Tänker verkligen inte stängs in hundarna på obestämd tid.
  • Anonym (Hundä­gare)
    Thu 25 Feb 2021 09:00
    #5

    Barn med hundallergi skall inte bo med hundar. Om det är tillfälligt som barnet bor hos er får hundarna bo hos hundvakt eller du+hundar. Om det är under lång tid får du bli särbo alternativt inte ha hundar. Har två hundar själv och blir någon familjen allergisk kan vi inte ha hundarna bo kvar, även om de är otroligt älskade av alla i familjen. Nu är snart mitt äldsta barn myndigt och hade hon blivit allergisk så hade vi tagit en diskussion där hon fått vara med och bestämma eftersom hon då är vuxen. Barn går alltid före hundar i min värld.

  • Thu 25 Feb 2021 09:03
    #6

    Barnet behöver ta medicin ja för oavsett så kommer inte hundspåren att magiskt trollas bort över natten. Så ja, medicin är att föredrag.

    Men sen måste ju pappan lösa ett hundfritt boende till sig och barnet under den här tiden. Med eller utan dig.

  • Anonym (Aller­gisk)
    Thu 25 Feb 2021 09:06
    #7
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-02-25 08:47:06 följande:

    Varför är det så självklart när hen inte ens går med på att prova medicin? Tänker verkligen inte stängs in hundarna på obestämd tid.


    Man ska inte utsättas för allergener, allergin kan förvärras och man kan utveckla astma. Särskilt om man utsätts under lång tid. Hur kan det ens vara en fråga hur du ska prioritera?? Ordna en fodervärd till hundarna!
  • Thu 25 Feb 2021 09:08
    #8

    Du och hundarna får bo separat från barnet och pappan. Ni får hitta en lösning, oavsett vem som flyttar. Är INTE rimligt att kasta ut ett barn från sin förälders hem pga allergi.

  • Thu 25 Feb 2021 09:15
    #9

    Om det gått att lösa boendet på annat sätt så är det bara att ta tag i att fixa det så nu.

  • Anonym (Aller­gi)
    Thu 25 Feb 2021 09:32
    #10
    Anonym (Allergisk) skrev 2021-02-25 09:06:40 följande:

    Man ska inte utsättas för allergener, allergin kan förvärras och man kan utveckla astma. Särskilt om man utsätts under lång tid. Hur kan det ens vara en fråga hur du ska prioritera?? Ordna en fodervärd till hundarna!


    Jag känner en som är pälsallergiker. Personen träffade en partner som hade katt. Katten fick så klart följa med när de flyttade ihop. Den katten är nu avliden men de har skaffat 3 katter sedan dess och levt ihop i snart 17 år. Personen äter allergitabletter och det verkar ha gått bra i alla år. Vet inte vad det är för tabletter men de är utskrivna av läkare i alla fall.
Svar på tråden Hundallergi hos inflyttat barn